חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

תיכון מו”ר-הבלוף של ”יצרן הטייסים” מרעות

 

בשבוע שעבר פורסם מכתבה של ד"ר מיכל בן-ציון ממכבים, בו הניחה על שולחן הניתוחים את ביה"ס מו"ר שברעות וניפצה את הבועה שנבנתה סביבו במשך שנים רבות. מאמר זה מביא את עיקר המכתב, ומוסיף עוד זווית אישית, מעוגנת במספרים מעניינים, הפעם של הורה אחר לתלמיד בביה"ס. על התנהלותו של "יצרן הטייסים" מרעות...

 

מכתבה של ד"ר מיכל בן-ציון מכבים, מרצה בכירה בביה"ס לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, מניח על שולחן הניתוחים את מי שהיה עד כה, לפחות למראית עין, ה"ילד המוצלח" של מערכת החינוך במודיעין מכבים-רעות, ביה"ס התיכון מו"ר שברעות.

במכתבה למנהלת התיכון מיכל שביט, ולכל העוסקים במערכת החינוך בעירייה ובמועצת העיר, היא קוראת ל"חשבון נפש".

וכך היא טוענת בחלק ממכתבה: " .....לטעמי, ישנה סיבה אחת עיקרית ועליה יש לתת את הדעת באופן נוקב ונחרץ: בתיכון מכבים רעות, ובמיוחד בחטיבת הביניים פועלים בשם הנהלים, ולא בשם העצמתו של התלמיד. סיבה זו, לא קשורה לתקציבים באופן ישיר. היא קשורה לגישה חינוכית, לחזון, לרוח הנושבת במוסד.

ראי, מה אמרו מנהלי התיכונים שהוציאו את המיטב מתלמידיהם באחוז ההצלחה בבגרות. איך הם הצליחו? הם טיפחו את התלמידים באופן אישי החל מכתה ז’, בחונכות של תלמידים בוגרים, בשיעורי תגבור וכדומה. זה הסוד.

היחס האישי, הנגיעה האישית בתלמיד, העצמתו של התלמיד, אחריות מורים להצלחה, ומתן מסר, כי התלמיד והצלחתו הם החשובים ביותר. ראי, מי מנהל את התיכון המוביל, תיכון עירוני א’ בתל אביב. מר רם כהן, בן שכונת התקווה. הוא הבין שהעצמת הפרט, היא סוד העניין. הוא גם הבין כי על המורים מוטלת האחריות האישית להוביל את התלמידים להצלחה.

האם גישה כזו קיימת בתיכון מכבים רעות? לפחות מההתנסות האישית שלי במהלך השנים, התשובה היא לא! "

הורה לתלמיד בביה"ס הגיב למכתב והוסיף עליו נדבך נוסף, עליו מן הראוי היה שיתנו את הדעת. וכך הוא כותב:

" גם אני הורה לתלמיד בתיכון מו"ר. בעבר הלא רחוק העברתי דרך ה"מטחנה" הזו עוד שתי בנות שנטחנו במערכת ה"חינוכית"-בירוקרטית של בית הספר עד דוק. קל היה לי להזדהות עם דבריה של ד"ר בן-ציון. היא דיברה ממש מדם ליבי.

לאחר שבני קיבל במקצוע מסויים ציון נמוך משמעותית, לא בשל יכולותיו הלימודיים, אלא בשל "היעדרות לא מוצדקת" (מה הקשר בין הדברים?!), החלטתי לבחון את התנהלות המורים דווקא בעניין זה. למען האמת, לא הופתעתי! אבל הנתונים לפניכם:

בדקתי את נתוני שעות ההיעדרות של המורים בכתה אחת במשך חודש אחד, בין ה-20.12.2010 ל-20 בינואר 2011. והתוצאה- 33 שעות הוראה מקצועית!! שלא בוצעו בשל אי הגעת מורה לכתה או סיבות אחרות שאין באף אחת מהן משום הצדקה לאי העברת השיעור המקצועי.

זאת כאשר מערכת השעות כללה 172 שעות לימוד (הוראה) חודשיות (43 שעות בשבוע).

המשמעות (המתמטית) הנובעת מכך היא ש-19.1% משעות הלימודים באותה הכיתה, במהלך התקופה הזו, לא נלמדו! וזאת כמעט אך ורק בשל היעדרות מורים/ות.

זה נראה לכם סביר?! היעדרות מורים והפסד לימודים בסד"ג שכזה? יכולתי לנתח את הנתונים יותר לעומק, ולהצביע בקלות על המורים המחסירים יותר. ורק מפאת כבודם לא אעשה זאת. יכולתי גם להצביע על אי ביצוע ארוך טווח של לימוד במקצוע בו נבחנים השנה התלמידים לבגרות, בשל מחסור במורה מקצועי לאותו המקצוע, תוך שהמערכת מתעלמת מהבעייה ואינה נותנת לה פתרון (משחררת את התלמידים הביתה!).

יכולתי גם לציין את אחוז התלמידים בכיתות הבגרות (י"א- י"ב) שנזקקים ומקבלים שיעורים פרטיים במקצועות ליבה (מתמטיקה, לשון ואנגלית), ורק אומר כי מדובר בלמעלה מחצי מהתלמידים בכל כיתה. עובדה שמייצרת תעשייה עסקית ענפה ורוויית כסף. ובשפה הכלכלית: "חינוך אפור".

לא נכנסתי לפרטים הללו כי ד"ר מיכל בן-ציון עשתה זאת טוב ממני. למעשה, טוענת ד"ר בן ציון כי ביה"ס מו"ר שברעות מתנהל באופן שאינו תואם את הדימוי החינוכי שהודבק לו בשנים האחרונות.

לעניות דעתי, אחת הבעיות המרכזיות בבית הספר הזה היא העדר שליטה. היעדר ניהול ראוי. ולא פחות מכך, הסתמכות יתר של מערכת ההוראה והניהול על השלמת החסר בשעות ובאיכות הוראה, בכסף של ההורים, כפי שבאה לידי ביטוי במאות ואלפי שיעורים פרטיים.

למען האמת, מזה שנים, סוד גלוי הוא מהי סיבת ההצלחה הסטטיסטית של ביה"ס עד כה: כספי ההורים! את האצבע המאשימה יש להפנות לא רק אל בית הספר או המוסדות הרשמיים. אלא לא פחות, גם אל ההורים עצמם שבמשך שנים, בשם יצירת הדימוי ה"מצליחני" שניפח יותר מכל את האגו הפרטי שלהם, העדיפו לעצום עין, לשתוק, ולשתף פעולה עם מייצרי ה"בועה".

בעבר חשבתי ששותפות בפעילות וועד ההורים וההנהגה הבית ספרית יהיו סוג של איזון ויכולת להשפיע על ההתנהלות החינוכית במוסד הזה. טעיתי! עד מהרה התברר לי שמדובר בפעילות שכותרתה- "סיוע לביה"ס" אבל בפועל היתה "שיתוף פעולה "עיוור". גם כאשר חברי וועד דרשו או ביקשו דין וחשבון על עניינים כאלה ואחרים, בדר"כ קיבלו בתגובה הרצאה רדודה, שטחית, לא מקצועית ו"מורחת" של נתונים. במיוחד כאשר מדובר היה בדרך ניצולם של כספי ההורים! והמדהים מכל...שההורים שישבו אותה העת באולם הישיבה, חלקם מנהלי היי-טק בכירים או מנכל"ים של גופים עתירי כסף, קיבלו את המריחה הזו ללא מיצמוץ וללא ביקורת. "

ולסיום, עלי להתנצל בפני אותו קומץ מורים ומורות בבית הספר הזה, שמלמדים ופועלים אחרת. שרואים במקצועם שליחות. שמקדישים את כל מרצם וכישרונם בתלמידים ושמצליחים בתפקידם ובפעלם, למרות המצב ולמרות התמונה הכוללת העגומה ולא בגללה! את התודה האהבה וההערכה, הם קיבלו, מקבלים ויקבלו תמיד- קודם כל מתלמידיהם.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות