חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

תקלת המים הגדולה - דקה אחר דקה. ומה הלאה?!

 

ביום א’ נותרו תושבי מכבים ורעות ללא מים עד בוקר יום ב’? הפעם נספר על מה היה. אחר כך, נספר על למה היה? יש כאן מספיק חומר לשני סרטי מתח באורך מלא. ולא, אל תחפשו כאן אשמים, למרות שזה הפך כבר לספורט לאומי...

 

במשך כ- 14 שעות רצופות נותרו אתמול (א’) תושבי מכבים ורעות ללא מים. זאת כתוצאה מפיצוץ בצינור המים הראשי היוצא ממגדל המים שברעות לצרכנים. תקלה זו חשפה לאור השמש שורה של שאלות, בעיות ופתרונות שיש לבצע בעתיד ובמהירות, כדי שלא לחזור על מצב בו אלפי תושבים בעיר הכי מתוכננת בארץ, נותרים ללא מים למשך זמן כה רב.

ראשית: שלב התיכנון! מסתבר שקשה מאוד לתכנן ולממש עפ"י התכנית טיפול במערכת המים, כאשר הכל קבור עמוק מאוד מתחת לפני האדמה. לוח הזמנים המתוכנן להפסקת המים (20.00) השתבש לחלוטין. הצינור קרס כבר בשעות הצהריים ואילץ את המתכננים לסגור את המים לציבור שלא הספיק להתארגן.

שנית: שלב הגילויים המפתיעים! תכניות המים שהיו בידי "מי מודיעין" ושהועברו לידיהם ממה שהיה פעם מועצת מכבים-רעות, לא ממש תאמו את הממצא שנחשף מתחת לפני האדמה. הרבה מאוד גירודי ראש של מבוכה וחוסר הבנה של מה שנחשף, עברו על אדי, מהנדס המים של "מי מודיעין". התוצאה: תכנית התיקון השתבשה. המשמעות: לוח הזמנים השתנה.

שלישית: שלה ההתחבטויות! לאחר שלוח הזמנים השתנה, נדמה היה שהנה, בשעה 22:00 בא הפתרון המיוחל וניתן להזרים מים לתושבים. אבל כמו בחוקי מרפי, פתיחת הבשיבר לא הניבה מים זורמים. וכך מוצאים את עצמם המומחים מתחבטים איך המערכת הזו עובדת? הרי התכנית בוצעה עד תום, אבל המים מסרבים לזרות לצנרת היבשה.

רביעית: שלב החזרה לתכניות המקוריות! בצבא כבר למדנו שכאשר אתה מתברבר בניווט, הדרך הנכונה ביותר היא לחזור לנקודה האחרונה בה התמצאת בוודאות בשטח. וכך נעשה גם כאן: ההחלטה: לבנות מחדש את מערכת המים ולהשיבה- מתוקנת, למצבה המקורי. המשמעויות: הבאת מגופים ושסתומי ענק חדשים ושיפוץ של חלק הקו שבוטל במהלך הטיפול הראשון. המשמעות: לוח הזמנים התארך שוב. בינתיים הודעות העירייה ומי מודיעין, לתושבים הצמאים, מלוכלכים ובעיקר עצבניים, כבר לא עדכניות ולא נכונות.

ומה בשטח? הפועלים חותכים, חופרים, מרתכים, נאבקים בצנרת סוררת ומשחזרים מחדש את מערכת המים. הפקת מסקנות ראשונית כבר מתבצעת ובעיקרן: צריך לשפץ את כל שיטת מערכת המים במכבים-רעות. "מי מתכנן את מכבים ורעות על קו היקפי אחד?" תוהים המומחים. גם שינוי בחומר העתידי לשיפוצים הבאים הופך למסקנה ברורה: צינורות פלדה הם "אאוט" צריך להחליף את כל הצנרת לפלסטיק משוריין. "זה יפתור את בעיית הפיצוצים ל10 שנה" אומר אדי, המהנדס. "זה יעלה הרבה כסף", אומר מנכ"ל "מי מודיעין" ירון רן.

ובמקביל, מתחיל טפטוף של תושבי רעות אל מגדל המים: " מתי יסיימו", "בטוח שיש כאן פשלות", "זו שערוריה" ועוד כהנה וכהנה אמירות משחררות קיטור ולחץ.

חצות! המגוף הכבד מסרב להיכנס למקומו. הטרקטור דוחף, מרים, ומזיז. עלי, שעובד בתוך הבור מתאים, מרתך ומבריג. 01:00, "עוד ריתוך אחד והכל נגמר" אומר אדי המהנדס. אבל כמו תמיד חוקי מרפי עובדים שם שעות נוספות: דווקא עכשיו, אטם הגומי מסרב ל"להתיישב" במקומו. כולם עומדים מעל הבור וממתינים לנס המיוחל- שמגיע! האטם במקומו, הברגים מחוזקים.

01:30: השיבר הראשי נפתח. מתח באויר! האם המים יזרמו? יש רעש של מים זורמים בשסתום האל-חוזר. נושמים לרווחה. אבל בין פתיחת המגוף להגעת המים לבתים אורכת עוד כשעה. 03:00 המים בברזים ברעות מתחילים לזרום.

ומה עם הפקת לקחים? על זה נדבר בכתבה הבאה! מבטיח, היא תהיה עוד יותר מעניינת. כי יש הרבה! גם לקחים ובעיקר תובנות.....

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות