חיפוש

 

 
לדף הבית >>     מורשת >>

גבעת התיתורה

 

חילוקי הדיעות ביחס למיקומה של מודיעין העתיקה טרם יושבו. גבעת התיתורה היא אחת המועמדות הבכירות. ההסטוריה של האתר מתחילה עוד בתקופת האבן המאוחרת ונמשכת עד לקרבות צה"ל במלחת השחרור. באתר שרידים מעטים שנחשפו, ורבים עוד יותר טמונים במעמקי האדמה

 

מקור השם תיתורה

בתקופה הצלבנית שכנה על הגבעה מצודת דרכים שהגנה על הדרך מלוד לירושלים ושמה "טרנטה". לימים שובש השם על ידי ערבי המקום ל"קלעת א טנטורה", שפירושה בערבית: מצודת המגבעת המחודדת. כך נקרא הכפר הערבי ששכן על הגבעה עד שנת 1948 (נקרא גם חירבת אל בורג’). ועדת השמות הממשלתית קבעה את השם "תיתורה" שפירושו: שולי המגבעת, מזכיר את צורת הגבעה ושיפוליה.


מימצאים על הגבעה

בגבעת התיתורה התגלו ממצאים המעידים על קיום ישוב משחר ההיסטוריה מלפני כ-6,000 שנה. בחלקה המזרחי נמצאו ממצאים מהתקופה הכלקוליתית (4000 לפנה"ס), חרסים, צלמית בצורת כינור וכן כלים ששימשו לאיחסון, לבישול ולמים. כמו כן נמצאו שרידים מתקופת הברונזה (3000 לפנה"ס) וכן נמצאו מערות, קברים ושרידים מתקופת הברזל, היא תקופת בית ראשון (ימי דוד המלך ושלמה המלך). כן נמצאו תכשיטים, ראשי חץ, כדי זכוכית ואף טבעת חותם. מתקופת בית שני נמצאו קברים ומתקנים חקלאיים וכן מקוואות טהרה.
מהתקופה ההלניסטית והחשמונאית נמצאו שרידי בנינים, גתות וקברים. מתקופת בר כוכבא נמצאו כלים, נרות, מטבע מהשנה השלישית למרד וכן מחילות מסתור. מהתקופות הרומית והביזנטית נמצאו גתות לייצור יין ושמן, חוות חקלאיות ומערות קבורה, וכן בית עם רצפת פסיפס שנהרס ברעידת האדמה בשנת 750 לספירה שמכונה "הבית השרוף". מהתקופה הצלבנית נמצאו שרידי מבצר וכמו כן נמצאו שרידים מהתקופה העותמנית.

משלט אל-בורג’

בעקבות הצלחות מבצע "דני" לאחר כיבוש רמלה, לוד והאזור בין שילת של ימנו ושעלבים שנקראה סלביט, פתח הלגיון הירדני בפיקוד בריטי במתקפת נגד לכיבוש משלט "אל-בורג’" ששכן על התיתורה. ב-16 ביולי 1948 עלו 12 שריוניות ירדניות חמושות ושתי פלוגות חי"ר לכיוון "אל-בורג’", עליה הגנה פלוגה ג’ מהגדוד ה-3 של נחום ברנשטין. הקרב היה קרוב מאוד (10-20 מ’ בין הכוחות) ובסופו נסוגו הירדנים, מותירים אחריהם 50 הרוגים, שריוניות פגועות ונשק רב. לכוחותינו היו שני הרוגים ומספר פצועים. ברוך יפת ועמוס איזנברג המקלען הומלצו לאות גבורה על חלקם בקרב. תוצאות קרב זה קבעו את הגבול המזרחי של ישראל עד שנת 1967.

מה רואים מהגבעה

גבעת התיתורה נמצאת בקצה הצפוני של עמק איילון. שטחה כ-650 דונם. מקיפים אותה הרחובות עמק דותן, עמק איילון וכביש 443.

ממרומי הגבעה ניתן לצפות לכיוון צפון ולראות את כפר רות, שילת ויער מודיעין, הרי שומרון עד פאתי שכם. במערב: תצפית ליער בן שמן, אזור רמלה, לוד וביום בהיר את מגדלי אשדוד ואף את עזה. במזרח ניתן לראות את גבעת זאב ורמאללה ובדרום שורש, נוה אילן, עמק איילון ואזור פארק קנדה עד גוש עציון.

המאבק לשימור הגבעה

כבר עם הנחת אבן הפינה למודיעין החל המאבק לשימור גבעת התיתורה. בתוכנית הבניה של מודיעין תוכננו להיבנות בשולי הגבעה, לאורך רחוב עמק דותן, כ-800 יחידות דיור. מאבק ציבורי לשימור הגבעה כפארק טבע וארכיאולוגיה הביא לעצירת הבנייה אולם התוכניות המקוריות טרם בוטלו.

מי שהציל את הגבעה מהתוכניות לבנייה במורדותיה הדרומיים, הייתה העמותה "לשימור אתרים ונוף במודיעים". העמותה שבין מקימה והעומד בראשה היה פרופסור יאיר פרג ז"ל, תושב מכבים, הגיעה עד בג"צ כדי למנוע את הבנייה. זכרו של פרופסור פרג, שנפטר בשנת 2001, ולחם בחירוף נפש להצלת אתרי טבע נוף וארכיאולוגיה בכל מרחב מודיעין, הונצח כשהכביש המוביל מצומת 443 למכבים רעות נקרא על שמו, כביש שעובר למרגלות הגבעה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות