חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

מה למחאת הדיור, לטרמפים פוליטיים ולמודיעין

 

מודיעין, עיר מנומנמת ושבעה, מביטה במחאת הדיור בסימפטיה רבה. אבל מסיבות אוביקטיביות, דווקא רוב הדרים בה, לא ממש חשים את הבעייה על בשרם. אולי בגלל הגיל הצעיר יחסית (עובדה: בשנתון הסטטיסטי של העירייה למעלה מ-50% מתושבי העיר מתחת לגיל 19). וכך, יש בודדים שמנסים להציע פתרונות. אבל יש רבים יותר שרואים במצב הזדמנות להון פוליטי. תגידו לי שאני טועה!

 

ארבעה מסמכים שונים נחתו בזה אחר זה על מסכי המחשב של העיתונות המקומית. כולם, ללא יוצא מן הכלל עוסקים- איך לא, בענייני דיור, מחאת הדיור וכל הסובב אותם.

אין ספק שהתאוצה, לכאורה, של הנושא, שמתודלק היטב ע"י התקשורת לגווניה וצורותיה, הפכה אותו לסקסי ומאוד "איני".

כך, פונה תושב מודיעין וידידי (למען הגילוי הנאות) עמיר פרידמן, במכתב לראש העיר חיים ביבס שכותרתו:" בהמשך למחאת הדיור הלגיטימית, ברצוני להציע לך כראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות לפעול מיידית ברמה הפראקטית ולא להביע "הזדהות" כפי שכה רבים מהפוליטיקאים עושים."

ושוב, למען הגילוי הנאות, עד מהרה מתברר שעמיר פרידמן הוא גם פעיל חברתי וממקימי ותומכי עמותת "מודיעין חפשית" שבראשה עומד אבי אלבז. אלבז עצמו, שלח אף הוא קומוניקט לתיקשורת בנושא זה, תוך שהוא מפנה את תשומת הלב למכתבו של פרידמן ומציין את הקשר האידיאולוגי ביניהם.

פרידמן מציע לביבס עקרונות של תכנון בנושא. וכך הוא כותב: "להקצות מיידית (בשלב ראשון לפחות להצהיר כל כוונה) ובשלב השני להעביר לוועדת תכנון מקומית שטח קרקע מהותי שייעודו דיור בר השגה לסטודנטים וצעירים, ליד הרכבת, ושירותים עירוניים ברי קיימא (קניון, בריכה עירונית, קופות חולים), שיהיה מיועד להשכרה במחירי פיקוח עירוניים.

המתחם כולו ינוהל ביד רמה ובסטנדרט גבוה על ידי החברה הכלכלית או בידי יזמים חיצוניים בשיטת BOT ע"פ מכרז. המימון - אג"חים עירוניים שיונפקו בבורסה. המתחם "מעונות מודיעין" יקרא לצעירי מודיעין וערים אחרות (גם תל אביבים) להגיע תוך עמידה בקריטריונים עליהם תחליט העירייה".

ראש העיר חיים ביבס, אף מגיב למכתבו של פרידמן וכותב לו בקצרה:" אכן כן ואני מטפל בנושא בשתי רמות: דיור לזוגות צעירים ותוכנית ל-400 יח"ד במרכז העיר(ליד הרכבת) לסטודנטים וצעירים".

פרידמן מצידו, כנראה סקפטי מעט לגבי מהות ומשמעות התשובה ועל כן כותב מכתב "דרבון" לביבס, בו הוא אומר:" סבבה - אם כך - שלח קומוניקאט דחוף לעיתונות הארצית! אני בטוח שאתה יודע לעשות את זה ...

תרביץ איזה ראיון מצולם לגלובס ynet. יש כאן הזדמנות אדירה לנצל העניין והטיימינג לתמיכה וגיבוי ממשלתיים. אני משוכנע שהממשלה והעומד בראשה יפרסו שטיח אדום בפני היוזמה ע"מ לדלג על מכשולים בירוקראטיים ולראות בדבר פרויקט בעל חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה.

ברמה האישית והמקומית - מקווה שהמיזם יקרום עור וגידים במהרה בימנו (שנתיים הקרובות?) - וימומש באופן מקצועי ללא פשרות."

בתום הדו-שיח הזה, שולח אבי אלבז מכתב לעיתונות ובו הוא מפנה ומעדכן על הדיאלוג הזה, מתוך תמיכה אישית.

וראו זה פלא: לא חולפת יממה וגם חבר המועצה אלכס וינרב, "עולה על סוס הדיור". וינרב שכל נושא בין אם הוא חברתי, כלכלי או אחר, מקושר מיד לעניני איכות סביבה. והוא אף אומר זאת במפורש במכתבו לראש העיר ביבס, אשר מנותב כמובן גם אל העיתונות המקומית.

"...אני מעוניין לעשות היכרות עם המונח "צדק חברתי". דווקא זה מונח "ירוק"...."צדק חברתי" הוא מאבני היסוד של קיימות, של סביבה ירוקה". ויש לו אף הסבר לכך (אם כי הסבר "פרשני"): " ... לתוכנית של "עיר מקיימת" יש 10 מרכיבים, והמרכיב הרביעי הוא "מדיניות של צדק חברתי וסביבתי". פירוש המרכיב הוא דיור בהישג יד, הנגשת הזדמנויות ועירוב אוכלוסיות ותרבויות, ונגישות שוויונית לפארקים וגנים לכלל הציבור ".

הנקודות אותן מעלה וינרב במכתבו מעניינות לכשעצמן. בהן: " עיריית מודיעין מכבים רעות מעודדת דיור חד גוני שאיננו מאפשר עירוב אוכלוסיות, ההתייחסות לדיור בר השגה מוגבלת , והיא איננה מגבשת מדיניות לעידוד דיור מגוון ובר השגה. (ציטוט ממסקנות מרכז השל לקיימות).

מעבר ליצירת הקשר הבלתי נפרד בין איכות סביבה, קיימות ובעיית הדיור, מבקש וינרב להעלות הצעה לסדר בישיבה הבאה. הצעה שקוראת"... להתחיל בתהליך של גיבוש חזון לעיר, ולקביעת מדיניות ארוך-טווח כוללת בכל תחומי העיר בכלל, ובתחום הדיור בר-השגה בפרט (לקבוע ראשית לו"ז לבניית שכונות חדשות, צפיפויות, לקבוע תקן עירוני לבנייה ירוקה בשכונות החדשות, לקבוע גדלי דירה אפשריים, לקבוע כמות ואיכות השטחים הפתוחים לכל דייר, לקבוע הנגשה וכדומה), אשר תביא לחלוקה שוויונית והוגנת של משאב הדיור במודיעין מכבים רעות היום, ובעשורים הבאים".

ולסיכום. כך הולכת לה תהילת עולם. בדיוק כמו שבדיוק ובמקביל לירידת מחירי הקוטג’, בודדים שמו לב שסל נרחב של מוצרי חלב התייקר באחוזים רבים... וכך, ההודעה נמסרה, אבל השליח- מת!

והדילמה שלי עכשיו היא איפה להכניס את הכתבה הזו: במדור "חברה וקהילה" או במדור "כלכלה וצרכנות". אני אולי תמים, אבל העדפתי לקטלג אותה ב"חברה וקהילה".....

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות