חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

לא תולה את הנעליים

 

היחסים עם חיים ביבס, האכזבה מההפסד בבחירות 2008 והחיידק הפוליטי שעדיין חי ונושם. אמנון מרחב פותח פה ולב.

 

בשיתוף "חדשות מודיעין"

מוצאי שבת, השעה 20:30 ואני מגיע לביתו של אמנון מרחב באחת השכונות השקטות בעיר. ניכר היה שאמנון מרחב התכונן היטב לקראת הריאיון שגזל ממני את העונג לראות את חצי הגמר של the voice. הקטנטנים לבית מרחב כבר נמו את שנתם, הרעיה יצאה לפגוש חברות, והבית רחב הידיים והשקט השרה אוירה ניחוחה ואידיאלית לראיון אישי עם אחד האנשים הידועים והשנויים במחלוקת בעיר, מי שרק כמה מאות קולות מנעו ממנו להיות ראש העיר של מודיעין.

 אלה שרק עברו אתמול לעיר ולא מכירים את מודיעין של טרום הקניון, נספר שאמנון מרחב הוא אחד מהאנשים שגורלם נשזר עבותות בגורלה של העיר. מרחב, בן 46, עו"ד במקצועו, נשוי לשיר ואב ל-4 ילדים. עמרי בן 15.5, נאיה בת 5.5, הינוקא במשפחה יהלי בן שנה. בנו הבכור, נדב, נהרג בתאונת דרכים בשנת 1999 והיום היה צריך להיות חייל בן 19. כדי לשמר את זכרו של נדב פעל מרחב להקמת בית הספר הדמוקרטי בעיר, בי"ס בו לומדים בו שני בניו ואותו הוא תמיד יכנה "הבייבי שלי".

מזה שנה ומעלה משמש מרחב בתפקיד של היועץ המשפטי של עיריית ירושלים, תפקיד זה חולש על אגף משפטי ענק הכולל 70 עורכי דין תחת ניהולו.

בקשר מצוין עם ביבס

הרומן הפוליטי של מרחב עם מודיעין החל כמעט מיד עם בואו לעיר בשנת 1997. בבחירות 1998 נבחר למועצת העיר שנקראה אז מועצה מקומית ועם פרוץ המשבר בין ראש המועצה דאז משה שכטר לבין סיעת "עיר חופשית" בנובמבר 1999, הוא מונה לכהן כסגנו ללא שכר של שכטר.

זו הייתה תקופת הפריחה של מרחב, הוא קיבל לידיו את התיק הכי אהוב עליו, החינוך ובתזמון מופלא קיבל את יוסי שריד איש מר"צ כשר החינוך. מרחב, כחבר במפלגת ה"עבודה", ניצל את הקשר הטוב עם שריד בבנייה של כ- 200 כיתות לימוד, כמות מרשימה גם במושגים של מודיעין היום.

חשוב לציין שמרחב באותה עת עשה גם לביתו כשהוא מחזיק משרד עורכי דין בעיר עם שותפו שלימים יפקידו בידיו כשייצא ל"גלות" בעיריית ירושלים.

בחירות הבתולין של העיר חלפו ביעף, והנה אנחנו כבר ב- 2003, המועצה בגרה והפכה לעיר והחלטת שר הפנים דאז אברהם פורז לאחד את העיר עם מכבים רעות, הכניסה שחקן ישן חדש לזירה שטרף את הקלפים, משה ספקטור ששימש עד אז ראש מועצת מכבים רעות. מרחב הצליח לעלות להתמודדות מול ספקטור בסיבוב השני אחרי שגבר על חמישה מתחרים בהם ראש העיר הראשון, משה שכטר, סגנו דאז יוסי בר דוד ועל מתמודד חדש ואלמוני שרץ לראשות העיר מטעם הליכוד, חיים ביבס, אבל כאן נעצר.

אז מה בדיוק קרה שם ואיך שנים של הכנות ירדו לטמיון, למרחב יש הסבר: "ראשית ריבוי המועמדים ממודיעין הוותיקה (שבעה מועמדים לראשות) פיצלו את הקולות ובסיבוב השני הצעירים חששו שאני אבחר והעדיפו את משה ספקטור מאחר שהיה ברור שהוא לא יחזיק בכיסא שנים רבות". סופו של סיפור ידוע, אנשי מכבים-רעות הכריעו את הכף, ומרחב נותר מחוץ ללשכה בתלתן 1 לעוד קדנציה.

את תחילת הקדנציה תחת שלטונו של ספקטור התחיל מרחב ושותפו לסיעה מוטי גרונר באופוזיציה. בתחילת 2006 הצטרף מרחב לקואליציית ספקטור, ושימש בין היתר כיו"ר החברה הכלכלית למודיעין אבל שנתיים אחר כך, במרץ 2008 התפטר עם גרונר מהקואליציה בעקבות וכמחאה על ממצאי דו"ח מבקר המדינה, אותו דו"ח שדן בבחירות 2003 עת מודיעין אוחדה עם מכבים רעות, מבקר המדינה חקר אז שלושה מקרים שנגעו לגילוי הסכמים פוליטיים שנעשו לפני ואחרי הבחירות וכן בחשד לזיקות בין הסכמות פוליטיות לבין מינויים. חשוב לציין שאמנון וגרונר לא היו מעורבים בדו"ח.

והנה הגענו לאמצע שנת 2008 לעוד מערכת בחירות, הפעם עמד מולו חיים ביבס, חבר המועצה האהוב של ספקטור שפעל בחצי הקדנציה שקדמה לבחירות כממלא מקום ראש העיר בהתנדבות. תוצאות הבחירות: שוב צמוד, שוב מרחב נותר מחוץ ללשכה.

ש: האם נצחונו של ביבס הושג בשל התמיכה והדחיפה של ספקטור. האם לדעתך המערכת העירונית התגייסה למען חיים? "אני חושב שהיה מקרה אחד שבו בהחלט התגייסו לסכל את המועמדות שלי אבל אין לי כעס על כלום. יש לי מחשבות ודעות ברורות על כל מיני דברים שהיו ונגמרו. אני אדם שלא נתקע אלא מביט קדימה אחרי שהסקתי מסקנות".

מרחב אולי מדחיק אבל ייתכן שאולי היתה עוד סיבה, פרשת המקווה בבוכמן. הפרשה פרצה לאוויר בשנת 2007, ולא דעכה עד שפורסמו ממצאי המבקר בספטמבר 2008, חודשיים לפני הבחירות. הדו"ח מתח ביקורת הין היתר על יו"ר החכ"ל דאז, חבר המועצה עו"ד אמנון מרחב, על כך שלא יידע את חברי ועדת המכרזים בחברה הכלכלית, אשר הוא ישב בראשה, על היכרות מוקדמת עם בעלי חברת "נאות גל" שזכתה במכרז, ועל כך שלא פסל עצמו מהשתתפות באותה ישיבה.

רדוף תחושת צדק החליט מרחב לתבוע 4 בכירי עירייה שלכאורה "תפרו לו תיק", אבל בסופו של דבר, הוא מחק את התביעה: "נגמר. מחקתי אותה. זה לא עניין אף אחד. לא היה ואין בו שום דבר והציבור לא האמין למי שניסה לתפור את התיק". כך או כך, מרחב וחברו פרשו בפעם השנייה מהקואליציה ושוב בגלל דו"ח מבקר רק שהפעם הדו"ח כוון נגדו. פרישת השניים כך אמרו הסקרים של טרום הבחירות, היתה תחילת המפנה לרעתו. אם תשאלו אותו, הוא ממש לא יסכים: "בסקר שהיה מיד אחרי סיפור המקווה חיים אומנם טיפס מאוד ואני ירדתי אך כל זה נמחק עד הבחירות".

ש: אז אם זה לא המקווה, אז מה כן הכריע את הבחירות?

"אם אתה זוכר הפער ביני לבין ביבס היה בשלב מסוים כ- 5 אחוזים. אז קרה משהו. אני חושב שהקבוצה שעבדה עבור חיים במכבים רעות עשתה עבודה טובה מאוד וזה בסופו של דבר הכריע את הבחירות".

עם הזמן הכעסים לא נמחקים אבל על מה שקורה בעיר יש לו הרבה דברים טובים להגיד. "יש תנופה גדולה מאוד בייחוד בתחום התשתיות, טיפול של סגירת פערים, של הזנחה בת שנים שנעשתה בתקופת ראשי הערים הקודמים על ידי ביבס וצוותו. מוסדות ציבור בחלקם מחכים לתלמידים ולא להיפך כמו פעם. יש בהחלט תנופה והעיר הולכת בכיוון נכון". האם גם לכם זה נשמע כמו סיפור הפי אנד בין הזאב לכבש? לפי אמנון זה בדיוק מה שקרה: "אני בקשר מצוין עם ביבס. נפגשים כמעט מידי שישי בבית קפה עם חבורה מצומצמת בקפה אנג’לו".

לא בוכה על חלב שנשפך

במהלך הקמת הקואליציה של חיים ביבס, חיכה מרחב בסבלנות שיוזמן למעשה המרכבה ויקבל לידיו תיק חשוב. זה לא קרה, ראש העיר הנבחר לא רק שדילג עליו אלא אף שכנע את מוטי גרונר חברו לסיעה להצטרף לקואליציה.

ש: כעסת על הצטרפות גרונר לקואליציה? "שמע, זה חלב שנשפך. היחסים ביננו היום קורקטיים. אנו יושבים בפורום של חברים ומידי פעם כשהנושא עולה, אני אומר לו שאיני מסכים עם הצעד שלו. אבל אנשים מבוגרים צריכים לדעת לקבל דעות אחרות. מעבר לכל זאת, מוטי איש מאוד מוכשר עם הרבה ניסיון חיים".

ש: ונחזור לחיים. אתה כועס על כך שהוא לא נתן לך תפקיד בקואליציה? "יש לי פרספקטיבה לדברים. התמודדתי מול שכטר וספקטור וההבדל תהומי. השניים לא הפסיקו לכעוס עלי על שהעזתי להתמודד מולם. חיים לא כזה, אומנם יום אחרי הבחירות החליט לא להזמין אותי לקואליציה אבל היתה לנו שיחה בגובה העיניים ולא עשינו ברוגז. אולי בגלל שאנחנו בני אותו גיל".

ש: האם שניכם רואים היום את הדברים אחרת?

"את זה תשאיר ביני לבינו... אבל בכל זאת אומר לך משהו. אני חושב שאם היום היתה לנו הזדמנות יתכן והיינו עושים את הדברים אחרת. היינו עושים משהו ביחד. יש כאן סוג של התבשלות. כשאתה מכיר אדם יותר טוב, אתה רואה אותו באור אחר לגמרי והתהליך הזה החל עוד לפני שהתפטרתי מהמועצה".

ש: זה נשמע טוב מידי, ויש כאלה שיאמרו שאולי הכל למראית עין וסתם צביעות.

"אנחנו לא מדברים על תכניות, זה לא רלוונטי אבל אני חושב שביננו יש היום מערכת יחסים מאוד טובה, וגם הוא היום למד להעריך את היכולות שלי. מעבר לכך אני לא חייב לו והוא לא חייב לי".

אבל אני ממשיך לחפש את האבל. מה דעתך עליו כראש עיר? "חיים מנהל את העיריה כשהוא בקיא בכל פרט ופרט, מנווט את העיריה גם בתחום הפוליטי והמעשי יפה מאוד. כמובן שכמו בכל מצב יש תחומים שהוא חזק בהם כמו בתשתיות, ואילו ההדגשים אצלי הם בתחום החינוך, תרבות וספורט".

זה הולך קצת קשה ממה שחשבתי אבל אני לא מוותר ומקשה על מרחב בשאלה האם מודיעין היתה נראית אחרת בראשותו.

"סביר להניח. כל ראש עיר בא עם ההדגשים שלו. חיים מאוד מבין את תחום התשתיות והפיזי. אני יותר מבין יותר בתחום הערכי, אולי היו רואים דגש שלי יותר בחינוך, בתרבות ובספורט והייתי נעזר במספר 2 לטפל בתשתיות. חיים לקח את מויש לחינוך והוא עובד מצוין. רק מפריע לי שבשנים האחרונות בדירוג ובמבחנים הארציים העיר קצת יורדת".

על שתיקת הכבשים של חברי מועצת העיר מה כבר לא נכתב, אבל הם חברי קואליציה ומן הסתם מעדיפים שקט תעשייתי עם ראש העיר או במקרה הגרוע יותר, אין להם מושג על מה הם מצביעים. היכן הבעיה. שיש בקושי חבר אופוזיציה אחד שהפך מידי פעם מטרה לחיצי לעג של חלק מחבריו.

האם זה מצב בריא לנהל מועצת עיר ללא אופוזיציה? למרחב יש מה לומר בנושא אם כי בזהירות רבה: "המבנה ברשות המוניציפאלית שונה מזו הארצית. מה שכן דרוש זה שתהיה אחריות ציבורית, היכן שיש תקלות ובעיות, יש להציפן למעלה, לבדוק עצמך ופה הסכנה כשאין קול ב’. האנשים לא צריכים לחשוש לומר את זה . וזה לא ממקום של ביקורת אלא של בואו נעשה חשיבה אם נכון לעשות א’ או ב’. זה מה שאני מצפה. האם זה חסר? לא יודע. אני רק לעיתים שומע שלא נשמעה ביקורת בדיונים. האם זה נכון? איני יודע כי איני בקיא במה שהיה בדיונים".

ש: עם כל הפרגון הזה, בחירות 2013 אוטוטו כבר כאן. האם תצהיר פומבית בתמיכתך בחיים ביבס לראשות העיר? אך פרגונים לחוד ותמיכה פומבית לחוד. למרחב יש אליבי מוכן מראש. "איני מתכוון להיות מעורב בבחירות ולא אנקוט עמדה כל עוד אני נושא בתפקיד ציבורי בעיריית ירושלים",

ש: אם חיים יילך לפולטיקה הארצית. ובבחירות 2018 הוא לא יתמודד, מה יקרה  עם אמנון מרחב?

"ג’ימס בונד אמר never say never . איני עוסק כרגע בעתיד. לשאלתך, לא, אני לא תולה את הנעליים. החיים דינמיים. הכל פתוח מבחינתי אבל כרגע איני עוסק בזה".

ש: אתה עדיין מקבל פניות מתושבים שרוצים שתחזור לזירה הפוליטית? "יש הרבה. אל תשכח... קרוב ל- 9000 איש שהצביעו עבורי לא מחקו את התמיכה שלהם. אבל לא רק פניות להתמודד. אני גם מקבל גם לא מעט פניות של אנשי ציבור, תקשורת ופוליטיקאים המבקשים ממני סליחה ואומרים: טעינו ביחס אליך. גם אנשים שביקרו אותי עשו חשבון נפש, אהבו לא לאהוב אותי, עו"ד מוכשר מצליח, שהקים משרד עו"ד מוצלח. יתכן שגם אני באיזה שהוא מקום טעיתי, אולי צברתי יותר אויבים".

ש: על מה ביקשו סליחה? "עברתי מסכת של פגיעות שאיש לא עבר .באזכרה של בני נדב ב- 2003 שמו פליירים נגדי על מכוניות של אנשים שבאו לאזכרה! דברים ברמות חולניות נעשו".

עדיין רלוונטי

מרחב כך יש רושם לרבים הינו חידה שקשה לפענחה. אז הנה כמה דברים שמרחב יאמר ושאולי רבים אין יודעים: "היום יודעים גם החצי שהצביעו לביבס שאני אדם מאוד רגיש, מחובר לסובבים אותי, מחושב, בעל כושר ביצוע, איש ניהול, חם מאוד, איש משפחה, סלחן, כנה, מוותר מבין ללב האחר, עושה חשבון נפש כשצריך".

ש: בפוליטיקה שנה היא נצח ומרחב עזב את החיים הציבוריים מזה כשנתיים. האם הוא עדיין חש שהוא רלוונטי? האם "תושבי מודיעין עדיין בקשר איתו?, האם הוא חי את העיר? לכל השאלות התשובה שלו היא כן ענק.

"עשיתי צעד נכון כשעברתי לעבוד בעיריית ירושלים. אדם צריך לדעת לשחרר וממקום של עוצמה. מודיעין היא מקום מספיק יקר לי כדי שלא אתנתק מההוויה, ממה שמתרחש פה. לא עזבתי אותה, אני מגדל בה את ילדי, אני חי בה את החיים שלי, קורא עיתונים, מדבר עם אנשים, יש לי גישה חופשית למי שאני רוצה כולל לראש העיר. אנשים מקשיבים שואלים. שמע, אם לא הייתי רלוונטי אתה לא היית פה".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות