חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”גבתה שלא כדין”

 

בית המשפט המחוזי חייב את עיריית מודיעין בתשלום 180 אלף שקל גמול ושכר טרחה לתושב העיר שהגיש בקשה לתובענה ייצוגית בגין גביית יתר של כספי הארנונה

 

בשיתוף "חדשות מודיעין"

בחודש יוני 2011 דווחנו על גל בקשות חסר תקדים לתובענות ייצוגיות נגד עיריית מודיעין ונגד תאגיד המים מי מודיעין ("חדשות מודיעין", "נפגשים בבית המשפט", גיליון 98, 30.6.2011). אחת הבקשות האלה הסתיימה לאחרונה בצורה כואבת מבחינת עיריית מודיעין כשבית המשפט המחוזי מרכז בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים פסק כי העירייה תשלם לתובע, גמול בסך 30 אלף שקל ושכר טרחה בגובה של 150 אלף שקל, ובסך הכל 180 אלף שקל.

הכל החל כשתושב מודיעין, עו"ד אסף קריאל, באמצעות באי כוחו עורכי הדין דוד גואטה ואילנית שרעבי, מבקשים מבית המשפט לאשר להם תובענה ייצוגית נגד עיריית מודיעין, בגין "עיגול שטחים" כלפי מעלה בחישובי הארנונה בנכסים בעיר. סכום התביעה הייצוגית עמד על כ- 7 מיליון שקלים. בבקשה נאמר כי בהתאם לצו הארנונה אותו חוקקה עיריית מודיעין הוגדר כי כל חלק ממ"ר ייחשב כמ"ר שלם. כך נוהגת העירייה "לעגל" את שטחי הנכסים שבתחומה עד למ"ר הקרוב וזאת באופן שרירותי ולא מידתי לחלוטין.

כך לדוגמה, שטחו של המבקש אשר נמדד בתשריט 213.15 מ"ר עוגל כלפי מעלה לשטח של 214 מ"ר באופן שיוצר חיוב יתר של 0.85 מ"ר בכל שנה. בדרך זו חויב המבקש ונישומים אחרים בתחום שיפוט העירייה בכמה מ"ר עודפים כל אחד בכל שנה. סכום זה נאמד על ידי התובע בכ-3.3 מיליון שקל. לשם המחשה הדגיש התובע, כי רוב הרשויות המקומיות בארץ מעגלות את חלק המ"ר באופן יותר סביר ומידתי, כפי שהשיטה נהוגה בעיריות כמו תל אביב, ירושלים, חיפה וערים רבות אחרות, בהן רק יחידת שטח העולה על 0.5 מ"ר מחושבת כמטר שלם. כך יחידת שטח בת 131.49 מ"ר מעוגלת כלפי מטה ל 131 מ"ר בלבד.

על פי כתב התביעה העירייה ("המשיבה") פעלה בחוסר סבירות, חוסר הגינות, חוסר מידתיות ובאופן המנוגד לתקנת הציבור. למשיבה אין סמכות לעגל שטחים. חוק עיגול סכומים איפשר עיגול של סכומי כסף ולא של שטחים. כמו כן, המחוקק בחוק עיגול סכומים התכוון ל"עיגול" מידתי, היינו - מעל מחצית החלק מעוגל כלפי מעלה, ומתחת למחצית החלק מעוגל כלפי מטה. בעקבות הגשת הבקשה לתביעה ייצוגית הודיעה עיריית מודיעין שהיא חדלה לגבות ארנונה באופן זה ומעתה לא תעגל את השטחים כלפי מעלה.

בהתאם לחוק במצב כזה בו העירייה מודיעה על חדילה בית המשפט מנוע מלאשר את התביעה כייצוגית, אולם לכל פרט נותרת האפשרות לתבוע בנפרד. השופטת מיכל נד"ב: "אני סבורה כי בענייננו מדובר בתובענה ראויה שהביאה להפסקת גביה שלא כדין, שנמשכה מספר שנים (המספר המדויק שנוי במחלוקת). יש להניח שגביה זו הייתה נמשכת לולא הגשת בקשת האישור. חשיבותה הציבורית של התובענה היא בכך שהפסיקה את גביית היתר על ידי המשיבה, תוך פגיעה בקניינו של הפרט שלא כדין, ובכך שתרמה לאכיפת שלטון החוק ולהגשמת עקרון חוקיות המינהל והביאה בכך תועלת לקבוצה".

שאלנו את מגיש התביעה, עו"ד אסף קריאל, האם לדעתו ההתנהלות של העירייה בהקשר לפניותיו אליה בנושא היתה ראויה והאם לא ניתן היה להגיע להסדר מראש מבלי לגרום לפגיעה בכספי ציבור כפי שאירע בסופו של התהליך?

עו"ד קריאל: "העירייה אוהבת מאוד להתדיין בבתי משפט. היא נוקטת במוסר כפול: מצד אחד מול התושבים היא מקפידה על קוצו של יוד, ולעומת זאת היא עצמה עושה מעשים שאינם עולים בקנה אחד עם החוק, וגם כשפונים אליה בעניינים כאלה היא מעדיפה להתדיין בבית המשפט".

ש: מדוע לדעתך זה קורה. האם העירייה לא מבינה לקראת מה היא הולכת ומה הסיכונים הכרוכים בכך? "העירייה ידעה שבתור רשות מוניציפאלית שמורה לה הזכות להגיש הודעת חדילה, אך היא לא שיערה שבית המשפט יקבע את מה שהוא קבע מבחינת גובה הגמול ושכר הטרחה".

ש: 180 אלף שקלים הוא סכום גבוה במיוחד במצבים דומים?

"אני לא חושב שזה סכום חריג, אבל אני שמח מאוד שכך קבע בית המשפט. חשוב שהסכומים יהיו כמה שיותר גבוהים כי זה יכול להרתיע את העיריות לנקוט באותו מוסר כפול עליו דברתי".

מדוברות העירייה נמסר בתגובה לדברים כי : "בית המשפט קיבל את הודעת החדילה של העירייה, כאשר ההודעה ניתנה בהקדם ובהתאם למועדים שקבע בית המשפט. הסכום הראשוני אותו ביקש התובע לשכר הטרחה עמד על למעלה מ-750 אלף שקלים. בהחלטת בית המשפט צוין כי בשל הודעת החדילה הוא התחשב בקביעת סכום שכר הטרחה לתובע שהסתכמו לבסוף ב-180 אלף שקלים בלבד. לעיריית מודיעין, מכבים-רעות יש את אחת מהלשכות המשפטיות העירוניות הטובות בארץ המביאה לדחייתן של תביעות ייצוגיות בהיקף של מיליוני שקלים. עוד חשוב לציין כי בתביעות מסוג זה, רשויות ועיריות אחרות משלמות מאות אלפי שקלים יותר במקרים דומים". 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות