חיפוש

 

 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

תערוכה חדשה בהיכל התרבות - לזכרה של פירי ירדן

 

בסוף השבוע נפתחה במודיעין, תערוכה מציוריה של פירי ירדן ז”ל, התערוכה מוצגת בגלריה של היכל התרבות העירוני. בתערוכה, מוצגים לראשונה מספר ציורים שרשמה מזיכרונה משהותה במעצר ממושך ובית הסוהר של כלא הנשים ביוגוסלביה. ציורים אלה נמצאו לאחר מותה ללא מודעות לקיומן בעודה בחיים. את התערוכה עורכים לזכרה בני משפחתה.

 

 פירי ירדן- 1915-2007

פירי לבית איריץ נולדה ב-1915 בנובי סד בירת המחוז וויודינה שביוגוסלביה היום סרביה. הכישרון לציור והרצון להתפתח בתחום זה היה חזק והוריה נאלצו לתת את הסכמתם לצאת ללמוד אומנות וציור בווינה ומאוחר יותר בפירנצה דבר שלא היה מקובל באותם ימים, שנערה צעירה תעזוב את ביתה לחו"ל.

פירי נישאה ללוינגר לאיוש ממנו נולד בנה היחיד. בינואר 1942 ההונגרים ביצעו פוגרום ביהודים וסרבים בו נרצחו 2500 גברים, נשים וילדים ובהם אמה של פירי. בעקבות המצב בנובי סד היא בורחת עם בנה לבודפשט שם הצליחה לשרוד עד לשחרור העיר על ידי הרוסים. בעלה לאיוש, כמו כל הגברים היהודים, נלקח לעבודת כפיה בצבא הנאצי ההונגרי, הוא נפל בשבי הרוסי, ניספה ונקבר באוקרינה. לאחר המלחמה פירי חוזרת לנובי סד והייתה לאסירה פוליטית עד לעלותה לארץ ב- 1959. הייתה לתושבת ירושלים מיום עלותה ועד יום מותה.

לאחר קליטה מהירה יחסית, פירי חוזרת אל פלטת הצבעים שלה ומצטרפת לאגודת הציירים והפסלים בירושלים. במהלך השנים השתלמה בבצלאל והייתה חברה בקבוצות של ציירים שעבדו במשותף. פירי הציגה עבודותיה בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות, בין היתר, בבצלאל, גלריית שץ, גלריית אלה בירושלים ובגלריית קאזה-פפה בתל אביב.

החל משנות ה-60 פירי נוסעת לפריז ושם השתלמה כחצי שנה. שהותה בוונציה ובהידרה שביוון הולידו תערוכות מעבודותיה במקומות האלה. רבים מציוריה הם תולדה של נסיעותיה התכופות. מרבית הציורים מבטאים את נופי הארץ בירושלים, עכו, צפת ויפו וכן ציורי מדבר שמקורם בהיותה ציירת של משלחות ארכיאולוגיות במצדה ותל חצור שבשרותו של יגאל ידין.

חלק משמעותי מציוריה ורישומיה של פירי עוסק בדמות האנושית ובמיוחד בנשים הרכות. הרוך והעמימות המסקרנת באים לידי ביטוי בעיקר בפורטרטים ובדמויות הערום שלה .ציורי המבנים אשר רובם צוירו בגואש מורגשת השפעת הזרם הקוביסטי הן בצורה והן בכתמי הצבע.

בתערוכה נערכת לזכרה באולם התערוכות שבהיכל התרבות במודיעין, יוצגו לראשונה מספר ציורים שרשמה מזיכרונה משהותה במעצר ממושך ובית הסוהר של כלא הנשים ביוגוסלביה. ציורים אלה נמצאו לאחר מותה ללא מודעות לקיומן בעודה בחיים.

למרות שמרבית עבודותיה נמכרו או חולקו לאוהביה הרבים, ידידים ובני משפחה, פירי השאירה מאות רבות של ציורים שמתוכם נבחרו הציורים המוצגים על ידי האוצרת אביבה ברגר, שהקדישה זמן רב ומאמץ לכינונה של תערוכה זו, שללא עזרתה ספק אם הייתה מתקיימת.

פירי ירדן נפטרה ב-31 לינואר 2007 בשיבה טובה השאירה אחריה בן, 3 נכדים ו-5 נינים. תערוכה זו נערכת לזכרה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות