חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

”אנחנו מפחדים”

 

האירועים הקשים והאלימים המתרחשים בכל המדינה אינם מנותקים ממה שמתרחש במודיעין. כאן אומנם טרם נפגע איש, אבל יותר ויותר בטוחים שזה רק ענין של זמן  

 

נכון, ידענו מקרי אלימות ודקירות בפאבים ובמועדונים של בני נוער הלומי שיכר בשעות הקטנות של הלילה. בהמשך זה גלש לחופי הים, או סתם לגינות ציבוריות. אבל בסוף השבוע האחרון הבנו שהגרוע ביותר רק ממתין לנו, אם לא יעשה מעשה דראסטי. רצף של מקרי רצח בבאר שבע, ברחובות ובמקומות נוספים ומודיעין "הסתפקה" ב"תרומה צנועה" בצורת שריפת חדר המורים בביה"ס התיכון ברעות.

האם היה זה רק צירוף מקרים או שמדובר בתופעה ההולכת ומחמירה ? קיווינו שלפחות במודיעין הדברים שונים, אבל הצתת חדר המורים בתיכון מו"ר הבהירה שאף מודיעין אינה מחוסנת.

 

"חינגות של שתייה"

ל’ תושב רעות איש חינוך במקצועו עושה מידי בוקר את דרכו לעבודה דרך הכביש הגובל עם פארק המים רואה לאחר כל סוף שבוע את אותם המראות. "לא להאמין מה שאני רואה. עשרות בקבוקים חתוכים שבתוקף עבודתי אני יודע שהם לא שימשו לשתיית מיץ תפוזים. בעיקר בשישי ומוצאי שבת מתכנסים בחניה בני נוער, ולא מדובר בבודדים, ועושים שם חינגות של שתייה וסמים קלים".

לפחות בחניה לא מתגוררים תושבים, אבל בשכונות אחרות במודיעין גרים משפחות ליד הפארקים הירוקים, גאוות מודיעין, ועל הנעשה שם הם שומעים, לצערם, מתוך בתיהם. ע’ מורה במקצועה מתארת את מה שמתרחש: "יש עשרות צעירים שיושבים בגינות חשוכות, חניונים, בתי ספר ריקים. צועקים, שרים, שמים מוזיקה בקולי קולות. אני לא מדברת על שעות הערב. חצות זו שעה מוקדמת עבורם. הלילות שלנו הפכו ימים".

ש. מישהו יורד להעיר להם? "נראה לך? השכנים מפוחדים, לא רוצים להסתבך, די במה שהם רואים בטלוויזיה כדי להרתיע מלהעיר להם. אם לא תציפו את זה בעיתונות, זה לא יעלם מאליו"

ש: אז מה את מציעה לעשות?

"לא יודעת. אנחנו פונים למוקד העירוני ושם אומרים תפנו למשטרה. המשטרה באה והולכת, והם ממשיכים כאילו כלום. ואותם ילדים באים ממשפחות נורמטיביות, אבל הם גם אותם ילדים ששרפו ספסלים. אולי שההורים יקנסו בסכום ה גבוה וכך כשזה יפגע בכיס, ההורים ירסנו ויחנכו את הילדים". ע’ מבקשת בכל לשון של בקשה לא להסגיר את זהותה. כן, אפילו לא את שם הרחוב. פחד זו המילה.

גם ל’ המתגוררת בקצה השני של העיר אינה מוכנה בשום אופן לאשר פרסום את שם הרחוב. "עזוב, מיד ישייכו את הרחוב אלי ואני לא מחפשת צרות. כן, אנחנו מתקשרים למוקד. הסיירים מגיעים עושים סיבוב והולכים, ובני הנוער שחלקם היו עסוקים בכתיבת גרפיטי, חלקם במוזיקה מחרישת אוזניים, שוב מגיחים חוזר חלילה. איני מבינה מדוע לא עושים משהו להפסיק את החוליגנים הזה".

מ’ משכונת הכרמים מספרת כי חבורה של בני נוער החליטה כי החניון המקורה שלהם הוא מקום בילוי אידאלי עבורם, וכך מדי שישי הם מגיעים למקום, יושבים, מעשנים, שותים, צועקים. צריך להדגיש כי החניון הוא חלק מהבניין. מ’: "כלל לא ברור הבילוי הזה בחניות המקורות של הבניינים. בירות, נרגילות, וכל זה עד השעות הקטנות של הלילה. לא אחת מגיעים חברים שלהם עם אופנועים ויושבים כשמנועי האופנועים ממשיכים לרעום. והשעה שעת לילה מאוד מאוחרת"

ש. מה אתם עושים?

 "שכן שהעז פעם להעיר להם כמעט הגיע איתם לתגרה ונמלט מהמקום. לו לא היה נמלט זה היה עלול להסתיים באסון. הם משתינים במקום ומרגישים כמלכי העולם. אף אחד לא יכול עליהם. יש לי ילדה בת 16 שחוזרת קצת לאחר חצות מבילוי, אני לא ישנה עד שהיא עוברת את החבורות האלה. כולם בגילאי עשרה שאגב רק אחד או שניים מהם מתגוררים בשכונה".

ש. לא חשבתם להתקין מצלמות?

"כן. חשבנו גם על זה והלכנו לבדוק. מתברר שזה עולה אלפי שקלים. זה יקר ביותר ואנחנו לא יכולים לעמוד בזה".

"יש תחושה שמשהו לא טוב עומד לקרות"

אם המרואיינים עד כה תיארו על המסיבות הליליות של הנוער בפארקים ובגינות, א’ תושבת העיר אם ל-2 המתגוררת בבית דו קומתי אומרת כי הבעיה שלה היא דווקא לא הנוער המשתולל בלילות אלא ביום. "אני ומשפחתי סובלים מנער הגר בשכנות ושומע מוסיקה רועשת בדציבלים של חתונות, כל היום, כולל בשעות המנוחה. המוסיקה פשוט מרעידה את הבית. סגרתי חלונות ושמתי אפילו מוסיקה אצלי כדי להבליע את הרעש אך אני עדיין חשה ברגליים והדלתות רועדות. ניסנו כל דבר, כולל שיחות רבות עם ההורים למקום עבודתם, רבות עד כדי שהם צריכים לשלם לי חשבון טלפון עבור שיחות הפינג פונג ביננו. בסופו של ענין ההורים הפכו לא סבלניים וטענו שאנחנו מחפשים אותו. ממש לא נעים להתעמת איתם, כל העת הייתה תחושה באוויר שמשהו לא טוב עומד לקרות. בעלי עובד מהבית ונותן תמיכה טכנית גם מעבר לים. הוא פשוט לא מתפקד".

פנינו למשטרה כמה פעמים ולא קורה דבר. הם אפילו לא הגיעו למקום"

אלא שלא מדובר רק באותו נוער בודד. לכותב שורות אלו סופר ע"י תושב אחת השכונות כי לאחרונה ראה לא אחת קבוצות בני נוער רובצים בגנים הציבוריים במהלך היום, אם כך נראים פני הדברים בזמן לימודים, מה יקרה בחופשת הקיץ כשאז הנוער באמת משועמם. רוב המרואיינים לכתבה חזרו שוב ושוב על הנקודה הזאת ואמרו כי אם לא יתרחש מהפך קיצוני ביחס המשטרה לנוער, המצב לא צפוי להשתנות אלא להחמיר.

ואולם אם סברתם שרק בני הנוער הם הכתובת, הנה לא אחת מתברר שהעץ לא רחוק מהתפוח ממנו הוא נפל. ד’ תושבת אחת השכונות המערביות: "יש כאן משפחה שנהגה כל לילה עד שעות מאוחרות להשמיע מוסיקה בקולי קולות. את הרמקולים הם הציבו בגינה! הגיעו תלונות למשטרה מכל השכנים, המשטרה הגיעה וזה נפסק. נפסק אבל במקום זה קיבלנו צרחות, קללות וניבולי פה מאותה משפחה. פשוט לא יתואר. בהתחלה היינו תמימים ובאנו כמה שכנים אליהם באדיבות, והתגובה? "תעופו מפה, מי אתם? לא רוצים לשמוע מכם" והכל בשפת איומים שרק בשל העובדה שוויתרנו לא הסתיימה אחרת".

תגובת מפקד משטרת מודיעין יורם רפ"ק יורם ברינה: "משטרת מודיעין והעיריה פועלים בעניין של "הקמות רעש" בשילוב זרועות כאשר ישנה ניידת של צוות - פקח ושוטר שתפקידם להגיב לכל אירועי הקמות הרעש. במידה וזה לא עוזר, מגיעה ניידת משטרה. בנוסף, יש ניידות של בלשי נוער וסיור גם רגליים בגנים ציבוריים המטפלות במוקדי רעש של בני נוער שמשתכרים. בשישי האחרון היו 12 מוקדי אלכוהול ברחבי העיר. ידוע לנו שבעקבות הלחץ בגנים חלק מבני הנוער מאתרים מקומות חלופיים כגון: כיכר התחבורה, רחבת הקניון ויער בן שמן אך גם למקומות אלה השוטרים מגיעים ואוכפים את החוק. בנוסף, יש מחסומי פתע בכבישים במטרה לעצור נערים שיכורים או תחת השפעת סמים. במקרה של אירוע מול משפחה כפי שמתואר יש להזמין צוות שוטר-פקח".

- מצלמות אבטחה בארבעה מוקדים ותכניות למניעת אלימות בבית הספר. כך העירייה מתמודדת עם השעמום של בני הנוער בעיר

תגובת עיריית מודיעין: עיריית מודיעין משקיעה מאמצים ומשאבים רבים בתחום תעסוקת בני הנוער, פעילות מניעה והסברה בשיתוף כל הגורמים המקצועיים בעירייה הכוללים את יחידת הנוער והצעירים במתנ"ס- עמותת סחלבים, מתאמת הרשות הלאומית למניעת סמים ואלכוהול ופרויקט "עיר ללא אלימות".

במסגרת התוכנית מתקיימות מספר תכניות למניעת אלימות בבתי הספר מגיל הגן ועד לכיתה י"ב ובמהלך השנה האחרונה הוצבו ברחבי העיר מצלמות אבטחה בארבעה מוקדים בעיר: פארק ענבה, פאק הפירטים ברעות, פארק בעמק החולה הצמוד למרכז שרבט וברחבה הסמוכה לפארק המים ברעות. בזמני החופשות מהלימודים פועלים שלושה פקחים במסגרת השיטור העירוני. פקחים אלה מטפלים באירועים המוגדרים כאיכות חיים ומסייעים למשטרה במקרים של גרימת רעש, ונדליזם וכדומה.

יחידת הנוער והצעירים מפעילה בעיר את מיזם קווי הלילה ואוטובוס הלילה של בני הנוער המכונה "טרמפים". האוטובוס העירוני פועל בימי שלישי ושישי בחופשות ובימי שישי בתקופת הלימודים בין השעות עשר בלילה לשלוש לפנות בוקר, ומאפשר לבני הנוער להיות ניידים ברחבי העיר וזאת, ללא תשלום. האוטובוסים עוברים דרך מקומות הבילוי באזור התעסוקה, ישפרו סנטר, קניון עזריאלי וכן שלושת מועדוני הנוער הפתוחים לפעילות בערבים".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות