חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

ספרי הלימוד - סוף לאנרכיה

 

פרשיית בוקמרקט טרם הסתיימה. אבל אולי, מהריסות מחלבת הכספים הלאומית של ספרי הלימוד, עולה וקם סוג של עוף-חול מתעורר. האם אנו בדרך למדיניות צרכנית שפויה בתחום ספרי הלימוד בישראל? כי הרי כולם יודעים: משפט פיתגורס לא התעדכן כבר מאות שנים (אלפים- למעשה), אבל בישראל של 2012 הוא עדיין מתעדכן כל שנה מחדש...

 

בעידן בוקמרקט הענין כמעט ונשכח, אבל העלמותה של החברה החזירה את בעיית מחירי ותחלופת ספרי הלימוד לסדר היום ובכנסת מתארגנים לפקח על השערוריה.

בוקמרקט. אין מישהו יודע היכן עומד סיפור העלמותה של החברה ממודיעין ומידי שבוע אנו קוראים על כל מיני פניות, דרישות ותביעות להשיב להורים את כספם אותו שלמו לחברה שהותירה מאות ואלפי משפחות בעיר תקועים ללא ספרים וללא כסף.

איך הסאגה הזו תסתיים? לא ברור! מה שכן ברור זו העובדה שבעידן שאחרי בוקמרקט אנו שבים לנקודת ההתחלה בה מידי קיץ הורים נדרשו להחליף ספרי לימוד במחירי בוטיק, ספרים שעין בלתי מזוינת היתה מתקשה למצוא בינם לבין הספרים ה"ישנים" הבדל כל שהוא.

למי שאינו זוכר, על השערוריה הזו נכתב רבות כמו גם ע"י כותב שורות אלה ובסיסה בדרישה ההזויה של משרד החינוך לרכוש מידי שנה ספרים חדשים ולו רק בגלל ש"הסופר" שהוא בדרך כלל גימלאי של משרד החינוך שינה כמה שברי אחוזים בספריו כאשר לאיש לא היה ברור מדוע.משהו בקרב ווטרלו? או במציאת מכנה משותף.

כך נהג המשרד מזה שנים רבות כאשר הורי כיתה ג’ למשל לא יכלו להחליף את ספרי הלימוד עם חבריהם או השכנים שבנם סיים כבר את כיתה ג’. מצב זה הביא גם לגוויעה יחסית של שוק הספרים המשומשים כי מה התועלת כאשר מידי שנה ביה"ס שולח להורים רשימת ספרים "מעודכנים".

ואם בספרי הלימוד עסקינן, בחוברות העבודה המצב עוד יותר קשה, ואיש לא הצליח עד כה לעצור את הביזיון וההתעמרות בכיס ההורים.

אבל האם אנו חוזים בחזון אחרית הימים?... הצעת חוק של ח"כ אורי אריאל שאושרה בשבוע שעבר במליאת הכנסת בקריאה טרומית, תחייב את משרד החינוך לפקח על מחירי ספרי הלימוד המאושרים, וכן על מהדורות חדשות שיפורסמו.

ההצעה קובעת כי ספר לימוד, אשר אושר על ידי המשרד, יישא חותמת בולטת ואחידה המעידה על כך. כמו כן, שר החינוך, בהתייעצות עם ארגוני ההורים והוצאות הספרים, יקבע בצו את מחירם המירבי של ספרי הלימוד ויפרסם אותם. ההצעה גם קובעת כי לא תאושר החלפת מהדורה של ספר לימוד במידה ועדכונו אינו עולה על היקף של 50% מהעמודים, אלא אם נמצאה סיבה מיוחדת להצדיק זאת.

אם ההצעה הטרומית תעבור בקריאה השלישית אנו צפויים למהפכה של ממש. והשאלה שנותרה היא רק האם הלובי של משרד החינוך לדורותיו לא יצליח למנוע את קבלת החוק כאשר חשוב לציין, ההצעה אינה באה משולחנו של שר החינוך, דבר שהיה מחויב המציאות...לכאורה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות