חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

באגם ענבה: כולנו באותה סירה

 

תקרית הדרת נשים ו"כיבוש" פארק ענבה על ידי חרדים עוררו סערה ותרעומת בקרב תושבי העיר, אולם בשורה התחתונה הרוב בעד הכנסת אורחים ובילוי בכפיפה אחת

 

בשבוע שעבר בחול המועד פסח, כמו בחגים קודמים, נהרו המוני בית ישראל, בעיקר מהציבור החרדי, לפארק ענבה שהיה צר מלהכיל את כולם. התופעה החדשה-ישנה של "כיבוש" הפארק שנתגלתה לבאי המקום בחג היא סימן נוסף לאטרקטיביות הרבה שלו. אלפי חרדים שביקשו לבלות להנאתם סביב האגם הכחלחל הגיעו לכאן מידי יום באוטובוסים גדושים ובהם משפחות שלמות מירושלים, בית שמש, רחובות, ביתר עלית ומודיעין עלית. אין ספק, שהמרוויחים הגדולים מהאורחים החדשים שלנו הם בעל המזנון בפארק ובעיקר בעל הזיכיון לסירות באגם.

 מנגד דומה כי הציבור החילוני קצת נדחק הצידה לנוכח הביקוש הבלתי צפוי מצד החרדים ורובו החליט להצביע ברגליים ולבלות במקומות אחרים, מה שהעלה מחדש על סדר היום הציבורי את הדילמות הקשות סביב התופעה - רבים שאלו, כמו בעבר, מדוע אין גובים תשלום בכניסה למי שאינו תושב העיר או כיצד מתמודדים עם העניין כך שתושבי מודיעין יוכלו ליהנות בזמן חופשתם מהפארק הנפלא שנחנך כאן למענם לפני כשנתיים. בפורומים קהילתיים באינטרנט ובפייסבוק ניתן היה למצוא השבוע התייחסויות רבות מאוד לויכוח הציבורי שהתעורר בנושא, כשבין היתר הוצע לגבות תשלום בחנייה וכך לסנן במעט את התנפלות ההמונים על המקום, וגם הומלץ שם להפיק תכנים בידוריים רבים יותר בשעות הפעילות, תכנים שיתאימו בעיקר לציבור המקומי הפלורליסטי.

הדרת נשים

הרעש הגדול החל השנה במופע בו נכחו מאות צופים, רבים מהם חרדים. הלהטוטן, שהנחה את המופע ביקש ממתנדבת לעלות לבמה לצורך קטע במופע, שבו הוא בונה מגדל מאולתר מאנשים. מיד כשעלתה המתנדבת לבמה, ניגשה אל הלהטוטן אישה חרדית מתוך הקהל ואמרה לו כי שיתוף הפעולה שלו עם אישה מפריע לרבים בקהל, וביקשה להחליף אותה בגבר. הלהטוטן משום מה נענה בחיוב וביקש מהמתנדבת לרדת מהבמה והזמין לבמה מתנדב במקומה. ההחלטה עוררה מחאה בקרב כמה מהצופים, שיצאו נגד החלפתה של המתנדבת במתנדב.

לאחר שהמופע הסתיים ניגשו כמה מהצופים אל הלהטוטן, והתלוננו על הדרת הנשים. הוא הבהיר כי ביקש להתחשב בקהל החרדי הרב שנכח במקום. באותו עניין מוסיף כתבנו, קובי אור, כי מה שהיה על הבמה זה רק חלק אחד מהסיפור. בשטח הסתובבו להטוטניות שלבשו בגדים צמודים, שהם לבוש הכרחי בעת פעילות מסוג זה. אחת הבנות שהילכה על קביים גבוהים חטפה ’מקלחת קרה’ מחרדים שונים שצעקו לעברה דברי נאצה כגון: את גויה, שיקסה, בושה וחרפה לעם ישראל. הלהטוטנית, שאחרי כן התברר שלא היתה היחידה שחטפה על הראש, מיהרה לרדת מהקביים ורצה נפגעת להפקה. שם הרגיעו אותה והיא שבה להלך בין החוגגים, אך הקללות והנאצות חזרו על עצמן ושוב היא נאלצה להפסיק זמנית את פעילותה. בהמשך הגיעה עוד משתתפת עם סיפור דומה, ורק במאמצים רבים שוכנעו השתיים להמשיך בפעילותן.

"המקום הפך ללא נעים"

באינטרנט ניתן היה למצוא גם תלונות מסוג אחר לגמרי, כך למשל כתב התושב צ.מ: "אשתי הלכה לשם פעמיים עם הנכדים שלנו, בשתי הפעמים היא נאלצה לעזוב לאחר שהות קצרה. המקום הפך ללא נעים, הצפיפות נוראית, לכלוך בכל פינה, אנשים חסרי תרבות משליכים פסולת בלי להטריח את עצמם לפח האשפה הקרוב או אפילו לא אוספים את הזבל לתוך שקיות, כולם סומכים על עבדים שיינקו אחריהם. נראה לי שאין דרך אחרת מלבד חינוך המבקרים - תושבים או שאינם תושבים - דרך הכיס. העירייה יכולה להרשות לעצמה משכורת של פקח שיחלק דוחות למי שילכלך, מלבד זאת צריכים לגבות עבור חניה ולתת קנסות לכל מי שחונה לאורך הרחוב הראשי ומהווה סיכון בטיחותי לכלל הציבור". שוחחנו בפארק עם שושי כהן תושבת חילונית ששהתה בפארק ואמרה לנו: "תושבי מודיעין ממש נבלעים בתוך ההמון וכמעט ולא ניתן לראות, באמצע השבוע, אוכלוסיה חילונית בפארק. עיני אינה צרה בהם, גם להם מגיע לבלות וטוב שהם יוצאים מהגטאות שלהם ומבלים עם כל עם ישראל, אך להגיד את האמת, כמו רבים וטובים אחרים די הופתעתי לראות סביבי את הנוף הזה, דבר שממש לא חשבתי שיהיה כאן. אני רק מקווה שמחר בבוקר לא יאלצו אותנו לבוא לכאן בלבוש צנוע".

כמו בפארק רעננה

ראש העיר חיים ביבס כינס השבוע דיון מיוחד בעקבות אירועי החג בפארק ענבה בהשתתפות גורמי המקצוע הבכירים בעירייה. בעקבות האירוע אמר ביבס: "אני רואה את המקרה בחומרה ולא מוכן לעבור על כך לסדר היום. מודיעין, מכבים- רעות היא עיר פלורליסטית ושוויונית. כל מי שאינו מוכן לקבל זאת שלא יהיה כאן. בעיר לא תהיה הדרת נשים ולא תהיה התערבות דתית פוגענית בתכני תרבות ואירועים. מבקרים המגיעים לעיר מחוץ לה יתנהגו כאן על פי הנורמות והערכים שלנו, אנחנו לא ניתן למקרה כזה לחזור על עצמו שנית". בדיון דרש ביבס לבצע חידוד של הנהלים והבהרה לכל המופיעים והמפעילים בעיר כי כל מי שינהג כך ויגרום להדרת נשים בכל צורה שהיא לא יעבוד יותר עם העירייה בתחומי העיר.

כמו כן הורה ביבס על היערכות מיוחדת שתכלול בין השאר הגברת פיקוח ואכיפה בפארק על מנת לשמור על הסדר והניקיון, הסדרת כל נושא החנייה בכל אזור שדרות החשמונאים, הסמוך לפארק וכן הגברת והרחבת ההופעות והאירועים עבור כל המשפחה המתקיימים בפארק במועדים אלו, לרבות אירוע עירוני מרכזי לתושבי העיר. ואילו דוברות העירייה הפיץ לעיתונות המקומית את ההודעה הבאה: "בעקבות המקרה והגעתם של תושבים חרדים רבים מהעיר הסמוכה מודיעין עילית לפארק ענבה במהלך חול המועד הועלתה מחדש על ידי תושבים הדרישה לסגור את הפארק ולגבות תשלום מתושבים שאינם מתגוררים בעיר. בעירייה מציינים כי אפשרות זאת אינה קיימת מבחינה חוקית בעקבות בג"ץ פארק רעננה שניתן בשנת 2008. לאחר הקמתו של פארק רעננה והשקעה תקציבית נרחבת של עיריית רעננה מכספי המיסים של תושבי העיר נפתח הפארק עבור תושבי העיר.

 לפארק הגיעו תושבים רבים מערים סמוכות, לרבות אזרחים ערבים שהגיעו מאזור המשולש. לאחר לחץ ציבורי החליטה העירייה על סגירת הפארק וגביית תשלום כניסה ממבקרים שאינם מתגוררים ברעננה במטרה להפחית את מספר המבקרים המגיעים מחוץ לעיר. בעקבות עתירת מספר גופים ירוקים וזכויות אדם קבע בית המשפט כי העירייה איננה יכולה להגביל כניסה לשטח ציבורי פתוח ולפארק עירוני ולהפלות תושבים שאינם מתגוררים בעיר. בית המשפט הורה לפתוח את הפארק ללא תשלום וללא הגבלה לכל המבקרים. מעמדו של פארק ענבה דומה למעמדו של פארק רעננה מבחינה חוקית, ולכן מציינים בעירייה כי אם יסגרו את הפארק ויגבילו כניסת מבקרים ישנה סבירות גבוהה מאוד כי בית המשפט יהפוך את ההחלטה בדומה לבג"ץ רעננה".

בעירייה עוד מדגישים כי הגעתם של חרדים לפארק מתרחשת בעיקר בתקופות החופש בחול המועד סוכות, חול המועד פסח ובימים האחרונים של תקופת החופש הגדול באוגוסט, בתקופה הנקראת "בין המצרים". תופעה דומה מתרחשת גם בפארקים נוספים ברחבי הארץ, וניתן לראות כמויות מבקרים חרדים בתקופות אלה גם בפארק הלאומי ברמת גן, בפארק הירקון בתל אביב, בפארק הרצליה, בפארק המרכזי בעפולה ובמקומות נוספים. בכל אותם פארקים אין הגבלה לכניסת מבקרים ואין גביית תשלום כניסה. חבר מועצת העיר, יגאל צדוק, אמר ל"חדשות מודיעין" כי: "לדעתי נעשה כאן מעשה שלא ייעשה. כל הטיפול היה כושל ולא מתוכנן מראש כפי שנדרש. היה מקום לטפל מבעוד מועד גם בחנייה שחסמה נתיבים ראשיים בעיר וגם להיערך עם כוח אדם מוגבר בנושא ניקיון הפארק.

ובאשר להתרחשויות על הבמה, עם כל מצוות הכנסת האורחים שבה אנו נוקטים בעיר, אין מקום לכך שהאורחים יקבעו לנו את סדר היום הציבורי ואת האופי התרבותי הייחודי שלנו, ובוודאי שאין מקום לקבל הנחיות מאורחים שנוגדים את התרבות העירונית. לעניות דעתי, על ראש העיר לנקוט ביד קשה כנגד האחראים לטיפול הכושל בעירייה בנושא, שמא יסיקו כי אלה באמת היו הנחיות ראש העיר". "לגבי העתיד", הוסיף צדוק, לאור הביקוש הרב יש להכשיר מגרשי חנייה נוספים באזור, יש להציב בחגים שוטרים ופקחים שינחו ויכוונו את הציבור לעבר מגוון אפשרויות החנייה, ויש לתת את הדעת לצורך בתוספת ובתגבור של עובדי הניקיון בפארק. כמו כן צריך לשמור על אופיין של ההופעות כך שיתאימו לכלל ציבור התושבים ומי שזה לא יתאים לו לא יבוא לאירועים".

יש מקום לכולם

יש לזכור, כי הילדים החרדים שבאים לבלות אצלנו בפארק ענבה, עושים זאת לרוב בהיעדר אלטרנטיבות ראויות ביישוביהם. בישובים החרדים בארץ הדגשים התרבותיים סובבים סביב עולמות אחרים לחלוטין והנסיעה לפארק ענבה היא עבורם הזדמנות לחשוף עולם אחר ואולי אף להתערות מעט בחברה הישראלית. על כן אין מקום לביטויי שנאה והשתלחות כפי שנחשפו בפרסומים שונים. התקריות שהיו בפארק על רקע הדרת נשים היו נקודתיות ופרי יוזמה של קיצונים בודדים המייצגים מיעוט שולי מתוך המבקרים בפארק. תופעות חריגות אלה, חמורות ככל שיהיו, לא מייצגות את כלל הציבור שביקר אותנו כאן בחג האחרון, כך לפחות מאמין כותב שורות אלו. אל לנו, אם כן, כתושבי מודיעין להקיש על ציבור שלם ממקרה אחד או שניים שבוצעו על ידי קיצונים חסרי נימוס, תרבות ודרך ארץ. ניסיונות כפייה והתנהגויות שליליות מצד אורחים צריכים להיות מטופלים ביד רמה וללא ויתור, אך עם מעט סבלנות וסובלנות ניתן למצוא את האחדות שבניגודים ולזכור כי בסך הכל כל באי הפארקים הגיעו אליו למטרות בילוי בלבד כך שרב המשותף על המפריד, וכי בשעת הבילוי באגם המקסים הזה כולנו נתונים באותה סירה, תרתי משמע.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות