חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

אין יותר קבוע מזמני

 

אתר הקרוואנים בכניסה לעיר שהיה אמור להיות פתרון מגורים זמני למשרדים, הפך לתשובה קבועה למצוקות דיור. למרות שיש באופק פתרון לסילוקו, בעירייה קובעים: רק לאחר הקמת בניין העירייה החדש

 

למרות שמודיעין תהייה בקרוב בת 16 עדיין ניצבים בחזית הכניסה הראשית שלה, בשדרות החשמונאים פינת רחוב דם המכבים, אתרי קרוואנים המעניקים לה מראה של מחנה צבאי ישן. תוך זמן סביר ניתן היה עם מאמץ קטן לחסל את האתר, אולם בעירייה, לנוכח מצוקת דיור, מעדיפים מטעמי נוחות לאכלס מחדש קרוואנים מתפנים במקום לסלקם.

לא ברור כיצד עיר כל כך מפותחת וכל כך יפה, עיר שהוגדרה כעיר המתוכננת והמודרנית ביותר בישראל, יכולה להרשות לעצמה, לאורך כל כך הרבה שנים, להותיר בטבורה אתרים שמעניקים לה לצד יופייה גם חזות של מיני מעברה או של התנחלות.

חבל שמודיעין עיר העתיד שנבנתה על פי צו האופנה האחרון של הארכיטקטורה והאסתטיקה, עיר שנבנתה מתוך מחשבה, לפי תכנון מתקדם, ללא כבלים חשופים, ללא אנטנות בולטות ומכערות, עם דודי שמש מוסתרים ועם קו רקיע נקי, מותירה בקרבה איים של מבנים ניידים, או במילים אחרות: איים של כיעור, דלות ועוני. מה שהיה אמור להיות פתרון מגורים זמני למשרדים בעיר, הפך לתשובה קבועה למצוקות דיור.

לפעמים, כך מסתבר, אין קבוע יותר ממה שמוגדר זמני. הקרוואנים מהווים פתרון נוח ופשוט לכל מי שמעוניין להקים משרד זמני ללא תקציב, אך הם יוצרים מפגע ארכיטקטוני שלא יכול להימשך לאורך זמן בעיר מתפתחת, מתוכננת, יפה ומודרנית כמו מודיעין. אתרי הקרוואנים בעיר יושבים על קרקע יקרה מפז.

בתוכנית המתאר המקומית של העיר ייעודם של שטחים אלו שונה לחלוטין. מפתיע ומאכזב אם כן, שאין על סדר יומה של מועצת העיר תוכנית חומש לסילוקו ההדרגתי של האתר. האם יש בכל זאת באופק פתרון אפשרי לבעיה? הופתענו לגלות שכן, אך הוא כפוף לקבלת החלטות מתאימות, אמיצות, ולפעמים גם כואבות. אך מסתבר שבעירייה לא ממש מוכנים לשלם את המחיר ומעדיפים להותיר את הקרוואנים במקומם ולאכלסם מחדש אחרי כל פינוי. האתר ייסגר, אם כן, רק לאחר הקמתו של בניין העירייה החדש, קרי - בעוד שנים רבות למדי, שכן עד כה אין פתרונות ממשיים לתקצוב היקר של המבנה.

מי מפנה בקרוב?

יצאנו, אם כן, לבדוק את תמונת המצב בשטח. מי כבר פינה את המקום, למי מדיירי האתר יש פתרון מיידי, מי יעזוב בטווח הבינוני, ולמי כרגע אין חלופה מתאימה ומה האפשרויות והסיכויים למצוא פתרון גם לכך. מבדיקתנו עולה, כי החברה הכלכלית כבר פינתה בימים אלה את המקום ועברה למשרדים חדשים ומרווחים בליגד סנטר, וכי בידי חלק לא מבוטל מדיירי אתר הקרוואנים שבכניסה לעיר יש פתרון להעתיק את מקום מושבם למבנים חדשים בטווח סביר למדי:

כך תנועת חב"ד שבונה בעמק איילון והמבנה שלה מתקדם יפה אחרי שנים של המתנה וחוסר משאבים, כך גם לגבי אגודת יד שרה שבונה בשכונת המגינים, המתנ"ס שבונה בעמק האלה את חלקו הראשון של קומפלקס מבנים ואשר משרדיו המאיישים היום את הקרוואנים אמורים לעבור למקום עם השלמתו תוך מספר חודשים, וגם לשירותי הביטחון והחרום מסתמן פתרון: המשטרה, מד"א וכיבוי אש יעברו בעתיד לבנין שמצוי בשלבי תכנון במע"ר ושוכן במגרש שמאחורי בזק וטר"ם.

למי עדיין אין פתרון?

למספר יחידות של עיריית מודיעין השוכנות באתר הקרוואנים אין עדיין פתרון לפינוי. בין היתר מדובר במשרדי הרווחה, משרדי הרבנות והמחלקה הווטרינרית.

מה ניתן לעשות?

היחידות שלגביהן אין כרגע תוכנית פינוי מסתמכות על בניין העירייה החדש שאמור להיבנות בעתיד על מגרש סמוך לקניון עזריאלי. אולם מבנה זה מצריך התארגנות ארוכת טווח מבחינה תקציבית וכאמור לא ניתן לקבוע היום מתי יושגו במלואם התקציבים שיאפשרו את הקמת המבנה המיוחל. מאחר ולא מדובר בכמות גדולה מדי של חדרים, טוב תעשה העירייה אם תבדוק אפשרות ביניים של העברתם למבנה זמני בשכירות.

מה אסור לעשות?

מה שחשוב לא לעשות, זה להכניס דיירים חדשים אל אותם קרוואנים שמתפנים. ל"חדשות מודיעין" הגיע מידע על כוונה לאכלס מחדש את המשרדים שפונו על ידי החברה הכלכלית ולשכן בהם את משרדי הרווחה המתרחבים. החלטה כזו תהווה בכייה לדורות. האפשרות היחידה להיפטר בהדרגה מהאתר הלא מכובד הזה, היא על ידי סילוקו מהשטח של כל קרוואן מתפנה.

אם אנחנו לא רוצים להיות תקועים עם אתרי קרוואנים גם בעוד 10 שנים, עלינו להעביר את הנושא לראש סדר העדיפויות שלנו, לקבל החלטות כואבות, ולהתחיל לאלתר, בפינוי הדרגתי של האתר הלא מתאים ללב לבה של עיר העתיד בשנת 2012.

מדוברות עיריית מודיעין, מכבים-רעות נמסר בתגובה כי: "עיריית מודיעין, מכבים-רעות גדלה יחד עם העיר ולכן יש לה צורך במשרדים נוספים על הקיים היום. המשרדים המתפנים יאוכלסו על ידי מחלקות ואגפים אחרים כאשר מתחם הקרוואנים כולו צפוי להיסגר רק לאחר הקמתו של בניין העירייה החדש".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות