חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”מי מודיעין” מה שהיה הוא לא מה שיהיה (?)

 

אמרה ישנה גורסת ש"מטאטא חדש הוא מטאטא טוב". אחרת גורסת ש"האמרה הראשונה נכונה, אלא שמטאטא ישן- יודע איפה נמצא הלכלוך"... בתאגיד "מי מודיעין" התחלף המנכ"ל. המנכ"ל החדש לא התאמץ רבות כדי לגלות את כשלי הארגון וחולשותיו והציע לאחרונה תכנית שדרוג רחבה ומקיפה. אם תבוצע כראוי וברצינות- התאגיד ישופר ללא ספק. אבל האם בעירייה מוכנים להשקיע הכל (כסף!) כדי שזו תצא לפועל? או שנישאר עם הודעת יחצנו"ת בלבד

 

כותרתה של הודעת יח"צ שהועברה השבוע לעיתונות המקומית במודיעין, בישרה באותיות של קידוש לבנות כי, "מנכ"ל "מי מודיעין" במהלכים מיידיים לשיפור השירות לתושבים בתאגיד.

נזכיר כי לאחרונה התחלף מנכ"ל התאגיד. וכך, שבועות ספורים לאחר כניסתו לכסא ניהול התאגיד, מודיעה דוברות התאגיד כי: "מנכ"ל תאגיד "מי מודיעין" משה אשכנזי, החל מיד עם כניסתו לתפקיד במהלכים לשיפור השירות שמספק התאגיד לתושבי מודיעין מכבים רעות. כחלק מההליכים של תחילת עבודתו, בוחן אשכנזי את תפקוד מחלקות התאגיד, וממפה קשיים ותחומים שדורשים שיפור".

עוד נמסר בהודעת הדוברות: "על פי החלטת דירקטוריון התאגיד, אשכנזי מכין בימים אלה תכנית עבודה שמציעה רה- ארגון בתאגיד תוך שינויים מתבקשים במחלקת שירות הלקוחות ומחלקות נוספות, כדי להגיע באופן מהיר איכותי אחראי ויעיל למטרה של שיפור השירות, תוך שמירה על התייעלות ועמידה ביעדים תקציביים. עקרונות התכנית ויעדיה נקבעו על פי הצעת המנכ"ל לדירקטוריון, ולאחר דיון בהם ואישורם".

אשכנזי עצמו מצוטט בהודעה באמרו בין השאר: "אני מכין בימים אלה תכנית שתוגש לדירקטוריון עם הצעת התקציב לשנת 2012. מדובר בתכנית עבודה פורצת דרך, שתגרום לשינויים משמעותיים כבר בשנת 2012, אך אינה עוצרת שם, ומאפשרת כיוונונים עדינים והמשך בחינת תהליכים ועמידה ביעדים גם בשנים הבאות. כל ארגון זקוק מדי פעם לניעור, בחינת הליכי עבודה, שינויים נדרשים והתקדמות קדימה.

כל עבודתו של תאגיד מים מכוונת למתן שירות לתושבי העיר בתחומים שונים- החל מתחזוקת ושיפור מערכת המים והביוב וכלה בשירות הלקוחות שאנו מספקים למענה על שאלות, ביצוע הליכים שונים, גבייה ועוד. אין ספק כי אופן שירות הלקוחות בתאגיד צריך להשתפר ועבודה רבה מושקעת בימים אלה בכיוון זה, הכוללת חשיבה חדשנית ופורצת דרך. אני עושה הכל כי התכנית שאגיש תוכל להראות שינוי משמעותי נדרש, בזמן קצר תוך יכולת למדוד באופן כמותי את איכות השינוי והשירות שיסופק לתושבים בעקבותיו".

עד כאן ההודעה הרשמית- והמרשימה! לכל הדיעות. בשאילתא שהעברנו לתאגיד ביקשנו לברר מעבר לאמירות בנוסח: "פריצת דרך" או "כיוונונים עדינים", מהן הנושאים והנקודות אותן העלה המנכ"ל החדש בפני הדירקטוריון, ואילו נקודות (במקביל) אישר הדירקטוריון לתחילת ביצוע.

ובכן, להלן ה"תחומים המרכזיים לטיפול שנת העבודה - 2012: 1. הקמת תשתית ארגונית מתאימה. 2. מערך שרות לקוחות. 3. מערך הכספים והגביה 4. טכנולוגיות בתחומים הבאים: • GIS • קר"מ • ERP • CRM. לכל התחומים ייקבעו יעדים מדידים שנתיים ואבני דרך רבעוניות למעקב".

הסבר קצר למונחים: GIS- ניהול נתונים מבוסס גיאוגרפית. קר"מ- מערכת קריאה מרחוק (של מונים-מן הסתם). ERP- מערכת ניהול משאבים רב נושאית אינטגרטיבית (תפ"י), כוללת ניהול כספים, מלאי, לקוחות, רכש, הזמנות ועוד). CRM- מערכת ניהול קשרי לקוחות (בעיקר כדי לנהל מעקב אישי על הלקוח בתחומים שונים, מתשלומים ועד קשרי הודעות).

דיעה אישית: מה אנו למדים מהודעת הדוברות? ראשית, המנכ"ל החדש- אשכנזי, שבא אחרי ניהול של משאבי המים בעיריית לוד, הגיע עם מוטיבציה רבה לעשות, לשנות ולשפר- וזה טוב מאוד. שנית, ב"מי מודיעין" כארגון, כשלים מובנים בכל התחומים הרלוונטיים החל מניהול ישן ולא מעודכן של לקוחות, משאבים, כספים, רכש ועוד- מה שמסביר את התקלות המביכות של התאגיד המקומי, להן נחשף ציבור התושבים בשנתיים-שלוש האחרונות לפחות.

העובדה שהתאגיד התנהל עד כה לפחות, באופן לא באמת רציני, תוך מתן מענה של "כיבוי שריפות" לבעיות תשתיתיות מהותיות, היתה ידועה לכל. אפילו המנכ"ל היוצא הודה בכך יותר מפעם אחת. אלא שאת האחריות לכך הטיל על כולם מלבד על עצמו. את זה זיהה במהירות רבה וללא קושי, המנכ"ל הנכנס. וטוב שהוא מנסה לתת לכך פתרונות עדכניים טכנולוגית שאם ייכנסו ויוטמעו, ללא ספק ישדרגו את איכויות הפעילות של התאגיד.

ולסיום, מה שעוד לא נמסר לנו- לציבור, הן העלויות הכרוכות בהכנסת המערכות הללו. שכן מדובר בחלק מהמקרים בעלויות משמעותיות מאוד. חלקן ישירות (חומרה ותוכנה, תמיכה טכנית) וחלקן חבויות: הדרכה, הטמעה,בדיקות, המרות בסיסי נתונים,ניתוח וייעוץ)

בעניינים אלה לא נמסר מהי העלות אותה יצטרך הציבור באמצעות תשלומי המים שלו, לשלם כדי לקבל בסופו של דבר איכות שירות משודרגת. עוד לא נמסר באם הדירקטוריון קיבל הערכות מחיר והאם אישורו את התכנית הבסיסית כללה גם הערכות ריאליות של העלויות אותן הוא אישר...

בענין זה די אם נציין שמובן מדוע העדיפה דוברות התאגיד להתמקד בפן ה"שירות לציבור". מאידך, איש לא אמר כמה תקני כח אדם (משכורות), יתווספו לתאגיד כדי שניתן יהיה לממש את התכנית הזו....

נתון נוסף שכן עולה בהודעה כולל אמירה שהציבור כמו גם התאגיד יחושו בשינויים כבר בשנת 2012... אז זהו, שלא! כי אם כך הדבר, והדברים נאמרו ברצינות ומתוך כוונה, כבר עכשיו ברור שמדובר בחפיף... כי רכש הטמעה ושימוש במערכות אלה מחייב זמן ארוך למדי, עם חבלי קליטה והטמעה לא פשוטים.

אז מה קיבלנו? מגמת שיפור וייעילות עתידית רצינית של תאגיד "מי מודיעין"? או הודעת יחצנות רוויה בקיצורים ומונחים טכניים בלתי מוכרים לרוב הציבור (והדירקטוריון?) יחד עם מכבסת מונחים ומושגים כמו "כיוונון עדין" ועוד?

את התשובה לכך יגלה ציבור צרכני המים במודיעין שגם משלם עליהם ועל התכניות הללו, בחדשים ובשנים הקרובות. כדאי שכולם... ללא יוצא מן הכלל, ובכלל זה בעיקר נציגי הציבור במועצת העיר (שעפ"י החלטות הממשלה האחרונות, אחריותה ומעורבותה בתאגידי המים- הוגברה) שיהיו עם האצבע על הדופק וידרשו דין וחשבון מקצועי רציף מהתאגיד והדירקטוריון.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות