חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

נושא הלפיד

 

ברשימתו של יאיר לפיד לא יהיו פוליטיקאים מכהנים. לא מקים את שינוי 2. לא עוסק בלהיות אנטי חרדי. בעד הפרדת הדת מהפוליטיקה ולא מהמדינה. רוצה להיות בקואליציה. חלק ב

 

בגיליון הקודם סקרנו בהרחבה את הופעתו של יאיר לפיד בשבת תרבות במודיעין. לפיד פרש בפני למעלה מ-300 סקרנים באולם עינן בקניון עזריאלי את עיקרי משנתו הדוגלת בכך שלאור הקלקולים וההתדרדרות במדינת ישראל יש לערוך לאלתר שלושה תיקונים עיקריים במערכת ההפעלה שלה. לדעתו התיקון הראשון צריך להיעשות בשיטת הממשל: במחצית השנייה של המפגש השיב לפיד לשאלות הקהל. בחלקה השני של הכתבה אנו מביאים את עיקרי השאלות והתשובות:

- אביך טומי לפיד הציג תוכניות דומות לשינוי ולא הצליח, מדוע אתה חושב שכן תצליח?

"זו בהחלט שאלה הוגנת. קודם כל להגיד שהוא לא הצליח זה קצת גורף, כי עד רגע מסוים זה מאוד הצליח. היה לנו סכסוך משפחתי רב שנים סביב זה שהחותן שלי לא הצביע עבור שינוי כי הוא לא האמין שאי פעם תקום כאן ממשלה בלי חרדים, ואז הוקמה ממשלה בלי חרדים. והתחילו לבטל את קצבות הילדים ופרקו את משרד הדתות וזו היתה הצלחה גדולה. אחרי ההצלחה הגדולה זה נכשל והמפלגה התפוררה.

- אבל מדינת ישראל היא לא פרויקט שיום אחד מסיימים אותו, זהו פרויקט שצריך להמשיך אותו עוד ועוד וכל פעם אנחנו ניפול ונקום, ניפול ונקום, ואתם ואני מקווים שיהיו מספיק אנשים טובים שיהיו מוכנים להחזיק בכל פעם את המקל הזה של מרוץ השליחים הדרוש כדי להמשיך לעבוד לטובת המדינה. אז נכון שבסוף זה נכשל, אבל איך אנחנו צריכים להמשיך לנהל את חיינו, לפי כישלונות העבר או לפי מה שאנו חושבים שצריך להיות בעתיד? אז מה שאני עושה, זה להסתכל איפה היו הטעויות של אבא שלי ואיך אפשר לתקן אותן, מה עשינו לא נכון ואיך לעשות את זה נכון.

- איך תגיע לעמדה שבה תוכל לבצע את השינויים שעליהם אתה מדבר?

"באופן מפתיע זה לא דבר קשה. תראו את ש"ס עם 11 מנדטים מסובבת את כל מדינת ישראל ועושה את כל מה שהיא רוצה. תראו איך יהדות התורה עם 5 מנדטים נראית כאילו ועדת הכספים עברה לרשותה בטאבו. מכל אגורה שעוברת מצד לצד הם משאירים משהו לחבר’ה בדרך. אז נכון שעוד מפלגה קטנה של חמישה מנדטים לא תביא את השינוי המיוחל, אבל עוד מפלגה של 15 מנדטים תשנה את הנושא מן היסוד. בגלל השיטה הנוכחית 15 מנדטים הם תמיד לשון המאזניים ומפלגה כזו היא הקובעת לאן העסק מתנהל. אני מקווה לקבל יותר אבל עם 15 מנדטים אני יכול לחתום על הסכם קואליציוני שבו תוך 12 חודשים מחליפים את שיטת הממשל הישראלי".

- מי יהיו 15 האנשים שיכללו ברשימה שלך?

"אני אגיד קודם מי הם לא יהיו. לא יהיה במפלגה שלי אף פוליטיקאי מכהן. משחק הביצים העזובות של הפוליטיקה הישראלית הוא חלק מהקלקול הגדול. למשל, יושב ראש הקואליציה מטעם הליכוד, זאב בלקין, בבחירות הקודמות היה חבר כנסת בקדימה, ויושבת ראש קדימה, דליה איציק, בבחירות הקודמות היתה במפלגת העבודה. הם משחקים האחד עם השני בכיסאות מוסיקליים אין סופיים. את זה צריך לשנות. אני לא אגיד עדיין שמות של אנשים, כי אני אפילו לא יודע מתי יהיו הבחירות. מדובר לא ב-15 איש, אלא ב-25, הם כבר נבחרו. יכול להיות שכשתראו את השמות אתם לא מיד תזהו מי הוא מה, אבל אם תעשו עליהם גוגל או בדיקה תגלו שאלו אנשים שכבר הפעילו מערכות גדולות, אנשים שמוותרים על קריירות הרבה יותר רווחיות ומוצלחות"

- איך תממן את הקמפיין שלך. מאיפה הכסף?

"אין שאלה לגבי הכסף. כל אחד יודע מהו החוק. החוק אומר שאני יכול לקבל תרומה של 1,000 שקל מכל אדם במדינת ישראל שלא בשנת בחירות ו-2,300 שקל בשנת בחירות. על כן זה הסכומים שאני אקבל, כי אני אדם ישר, זו מפלגה ישרה, לא יהיו אצלנו עמותות סודיות, לא יהיו אצלנו כספים מתחת לשולחן ולא יהיו אצלנו מעטפות מזומנים".

- מה יהיו סדרי העדיפויות של המפלגה?

"אני משתדל לעשות דברים ברצינות. אני לא יכול לעמוד כאן בשבת בבוקר במודיעין ולנהל משא ומתן קואליציוני על בחירות שעוד לא קרו. דבר אחד חשוב הוא שאני לא רוצה לעשות את מה שעשתה קדימה, הדבר הזה של לקבל 29 מנדטים ואז לשבת בצד ממורמר לא נראה לי שיטה פוליטית סבירה, אנחנו בפוליטיקה כדי להיכנס לממשלה כי שם קורים הדברים. אחד הדברים המעניינים בפוליטיקה הוא שביום הראשון נקבעים רוב ההישגים שלך, זה היום בו אתה חותם על ההסכם הקואליציוני. אצלנו לא יהיה אף שר בלי תיק, זו התחייבות שלי".

- האם תלחם למען הפרדת הדת מהמדינה?

"אני לא מאמין בהפרדת הדת מהמדינה באופן מלא, כי אני חושב שישראל צריכה להיות מדינה יהודית. בהפרדת הדת מהמדינה כלול גם ביטול חוק השבות ואני לא רוצה לבטל אותו. אבל אני מאמין גדול בהפרדת הדת מהפוליטיקה. אני לא מבין למה למשל אין נישואין אזרחיים בישראל, למה אדם שרוצה להתחתן לא יכול ללכת לעירייה כמו בכל מקום אחר בעולם ולהגיד זאת אשתי וזה אני. הרבנות יכולה להכניס את השמות למחשב שלה וכך לשמור על אילנות יוחסין. הרעיון שהשאלה איך אדם אוהב את כלתו צריך לעבור דרך הפוליטיקה הישראלית הוא רעיון עיווי. צריך להפריד את הדת מהפוליטיקה אבל לא לוותר בשום אופן על המדינה היהודית".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות