חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חינוך >>

תוכנית היל”ה - עוד תוכנית פופוליסטית ?

 

איני חולק על הפילוסופיה שהשכלה הינה כלי למוביליות חברתית. אך מדוע בוחרים בדרך זו? האם צעיר שנשר ממערכת החינוך הפורמלית אשר יגיע פעם בשבוע למרכז לימודים וילמד כשעתיים יקבל השכלה ששווה 8-9-10 שנות לימוד יהווה עבורו כלי למוביליות חברתית?  טור אישי

 

בפעם הקודמת כתבתי על האלימות הגואה וקבעתי שיש צורך וחובה לעשות. במיוחד התמקדתי בעשייה שחייבת להיעשות במערכת החינוך שאני חלק ממנה בשמונה עשר השנים האחרונות. כמו כל דבר וזה אך טבעי גם בחברה שלנו הדחוף קודם לחשוב. החשיבה הינה קיצרת טווח פופוליסטית ולא מעמיקה. מטפלים במה שנמצא היום בכותרות ומזניחים את הנושאים החשובים באמת, אלה שבליבת החברה. כמה חבל!

זה עניין של זמן עד שיגיע גל האלימות הבא. פסקי הזמן בין גל לגל הולך ומתקצר אך בינתיים עולה נושא חדש לכותרות (היום אלה הפליטים), ושם בצד את הנושא הקודם. אך בכל זאת יש נושאים שמשפיעים על כל רובדי החיים ועל איכות החיים בכל מקום ומקום. רק דרך המערכת החינוכית , במהלך אמיתי, ארוך ומתמשך ניתן להביא לתיקון ולשינוי המגמה המסתמנת ולשיפור המצב החברתי שהופך לחמור יותר ויותר.

היום בחרתי לכתוב על "תוכנית היל"ה, של משרד החינוך.

תוכנית היל"ה  ( השלמת יסוד ולימודי השכלה) פועלת במסגרת תחום קידום נוער במינהל חברה ונוער במשרד החינוך ומופעלת על ידי אגף השכלה ופנאי בחברה למתנ"סים.

   התוכנית פועלת ברחבי הארץ במסגרת היחידות לקידום נוער ברשויות המקומיות ובמוסדות חסות הנוער.

    התכנית מיועדת לבני נוער אשר  מסיבות שונות  מצויים מחוץ למסגרת החינוך הפורמלית לצורך השלמת השכלתם.

ביסודה של תכנית הילה מונחת השקפת עולם הרואה בהשכלה תנאי למוביליות חברתית ואמצעי לשילוב נורמטיבי בחברה הישראלית.

מתוך ראיה זו נבנו במסגרת התכנית מספר מסלולי לימוד להשלמת תעודה: מסלול לקראת קבלת תעודה ל-8 שנות לימוד:

מסלול לקראת קבלת תעודה ל- 9 שנות לימוד,

מסלול לקראת קבלת תעודה ל- 10 שנות לימוד,

מסלול לקראת תעודת גמר תיכונית בשיתוף האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך.

איני חולק על הפילוסופיה שהשכלה הינה כלי למוביליות חברתית. אך מדוע בוחרים בדרך זו? האם צעיר שנשר ממערכת החינוך הפורמלית אשר יגיע פעם בשבוע למרכז לימודים וילמד כשעתיים יקבל השכלה ששווה 8-9-10 שנות לימוד יהווה עבורו כלי למוביליות חברתית? האם השקעה ענקית כזו המושקעת בתוכנית אכן עושה את העבודה? האם ההשקעה אכן תורמת למטרות כפי שבצדק הוגדרו?

אני רוצה לטעון שהתשובות לשאלות אלה שליליות ביסודן. הטעונים שיובאו להלן מתבססים על שיחות עם תלמידים בתוכנית על שיחות עם מורים ועם גורמים שונים כגון קציני ביקור סדיר עובדים סוציאליים ואחרים העוסקים עם נוער הזקוק למסגרות אחרות.

המצב היום הוא שתוכנית היל"ה מהווה "עלה תאנה" עבור אלה שנושרים ממסגרות חינוכיות וגם עבור המערכת. שמעתי תלמידים רבים שאומרים: אני אלמד בתוכנית היל"ה ,אלך פעם או פעמיים בערב ואולי אשיג 12 שנות לימוד. מה אני צריך ללמוד 5 ימים בשבוע. ואכן התלמיד (שאינו רואה את התמונה בצורה נכונה) מוצא צידוק לנשירתו מהמערכת הסדירה.

המערכת מציגה נשירה נמוכה כי הרי התלמידים בפועל נמצאים במסגרת היל"ה. אבל מה המצב בפועל? ובכן חלק מהתלמידים קמים מאוחר, מסתובבים ופעם או פעמיים בשבוע מגיעים בשעות מערב ,לפרקי זמן קצרים וחלקם אפילו לומדים. חלק קטן מהתלמידים עובדים (זה בעיני חיובי) ומגיעים לעיתים ללמוד.

והמורים?  הם נדרשים להתקשר לתלמידים על מנת שיגיעו לפגישות. שהרי אם התלמידים לא מגיעים המורה אינו מקבל שכר. ולמרות שהתקשרו במקרים רבים התלמידים לא מגיעים. ובכלל לאחרונה למורים יש סכסוך עם המעבידים, כי כאמור אם לא מגיע תלמיד המורה לא מקבל שכר וגם בחופשות איני מקבל שכר. אך כאמור כרגע אין זה מעינינו.

אני רוצה לטעון שעל המערכת לכוון את הצעיר לאחריות אישית ,להשקעה ולמאמץ ולא לאפשר פתרונות "אינסטנט" שאינן מלמדות את הצעיר ואינם מכינות אותו לקראת אתגרי המחר ולקראת המוביליות החברתית אליה מכוונת התוכנית. במידה והמשאבים היו מושקעים בצורה אחרת במסגרות קיימות של חינוך או הכשרה מקצועית אפשר להשיג גם השכלה פור במיוחד של מלית בסיסית, גם חינוך לערכים כמו מקצוע ועבודה ומתן כלים משמעותיים לקראת המשך החיים.

נכון להיום משרד החינוך לא מאמין בחינוך מקצועי על כל המשתמע מכך הן לפרט והן למדינה. הקולות של צהל, התעשייה בכלל ושל סטף ורטיימר במיוחד אינן זוכות לתהודה כלשהיא במשרד החינוך. בראש ובראשונה נפגעים התלמידים ורק אחר כך המשק והמדינה. אני מציע שינוי בתפיסה הכוללת ושינוי במקומו של החינוך המקצועי כפי שקיים גם היום במדינות מתקדמות כמו גרמניה. בכתבה הבאה אפרט על החינוך המקצועי יתרונותיו וחשיבותו לפרט בראש ובראשונה ורק בהמשך למשק ולמדינה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות