חיפוש

 

 
לדף הבית >>     קובי עצבני >>

שיטת ”מצליח”: שלי-שלי, שלך (גם כשאני טועה) שלי

 

שניים שהם אחד! העצבני קושר ומבקר את התנהלות בתי המשפט ש"חסים" על הקופה העירונית בבואם לפסוק בהשבת כספים לאזרח שצדק וזכה בתביעתו, לבין דרך התנהלותה העתידית של הרשות המקומית בעניינים אחרים ונוספים לאור זאת, בשיטת "מצליח". יודעים מה? וואללה הוא צודק!

 

הצדק המוזר של בית המשפט
אני אוהד ותיק של הרשות השופטת. אוהד אוהד ולמה? כי בלעדיה המדינה הזאת הייתה אמורה ללכת פייפן כבר מזמן. אלא שלאחרונה, ככה בטפטוף כמעט בלי משים, שם אני לב להחלטות תמוהות של כל מיני בתי משפט.

קח אותך לדוגמא תושב יקר. באחד הבקרים נוחת בביתך ללא אזהרה מכתב חביב ממחלקת הגביה בעירייה ובמכתב נאמר כי חלה טעות בחישוב הארנונה ולפיכך על פי חישובם החדש עליך לשלם בנוסף לעדכון מעתה כמובן גם את ההפרשים מיום כניסתך לבית.

אתה רץ לעירייה מקונן על צרתך וכועס על אוזלת ידו של פקיד החי ממינימום. ואז במקרה הטוב יפרסו לך את חובך הרטרואקטיבי ובדמעות אושר יבשרו לך שהם מוותרים על הריבית וההצמדה.

ועכשיו אני חוזר לבית המשפט. בידיעה פרי עטו של הקולגה יואל תמנליס משבוע שעבר, מספר הוא על תביעה ייצוגית שהגיש תושב העיר- אריאל רוטשטיין, נגד העיריה, וזאת בשל גביה לא חוקית לכאורה של אגרת השמירה בעיר.

העיריה, שעד שהשופט נתן לה להבין שכנראה הצדק לא בצידה וחיפשה עד אז נוסחות התחמקות של מטוס חמקן דגם 2012, מיהרה להודיע לשופט ש..אופס! טעינו, טעיתם, קרה, קורה ולכן היא מפסיקה לגבות את האגרה לאלתר.

עכשיו אני רוצה לחפוף בין 2 הסיפורים וההיגיון הבסיסי שלי שלא הצריך דוקטורט בלוגיקה סבר לתומו שבית המשפט "יתחשב" בעירייה ויחייב אותה להשיב את הכספים לתושבים, נגיד... ללא ריבית והצמדה. הגיוני לא?

אז זהו, שלא. השופט הנכבד כמו זה לפניו שדן בתביעה דומה ברשות אחרת, פסק שהעירייה אינה צודקת, אבל היא פטורה מלהשיב את הכספים שגבתה קודם לפסק הדין.

ואני שואל, תגידו, מה זה השתגעתם שם ברשות השופטת? מה זה הטיעון הזה שבית המשפט לא רוצה שקופת העיר תיפגע... למות מצחוק. את הלוליינות החמקנית של העיריה עד החלטת השופט הייתי מכניס כשיעור חובה בתורת ניהול העסקים.

אמור מעתה, שלא חשוב מתי תתבע את העיריה על "טעויות חישוביות", העיריה תמשוך את העניין כמה שיותר מתוך הנחה שבלאו הכי היא תחויב רק מיום פסק הדין.

אם תשאל אותי מר רוטשטיין, הצעד הבא שלך אם כבר אז כבר, לך לבית הדין הגבוה לצדק ותקוף את החלק הזה בהחלטה. רבים בכל המדינה יודו לך ובגזבריות השונות יעשו חושבים לפני שהם מתפלפלים ומשחקים על זמן.

שיטת מצליח
ואם בענייני "טעויות חישוביות" עסקינן, הנה עמיתי יואל תמנליס ממשיך בידיעה נוספת ומספר על תביעה אחרת של תושב העיר- אסף קריאל נגד העיריה בגין עיגול חישובי מטרז’ כלפי מעלה, אף אם הסטייה מהמ"ר האחרון הייתה של פסיק 2.

עכשיו למי שאינו דובר סינית... נניח שבחשבון היית צריך לשלם על סכום של 100 שקלים ועוד 20 אגורות. בכל מוסד פיננסי נורמלי מעגלים לך כלפי מטה, אלא אם התוספת עברה את ה 50 אגורות. הגיוני? הגיוני!

בעירייה שלנו לא ממש חשבו כך ועיגלו מיד למ"ר שלם. אז בינינו, מה זה 80 ס"מ? זה לא קטנוני ללכת לבית המשפט על כמה גרושים? בעירייה בנו על טיעון הקטנוניות ושיחקו איתך- תושב יקר, במה שאמי הייתה מכנה בתרגום ממרוקאית מדוברת, "תשתגע תרוויח" , או בעברית רהוטה "שיטת מצליח", קרי: תעבוד על כולם עד שיתפסו אותך.

אז נכון שהעירייה עדיין "לומדת את העניין" וטרם הגיבה לגופו של ענין, אבל חשש כבד מתגנב לליבי ששוב יתכן והיא בונה על אותה החלטה של אגרת השמירה (תגללו לחלק הראשון של הכתבה..) ושוב אם תצא חייבת, לא תצטרך להתחשבן עם התושבים על העבר. אז למה לא למשוך עוד חודש עוד שנה?!

ובחזרה ל"גרושים": עבורי ועבורך אולי הסכום לחודשיים בטל בשישים (ואולי לא), בכל מקרה, 20.000 יחידות דיור כפול כמה עשרות ס"מ כפול כמה שקלים, מניבים הכנסה יפה לכל הדעות. ובהזדמנות זו אני רוצה להצדיע לאותם תושבים שלא מזלזלים באותם גרושים למרות שאוכל לנחש שזה לא מה שהריץ אותם לבית המשפט.

 כל הכבוד לכם!

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות