חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”בונים כאן בתי ספר במיליוני שקלים ולא בונים עמדות שמירה”

 

מאבטחים במוסדות החינוך מתלוננים על תנאי העסקתם ומבקשים את עזרת העירייה. בליל המימונה הפגין הוועד הנבחר שלהם מול בניין העירייה

 

 מאבטחים במוסדות החינוך מתלוננים על תנאי העסקתם ומבקשים את עזרת העירייה. בליל המימונה הפגין הוועד הנבחר שלהם מול בניין העירייה יואל תמנליס ועד המאבטחים ב"קבוצת מיקוד" במודיעין הכריז ב - 4.4.12 על סכסוך עבודה. 120 העובדים המבצעים כ-75% ממשימות האבטחה בעיר מוחים על פגיעה בזכויותיהם ועל עבודה בתנאים פיזיים לקויים בעמדות השמירה שבאחריות העירייה.

בעוד מספר ימים ייכנס סכסוך העבודה לתוקפו והמאבטחים יוכלו לשבות. מאבטחי מיקוד מאבטחים בעיקר את מוסדות החינוך בעיר, את המחסומים, ומאיישים את הסיורים. במוצאי השבת האחרונה במקביל לקיומן של חגיגות המימונה שהתקיימו בעירייה ערכו המאבטחים הפגנה שקטה נגד העירייה, במטרה שזו תתעורר ותסייע להם במאבקם. בין יתר טענותיהם כלפי העירייה: החברה הקבלנית מקזזת משכרם מספר מרכיבים שמגיעים להם כחוק והם מבקשים את תמיכת העירייה במאבקם לאחר שלא זכו לשיתוף פעולה מצד החברה ומצד המשכ"ל האחראית על תנאי המכרז.

בנוסף, למאבטחים טענות קשות לגבי תנאי העבודה הפיזיים של המאבטחים בבתי הספר:  על כך שעמדות שמירה רבות בהן מבצעים העובדים את תפקידיהם ("בוטקה") נעדרות תנאים בסיסיים כגון מחסה מפני השמש. בחלקן רצועת ניילון מהווה מחסה, ואין כל נקודות חשמל. העובדים חשופים לפגעי מזג האוויר, תוך סכנה ממשית לבריאותם. "זו פשוט בושה שאנשים שיכולים להיות הסבים שלנו, עובדים בכל מזג אוויר ללא עמדת שמירה, ללא חימום או קירור ללא קורת גג בשמש קופחת או בגשם שוטף ללא חשמל או מים. זו החובה המוסרית שלנו כאזרחי העיר ובוודאי כוועד לדאוג להם", אומר יו"ר הוועד נועם וקס.

באוגוסט 2012 ייכנס לתוקפו חוק "אכיפת דיני העבודה" המטיל אחריות על פגיעה בזכויות עובדי קבלן על מזמין השירות, ובמקרה זה על עיריית מודיעין. "עד היום נמנעה עיריית מודיעין מלהיפגש עימנו" מסביר וקס ומוסיף: "בעבר כאשר שבתנו, העבירה העירייה את משימות האבטחה לחברת האבטחה השנייה בעיר. עושה רושם כי העירייה טרם הפנימה את החוק החדש, ומעדיפה להתעלם מתושבי העיר שמגנים על ביטחון תושביה".

במה בדיוק אתם מבקשים את עזרתה של העירייה בנושא השכר ומדוע אתם פונים לעירייה ולא לחברה המעסיקה אתכם ישירות?

"יש דברים שלא נותנים לנו ושמגיעים לנו על פי חוק כמו שעות נוספות ותשלום עבור ימי חג. כאשר אנו מנהלים עם המעסיקים שלנו משא ומתן הם טוענים שהטענות שלנו לא נכונות ולכן אנו פונים לעירייה, כי אנו בסך הכל עובדים של העירייה ולעירייה יש אחריות עלינו. בוודאי ובוודאי לגבי נושאים כמו עמדות השמירה בבתי הספר שם יש לעירייה אחריות ישירה ובלעדית לנושא".

גם בבתי הספר החדשים שנבנים אין לכם תנאים מינימאליים?

"זו השערורייה הכי גדולה. בונים כאן בתי ספר במיליוני שקלים ולא בונים עמדות שמירה. ובמקומות שיש עמדות שמירה אין חשמל והשומרים מוצבים בתוך קופסת פח או ברזל ונשרפים בחום או נרטבים בגשם".

מדוע הטענות הן רק שלכם ואילו העובדים של החברה האחרת, מוקד אמון, שותקים. להם אין בעיות?

 "לעובדי מוקד אמון יש לא פחות טענות אבל אין להם ועד ולכן קולם לא נשמע, אבל המצב שם לא יותר טוב". מה אתם מתכוונים לעשות בעקבות ההכרזה שלכם על סכסוך העבודה? "זה עדיין לא בטוח ולא סגור אך כנראה שבשלב ראשון נשבית את הסיירים ואת אנשי המחסומים אבל אלו פעולות שאנו עדיין צריכים לדון בהן עם עצמנו. אם יהיה צורך בהמשך נקיים שביתה כללית של עובדנו".

עניין פנימי

לדברי וקס החליטה העירייה לפתוח את מכרז השמירה עם החברה למרות שבפועל הוא היה אמור להתחדש לעוד שנה. בין היתר מעריך וקס, כי אחת הסיבות לפתיחת המכרז היא ההתארגנות של העובדים במסגרת ועד וכתוצאה מזה הצורך להתמודד מול מסגרת כזו שעושה שביתות, מכריזה על סכסוכי עבודה ועיצומים. להערכתו של וקס אם תבחר חברה חדשה לא תהייה לה ועד מאבטחים מסודר וזה יקל על כולם להמשיך להעסיק מאבטחים תוך פגיעה במעמדם ובשכרם.

יעקב כהן, מנהל אגף שרות בעירייה, הממונה בין היתר על תחום הביטחון, אמר ל"חדשות מודיעין" כי בשלב זה אין עדיין החלטה סופית לגבי הארכת חוזה השמירה בשנה נוספת לחברת מיקוד או יציאה למכרז חדש. כהן הבהיר כי באמצעות המשכ"ל בדקה העירייה תלושי שכר רבים של המאבטחים ולא נתגלו בהם חריגות. ליתר ביטחון ולאור הרגשת העובדים כי הם מקופחים יתקיימו בדיקות מדגמיות נוספות.

מדוברות עיריית מודיעין, מכבים-רעות נמסר בתגובה: "כפי שהוסבר בעבר, המחלוקות בין המאבטחים של חברת מיקוד לבין ההנהלה הם עניין פנימי של החברה. העירייה ומחלקת הביטחון מכירים את הנושא ונמצאים בקשר עם הנהלת החברה למציאת פתרון שייתן מענה לכל הצדדים. לאחרונה רכשה העירייה 12 ביתני שמירה חדשים, כאשר נכון להיום ביותר מ-80% מכלל מוסדות החינוך בעיר יש ביתנים. העירייה פועלת להשלמת החסרים במסגרת תכנית עבודה רב שנתית. בנוסף יש לזכור כי על פי נהלי האבטחה במקרים של מזג אוויר חורפי וגשום המאבטחים נכנסים לתוך מבנה בית הספר".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות