חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

בטחון ואבטחה: משרתיהם של 2 אדונים

 

סיירי חב’ האבטחה "מיקוד" קיבלו נשק והנחיות לדאוג לביטחון. בפועל העובדים מלאים כרימון בטענות על שהם נכפים לבצע מטלות שבינן לבין בטחון- לדעתם, אין מאומה. השבוע, לקראת שנת הלימודים, הם שברו את הכלים, על רקע של הכרה בוועד העובדים שלהם ובגין "הפרת זכויות שכר המעוגנות בחוק". מנכ"ל החברה: "הטענות- לעירייה". והעירייה:" אכן כך. פעילותם והפעלתם של רכבי הסיור הם מרכיב בשירות שנותנת העירייה לתושביה

 

לפני כחודש וחצי החלו סיירי ומאבטחי חברת "מיקוד" לאיים בשביתה. במודיעין, מדובר בכ- 100 עובדים. זאת לאור מה שהם כינו, חוסר נכונות הנהלת החברה להכיר בוועד העובדים ובארגון שלהם "כח לעובדים" וכן לדון בהפרת זכויותיהם על פי חוק, כעובדים שכירים.

הזמן שנרמז אז כמועד האחרון לדיבורים היה כמובן ה-1 לספטמבר, מועד בו מערכת החינוך תהיה זקוקה להם. העירייה אז בתגובה מסרה שהיא תיערך גם למקרים מסוג זה, ככל הנראה בסיוע חב’ האבטחה הוותיקה "מוקד אמון", והנה אכן שבועיים לפני הצלצול הראשון, הם מימשו את איומיהם והחלו בעיצומים שילכו ויתעצמו באם איש לא ישעה לבקשותיהם.

במסגרת העיצומים עובדי חברת כח האדם לא יענו במשמרות הלילה אלא לקריאות חירום ובאם העיצומים לא ישכנעו את מי שצריך לשכנע, אזי מאיימים כאן להרחיבם.

למי שאינו בקיא בנעשה בתחום האבטחה והסיירות בעיר ובבעייתיות של אופן העסקה עקיף זה, נספר שבמודיעין פועלות 2 חברות: "מוקד אמון" ואלה של "מיקוד", המועסקים אומנם ע"י חברת כוח האדם, אך בפועל צמודים להנחיות קבט"י העיריה . וכאן נופלים העובדים במשולש ברמודה אשר טענותיהם בנושא שכר הינם רק חלק במכלול טענות ותחושות קשות עימם הם חיים מזה שנים.

והיכן הפלונטר? העירייה הוציאה מכרז וחב’ "מיקוד" כמו בכל מכרז אחר התחייבה לספק שירותים כאלה ואחרים לעירייה וזאת באמצעות סיירים ומאבטחים שהיא מגייסת ומעסיקה. מאידך גייסה החברה את העובדים, ציידה אותם בנשק ומובן מכך שנתנה להם להבין שעבודתם הינה אכן בתחום האבטחה והסיירות.

וכאן נולד האבסורד: מאחר ועובדי עירייה- הם לא, אזי אין להם שום זכויות, כמו שיש לכל אב בית או סייעת מין השורה. ומצד שני הם כפופים מנהלתית וביום- יום לממונים בעירייה, קרי לקציני הביטחון שבראשם עומד יעקב כהן. ביחד עם זאת ומין הסתם נוצר פער ציפיות בין הגדרות המכרז כפי שהעירייה הוציאה, לבין הגדרת תפקידם בחברת כח האדם. פער זה הביא למצבים אבסורדיים כמו אלה למשל עליהם מספרים העובדים.

"אין לנו הגדרת תפקיד"

ח. עובד החברה: "לפני כחודשיים בעת הפסקת המים הגדולה, קיבלנו בסיור הוראה ממוקד 106 להביא לאחת המשפחות שישיית בקבוקי מים. תיארנו לעצמנו שרבים סבלו מהפסקת המים לכן הדרישה נראתה מוזרה. ניסיתי להעיר על כך אך דבר לא עזר".

עובד אחר א. מספר על פרדוקס עוד יותר גדול: "לפני חודש וחצי קיבלנו קריאה מוזרה, ללכת ולבדוק בשלטי החוצות האם אכן עידן יניב מופיע ביום ובשעה המסוימים... מתברר שתושבת העיר שפספסה את השלט בעת נסיעתה התקשרה למוקד וביקש לברר ושם... הפנו את הבקשה אלינו. זו לא עבודה שלנו ואין לי מושג מי עומד אחרי ההנחיות המוזרות הללו".

במקרה אחר מספרים עובדים, על תופעה ולפיה אחת לכמה זמן הם נקראים להגיע לבריכה ברעות, להעמיס מחסומים ולהביאם ולפרקם במחסני העירייה. אבל אם מחסומים מוגדרים עדיין במסגרת "משפחת הביטחון" הנה בעניינו של ל. העובד כסייר אפילו זיקה מפוקפקת כזו לא היתה: "קיבלתי קריאה להגיע לעירוני ג’, להעמיס לוחות ולפרקם בבי"ס "עידנים". ניסיתי להעיר על כך אבל איש לא מקשיב.

שוחחנו עם חבר ההנהגה של "כח לעובדים" המתגורר בעיר שהוסיף: "הבעיה היא חוסר הגדרת תפקידו של הסייר. "הם" לא נוהגים בחוכמה. הבקשות של העובדים צנועות ואם ישבו למו"מ אפשר להגיע להסכם. אך אם לא, אזי העיצומים יימשכו ואולי גם יוחרפו".

עוד מטלות שבודאי ניתן לקרוא להן "חלק מהעבודה הינן, חלוקת פליירים בתיבות דואר ומכוניות בעמק החולה לפני כל ארוע, פליירים המתריעים לא להשאיר רכב ברחוב ביום הארוע: "בקיץ יש המון אירועים ותבין כמה אנו עסוקים בזה". אומר הסייר נ.

אז מה קורה במערכת האבטחה ומדוע ואיך זה קורה? ושאלת השאלות, היכן הגיבוי של הנהלת "מיקוד" בסיפור. אז על מה שקורה במחלקה יעידו דבריהם של 3 עובדים ששמם שמור: "יש משפט שכל הזמן אנו שומעים מפיו של יעקב כהן: "אתם תעשו מה שיגידו לכם". ביום שני השבוע במהלכה של פגישה שעסקה בנושא, העלו שוב כמה עובדים את עניין המטלות הבעייתיות והנה מה שנ. מספר: "אתם תעשו כל מה שיגידו לכם אפילו להניח את הניידת על בנין העירייה".

הסיירים די מיואשים אבל גם המאבטחים חייהם אינם סוגים בשושנים. העובדים מספרים על אבטחה ללא ביתנים בכלל, או על כאלה מאולתרים שנבנו ע"י המאבטחים עצמם. הם מספרים על מאבטחים שבלית ברירה העבירו קווי חשמל לביתן שלהם,או צינורות מים. לא נעים.

"ניידות הסיור של חברות הביטחון הן חלק ממערך הביטחון"

אז היכן מנכ"ל "מיקוד" בענין? פנינו אליו- למיקי אבוזגלו. והוא ממש לא נידב מי יודע מה מידע: "כל הטענות- בבקשה לעירייה. הכל מתנהל כפי שצריך. הטענות שהועלו אינן נכונות ומי שיבדוק יגלה שהכל בסדר. בימים הקרובים הכל יתברר ובכל מקרה אני לא הכתובת.

אז מנכ"ל "מיקוד" אינו הכתובת לדבר ובכך הוא רומז אולי שהעירייה היא הגורם שישיב לשאלות. אבל בעירייה כך מתברר, שמעו וידעו על העיצומים כבר קודם. הם מיהרו שם לעדכן אותנו במה שקורה מבלי ליטול צד במחלוקת ומבלי להתייחס לטענות הקשות: "עובדי חברת "מיקוד" האחראית על האבטחה במודיעין, מכבים-רעות פתחו ביום שני השבוע בעיצומים נגד הנהלת החברה בעקבות חילוקי דעות על שכרם ותנאי העסקתם.

בעירייה מקווים כי הצדדים יגיעו לפתרון במהרה שכן אם לא יקרה כך העירייה תאלץ לגבש פתרונות חלופיים לקראת פתיחת שנת הלימודים, על מנת לוודא כי השנה נפתחת כסדרה ומערך אבטחת מוסדות החינוך בעיר פועל באופן מלא". ומה באשר לטענות העובדים על ניצולם למטרות שלדבריהם אין בינן לעבודתם קשר?

מדוברות עיריית מודיעין נמסר בתגובה: "השירות והתפעול השוטף הן של עיריית מודיעין, מכבים-רעות. כך היה מאז הקמת העיר וכך יהיה גם בעתיד.

העירייה משלמת סכומים גבוהים מאוד עבור אבטחת העיר והחברות הניגשות למכרזי האבטחה של העירייה יודעות מראש כי נושאי תפעול ושירותים הם חלק בלתי נפרד מהגדרות התפקיד. כל המשימות אליהן נשלחים הסיירים הן משימות עירוניות כחלק מהשירותים שנותנת העירייה לתושביה: אם מתרחשת הפסקת מים פתאומית ומתקשרת למוקד העירייה תושבת בעלת מוגבלויות שאינה יכולה להשיג מים עבור ילדיה הקטנים העירייה תשלח אליה סייר עם מים כפי שקרה במקרה המצוין.

העירייה גאה ברמת השירות שהיא נותנת לתושביה ותמשיך לעשות כך גם בעתיד. חלוקת פלאיירים על סגירת רחובות בשל אירועים, העברת מחסומי ביטחון וכיוון תנועה כאשר מתקיימות עבודות בכביש הם חלק בלתי נפרד מהפעילות השוטפת של העירייה.

במוקד העירוני לא מכירים פנייה בנושא שליחת סייר לבדיקת שלט חוצות. כל המידע לגבי אירועים והופעות מצוינים באתר העירייה ובמוקד העירוני להעברת מידע באופן מסודר לתושבים ואין כל צורך בשליחת סייר. העירייה מבינה את מחאתם הלגיטימית של המאבטחים מול הנהלת החברה, אך עם זאת לא תאפשר פגיעה ברמת הביטחון והשירותים הניתנים לתושבי מודיעין, מכבים-רעות".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות