חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

נביא זעם

 

יאיר לפיד השמיע דברי תוכחה קשים במסגרת שבת תרבות במודיעין: "הכל קורס. צריך לתקן את מערכת ההפעלה של המדינה". חלק ראשון

 

בשיתוף "חדשות מודיעין"

יאיר לפיד, הפוליטיקאי הטרי ביותר במדינה, הופיע השבוע במסגרת שבת תרבות באולם עינן שהיה גדוש עד אפס מקום. כ-350 סקרנים ואוהדים פוטנציאלים טרחו ובאו בשבת בבוקר כדי לשמוע מפיו של לפיד דברים קשים ביותר על מצב המדינה, על עתידה ועל תוכניותיו לגבי השינויים המתבקשים.

לפיד פתח את דבריו בשאלה לקהל ואמר "אחת השאלות שאני נשאל שוב ושוב היא, למה הלכתי לפוליטיקה, ואני רוצה לשאול אתכם שאלה, למה אתם לא בפוליטיקה? הרי אתם יודעים שמשהו מאוד יסודי מקולקל בחיים שלנו, אתם יודעים שיש תקלה גדולה במדינת ישראל, אתם חיים כאן בדיוק כמוני והמקום היחיד שבו אפשר לתקן את המצב זה בפוליטיקה".

בנינוחות של שבת בבוקר ועם חיוך תמידי המאפיין אותו מנסה לפיד להסביר, כי פוליטיקה זה לא רק משחקי כסאות מלוכלכים. פוליטיקה זה גם המים שזורמים בברזים והרמזורים שפועלים בבוקר וגם הגודל של הכיתות בהן לומדים הילדים והנכדים שלכם. לדבריו, אנחנו יודעים שמשהו מקולקל יסודית ואנחנו רוצים לשנות. למשל אומר לפיד, "השנה שנת 2012 היא שנת הקו האדום של מדינת ישראל, למה היא הקו האדום? כי השנה יותר מ-50 אחוז מתלמידי כיתות א’ במדינת ישראל הם או חרדים או ערבים. זה אומר ש-12 שנה מעכשיו, שזה כלום בחייה של מדינה, 50 אחוז מבני ה-18 לא יתגייסו ולא ישתלבו בשוק העבודה. זה סופו של החלום הציוני". 

התדרדרות גדולה

"אני מסתכל על הילדים שלי, תסתכלו אתם על שלכם ועל הנכדים שלכם", אומר לפיד וממשיך: "הם יום אחד יקומו ויגידו העסק הזה לא הולך לשום מקום, כי אנחנו, הדור שלי, פישלנו. פעם היה לנו את החינוך הכי טוב בעולם. אבל היום ישראל נמצאת לפי המדדים הבינלאומיים במקום ה-41 בעולם במתמטיקה שזה מתחת לאיראנים, במקום ה-41 בעולם באנגלית שזה מתחת לירדנים, ובמקום ה-37 במדעים. אנחנו הצלחנו לדרדר את החינוך מהמקום הראשון כמעט למקום האחרון בעולם המערבי".

גם העובדה שאין תהליך שלום מדאיגה את לפיד שבוכה על כך שהעובדה שאין תהליך שלום אומרת שאנחנו החלטנו שאת הבעיה הזו אנחנו משאירים לילד

מה אנחנו לא יודעים? אנחנו לא יודעים כמה זמן יעבור ואנחנו לא יודעים כמה אנשים ימותו בדרך. אז מה אנחנו עושים? אנחנו מחליטים שזה לא נורא מעניין אותנו ומשאירים את הבעיה לילדים שלנו. אמרנו להם תפתרו אתם, לנו אין סבלנות, אנחנו עסוקים". לכן, מציע לפיד, לתקן את מערכת ההפעלה של מדינת ישראל. כמו שלמחשב יש מערכת הפעלה כך לכל מדינה יש מערכת כזו.

ים שלנו. לתפיסתו, לא בא לנו להתעסק בזה ואנחנו משאירים את הנושא לילדים שלנו: "אני האחרון שאגיד שרק אנחנו אשמים בכך שאין תהליך שלום.

לדבריו, דבר ראשון שיש בכל מערכת הפעלה זה סדר עדיפויות. אנחנו חייבים להחליט מה יותר חשוב לנו ומה פחות חשוב. על פי תפיסה זו סדר עדיפויות זה גם דיור: "הילדים שלי ושלכם מסתכלים על העולם ועל הדיור במדינת ישראל ואומרים משהו כאן לא בסדר. כי בשבדיה לקנות דירת ארבעה חדרים במקום סביר עולה 30 משכורות, ובאנגליה לקנות את אותה דירה עולה 71 משכורות, אבל בישראל זה עולה 138 משכורות. כמעט כפול מאנגליה במדינה שמדי פעם נופלים בה טילים. זה אבסורד. ומה עושה בהקשר זה רפורמת אטיאס? מוציאה קריטריון אחד הקרוי מיצוי כושר השתכרות. את זה אנחנו צריכים לשנות. השאלה איך? התשובה היא באותה מערכת הפעלה".

תיקון ראשון

הפתרון לדעתו של לפיד מצוי במס’ שינויים שיש לבצע במערכת ההפעלה שיביאו את מדינת ישראל למקום הראוי לה. השינוי הראשון הוא בשיטת הממשל שלנו. אך אם ראש המפלגה הגדולה יהיה באופן אוטומטי ראש הממשלה הם יפסיקו לעשות את זה כי הם יפחדו שהגוש שלהם יפסיד, ואז המפלגות הקטנות יתכווצו והמפלגות הגדולות יגדלו עוד והשלטון יהפוך להיות יותר יציב".

השינוי השני שצריך לעשות בשיטת הממשל הוא שאחוז החסימה יהיה שישה אחוז: "צריך לדאוג לכך שמפלגות קטנות שמתחרות ביניהן יתחילו להתאחד. השינוי השלישי שלפיד מציע הוא שאי אפשר יהיה להפיל את הממשלה אלא ברוב קונסטרוקטיבי של 66 אחוז. רוב כזה שאתה גם מציג ממשלה אחרת. זה אומר שקשה להפיל את הממשלה בהצבעת אי אמון צריכה להיות יציבות והממשלות צריכות להתקיים הרבה זמן ". אלה שלושת השינויים שצריך לעשות בשיטת הממשל שלנו לפי משנתו של לפיד.

תיקון שני

התיקון השני של מערכת ההפעלה קשור לביטול חוקי האפליה: "למשל, צריכים לבטל את חוק טל. אל תטעו, זה שקראתם בעיתון שחוק טל בוטל זה לא נכון. הוא לא בוטל. הוא בתוקף עד 31 ביולי ובראשון לאוגוסט פתאום יקראו לו חוק גל, או קל או שמל. כי הם לא ירצו לריב לפני הבחירות עם השותפים הטבעיים אז הם ימצאו איזה תחכום אלא אם כן אנחנו נעשה משהו בעניין.

צריך גם לבטל את חוק נהרי. חוק הידוע בכינוי ’חוק מוסדות חינוך ייחודיים 2008’ זהו חוק שאומר שיש מאות אלפי ילדים במדינת ישראל שלומדים במערכת החינוך של מדינת ישראל, על חשבון מדינת ישראל, שזה בעצם על חשבונכם, והם ילמדו 12 שנים ולא ישמעו אפילו פעם אחת על הדבר הקרוי מגילת העצמאות, לא ילמדו אותם מתמטיקה ואנגלית.

אז את זה צריך לבטל. לא צריך לבטל את זה באמצעות מלחמה בחרדים, לא צריך להיות אנטי חרדים, לא צריך לשנוא, יהודים לא צריכים לשנוא יהודים. מה שצריך לעשות זה להסביר לחרדים, ורבים כבר מבינים את זה, שפשוט אנחנו כבר לא יכולים יותר. נשאנו אותם על גבינו מבחינה כלכלית הרבה מאוד שנים.

בהתייחסו ליחסי חילונים וחרדים מסביר לפיד שהמודל הנכון הוא כמו בזמן ילדותו. אז אף אחד לא עלה בדעתו לאכול בפסח חמץ מחוץ לבית, ואז פתאום עבר חוק החמץ ואז החילונים אמרו אם זה ככה נאכל איפה שאנחנו רוצים. בתקופתו איש לא אכל חזיר במסעדה, אך אז עבר גם חוק החזיר והחילונים אמרו אם ככה אז אני אוכל מה שאני רוצה איפה שאני רוצה. כי אנחנו רוצים לחיות כאן בכבוד הדדי וזה צריך להיות המודל".

בשבוע הבא - שאלות ותשובות עם יאיר לפיד

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות