חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

שיטות לחישוב הארנונה: שיטה לתשלום, ושיטה להחזר. תנחשו איפה המספרים גבוהים יותר...

 

כשבעירייה מחשבים לך את שטח הבית כדי לשערך את גובה הארנונה, גם השטחים המשותפים נכנסים לחישוב. אבל כשבאים לחשב את ההנחות... נעלמים לפתע שטחים שלמים. לניר שדה תושב העיר זה נמאס, והשבוע בית המשפט קיבל את תביעתו הייצוגית נגד העיריה

 

במודיעין , נכים, חד הוריים, קשישים ועוד.. זכאים להנחה בארנונה. תושב העיר ניר שדה הזכאי להנחה בארנונה בהיותו נכה צה"ל. החל לבדוק לפני כשנתיים את חישובי הארנונה שגובה ממנו העירייה. הוא גילה להפתעתו פער לא קטן בין חישוב שטח הבית, בעת חישוב תשלום הארנונה לבין החישוב בעת קביעת ההנחה.

שטח הדירה כפי שידוע, אינו כולל שטח פנים הבית, אלא את השטח המחושב במדידת היקף הקירות החיצוניים, ובנוסף, השטחים המשותפים, המרפסת ועוד. כך שלמעשה יש שטח נטו ויש שטח ברוטו. כשבעירייה מחשבים את גובה הארנונה, הם אינם "חסים" על שום ס"מ בתוך הבית ומחוצה לו ומובטח לך תשלום ארנונה על דירת ברוטו למהדרין.

אבל מה קורה כשבאים לחשב את ההנחה בארנונה? מוזר, אבל ניר שדה בדק ומצא שבמחלקת הגביה הפעם הקפידו לחשב את שטח הדירה נטו. וכך יצא שההנחה שקיבל צומקה בלא מעט כסף שהצטבר לכדי למעלה מ- 1000 שקל.

לפיכך פנה ניר למחלקת הגביה וביקש להבין מדוע ההנחה שקיבל בשל נכותו אינה בדיוק תואמת את סך התשלום. "אתה לא מבין" הסבירו לו במחלקת הגביה, "כך מחשבים וזהו זה".

שיטת השקלול
ניר התעקש והמשיך לנדנד לאנשי הגביה ולבסוף הם הציעו לו הצעה שלא ניתן לסרב לה: "נעשה שקלול של שטח הדירה ברוטו לשטח הדירה נטו". נחמד, אבל ניר בחושיו קלט כאן תרגיל לא נעים והחליט שעד כאן.

לפני זמן מה הגיש בבית המשפט לעניינים מנהלתיים בפתח תקווה בקשה להכרה בתביעה ייצוגית כנגד העירייה. על פי חוק (שלא ברור מי חכמי החלם שקבעו אותו) ניתן לתבוע מהעירייה רק שנתיים אחורה אבל את ניר זה לא הרתיע.

"תבין עד היכן האבסורד" אומר ניר, "כשביקשתי לערער על ההחלטה אמרו לי שאין בעיה, תערער ב...עירייה. איך יתכן שאותו גורם המחליט לא להיענות לבקשה הוא גם המחליט בערעור. חכמי חלם ממש".

בכתב התביעה עצמו ניר שדה יורד למיקרו של העניין: "את ההנחה מארנונה יש לחשב על פי התעריף הרגיל למ"ר דירה (6.61 ש"ח) ולא על פי התעריף המיוחד למ"ר דירה (5.71 ש"ח) וזאת בכל הנוגע למקרה הספציפי שלו. כתוצאה מהחישוב השגוי של העירייה, נגבו ממנו תשלומי ארנונה בסכום כולל של 9857 שקלים, סכום העולה ב-1071 שקלים על הסכום הנכון. דהיינו התשלומים נגבו בצורה בלתי חוקית ועל העירייה להשיבם למחזיקי הדירות הרלוונטיים. בנוסף מתבקש ביהמ"ש להוציא צו "עשה" המורה על הפסקת הגביה בשיטה בה נוהגת העירייה לפעול.

כאמור, השבוע כך נמסר, בית המשפט קיבל את הבקשה והתביעה הפכה מאישית לייצוגית. גם ניר שדה עצמו מודה אומנם שיש שכר בצידה של תביעה ייצוגית במידה ויזכה, אך את תושבי העיר הזכאים להנחה ממש לא מעניין מה יקבל ניר. כי מי שצריך להיות מודאג זו העירייה המחויבת לדבריו של ניר לפרסם בימים אלה את העניין בשני עיתונים ראשיים כדי שמי שנפגע יוכל לבקש אף הוא את כספו.

וברוח המחאה הציבורית השוררת בארץ, איש לא יתפלא אם תהיה נהירה להצטרף לתביעה. במקרה זה ובמידה שהעירייה תפסיד בבית המשפט, היא תצטרך להחזיר סכומי עתק לתושבים רבים.

מדוברות עיריית מודיעין, מכבים-רעות נמסר בתגובה: "העתירה מעלה שאלות על אופן מתן הנחה בחיוב הארנונה. שאלות אלו נמצאות כעת על שולחנו של בית המשפט והעירייה תציג בפניו את עמדתה והבהרותיה מדוע אין מקום לקבל את התובענה".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות