חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

תושבי בית סירא הפיצו מנשר לתושבי מכבים

 

זיגזג בין דברי שיטנה, מלים חלקות ומתרפסות ופניה אל המצפון של ’השכנים ממכבים’, בצד חצאי אמיתות הסטוריות מקומיות ולאומיות. כך ניתן לכנות את אופי המכתב שהופץ בשבוע שעבר בין בתי תושבי מכבים על ידי פעילי שמאל ישראליים בשם תושבי בית סירא. שיחה עם אחד מהם, מעידה יותר מכל על בורות קיצונית בהכרת ההסטוריה המקומית של הסכסוך. עם זאת, ניכרת גם מצוקה

 

יוזמה מקומית של פעילים בועדות העממיות של בית סירא, בשיתוף עם פעילי שמאל ישראליים, הניבה מכתב שהופץ בשבוע שעבר, באישון לילה, בין בתי התושבים במכבים.
מקורו של המכתב הוא בנאום של פעיל הועדה העממית המקומית שנישא במהלך הפגנה נגד בניית גדר ההפרדה בבית סירא. הנאום תורגם סימולטנית לעברית ושוכתב כמסמך פנייה לתושבי מכבים מטעם תושבי בית סירא השכנה.

כבר בפתיחת הדברים מגדירים השכנים מבית סירא את הישראלים כ"זרים שבאתם מכל העולם, כבשתם את האדמה שלנו ושתיתם את המים שלנו". אלא שההיבט המקומי לוחץ ומטריד את תושבי בית סירא יותר מאשר זה הלאומי הכולל. לכן פונים הדברים מיידית אל המבט המקומי:" ..הכיבוש אפילו הרג מאנשינו, למרות זאת חיינו 20 שנה בשקט ובשלום. תראו מה עושים לנו החיילים שלכם, הסתכלו על הדחפורים שהורסים את העצים שלנו. גדר ביננו כבר קיימת (הכוונה לגדר הבטחון שסביב מכבים מ.ב.), למה בונים את הגדר ? (החדשה מ.ב.).

בהמשך מונה המסמך באופן כרונולוגי את העוולות שעשתה מדינת ישראל לכפר בית סירא, עוולות שבעיקרן הן לקיחת עוד ועוד אדמות מהכפר. ומסכם את הנושא:" זאת באמת גדר של שנאה, הרעבה וטינה... יד אחת גונבת (את האדמות ) ויד שניה לוחצת על ההדק".

בסיכום המנשר קוראים כותביו לתושבי מכבים לבוא ולתמוך בהם במאבקם נגד הגדר: " בעוד מספר ימים תסתיים בניית הגדר, החיילים ילכו ואז נשאר אנחנו ואתם שוב פנים אל פנים. כיצד תעמדו מולנו אחרי שהאדמה נלקחה והזיתים נהרסו? אנחנו קוראים לכם במכבים לבוא ולעמוד איתנו בהפגנות בלתי אלימות...עצרו יחד איתנו את בניית הגדר ותחזירו לנו את האדמות שנלקחו".

עפ"י מידע נוסף הוברר כי כ-20 מתושבי מכבים שוכנעו מהדברים או מחלקם. ביוזמתם צפוי בסוף השבוע להערך בבית פרטי במכבים מפגש בין פעילי שמאל, פעילים מבית סירא ותושבים ממכבים. במפגש צפוי להתנהל רב שיח בין המשתתפים.

בתגובה למנשר הוציאה קבוצת תושבים ממכבים מכתב תגובה המונה אחת לאחת הן את מערכת היחסים ההסטורית בין יהודים לערבים בארץ ישראל והן את התפתחות המאבק הפלסטיני בעין תושב מכבים באינתיפאדה הנכחית. הסיבה לתגובה, בפתיח:" נראה שזיכרונם של שכנינו בוגד בהם. שוב הם מנסים להציגנו כזרים ונכרים כובשים שהגיעו לכבוש את הארץ. לכן החלטנו להציג את העובדות כפי שהן".

בהמשך נמנים מפגשי עבר של ספקטור עם מוח’תאר הכפר, לשם הגעה לפעילויות נוער משותפות, פניות שהושבו ריקם. עובדות על רישום הקרקעות של בית סירא עוד בטאבו התורכי משנת 1517. ריקודי הגגות בעידן מלחמת המפרץ ועד לשבוע שעבר בו סירבו בני נוער מבית סירא לשחק כדורגל מול צעירי מודיעין במונטריי שבצרפת. ומסכמים: ..עד שלא תבינו..תישארו אתם שם ואנחנו כאן...אז תפסיקו להתלונן, כי האשם רק בכם".

ראש העיר משה ספקטור שהתבקש להגיב על הדברים הסתפק בהפנייה ובתמיכה במכתב תגובת התושבים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות