חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

טיפול בהלם!

 

תלמידים-בני נוער ממודיעין בקרו במכון גמילה מסמים ואלכוהול. הם חוו ושמעו לראשונה בחייהם איך נראית האמת הכואבת והמשפילה של חיי המכורים. את הביקור הנחה והוביל נגמל מסמים שאפשר לבני הנוער לחוות את המידע ממקור ראשון

 

תלמידי כיתות המעוף בעירוני ב' התארחו ביום שני שעבר במכון לגמילה "רטורנו" הממוקם בין צרעה לאשתאול בגבעת שמש. המכון עוסק בטיפול בבעיית ההתמכרויות אצל בני נוער ובוגרים, ובפעילויות מניעה עבור נוער במסגרות בתי ספר, תנועות נוער, מרכזים קהילתיים וחיילי צה"ל.

המכון מוכר על ידי משרד הרווחה ועובד בשיתוף פעולה עם הרשות למלחמה בסמים, חסות הנוער והשירות הפסיכולוגי- ייעוצי במשרד החינוך.

הנערים נחשפו לפעילויות העוסקות בנושאים שונים ובהם: הצבת גבולות, התמודדות עם לחץ חברתי, תקשורת בין אישית היכולת לבקש עזרה ועוד... המסרים הועברו ע"י המנחה צורי, אשר סיפר את סיפורו האישי. הנערים התרגשו מהסיפור המיוחד שעבר על צורי מימי ילדותו, דרך נעוריו, בגרותו, התדרדרותו לסמים והיכולת שלו להשתקם ולחזור להיות אב למשפחה.

צורי ציין כי מניסיונו, רבים מבני הנוער מוצאים באלכוהול ובסמים פתרון זמין ושגוי למצוקה ממנה הם סובלים והם משתמשים באלו כמשכך מהיר לכאבם. הצוות המקצועי ברטורנו מסייע להם לשום לחיים תקינים, לחיק משפחותיהם והחשוב מכל לעצמם.

במרכז רטורנו מטופלים בוגרים ונערים הסובלים מהתמכרויות לסמים, בשתי קהילות נפרדות, לאלכוהול, והתמכרויות אחרות. המטופלים שוהים במרכז רטורנו בתנאי פנימייה מלאים, בני נוער במשך 12-14 חודשים, ובוגרים במשך 6-8 חודשים. מרביתם 'בני טובים' המגיעים מבתים דתיים ומסורתיים מקהילות יהודיות תומכות, בארץ ובחו"ל.

אחד מסודות ההצלחה ברטורנו הוא הטיפול ארוך הטווח בתנאי פנימייה. על פי רוב, התמכרות הינה תוצאה של נסיבות כואבות שנצטברו עם השנים והחמירו בעקבות ההתנהגות ההרסנית. למידה והפנמה של דפוסי חשיבה חדשים לוקחת זמן. לקיחת אחריות, מחויבות, הצבת גבולות ותקשורת כנה לחלוטין הן אבני היסוד של תהליך ההחלמה.

כאשר המטופלים עוזבים את הקן החם של רטורנו, הם מוכנים להתמודדות היומיומית עם תלאות החיים, ונכונים להשתלב בבית ספר, בשורות הצבא או במקום עבודתם. כמו כן, הם שומרים על קשר עם המרכז גם בתום הטיפול.

מתוך הנחה כי התמכרות אינה עיקר הבעיה אלא סימפטום לבעיה שורשית קיימת פיתח "רטורנו" מודל ייחודי של תוכניות מניעה אשר מטרתן לספק כלים ומיומנויות להתמודדות עם בעיות אופייניות לגיל הנעורים אשר עלולות להוביל את המתבגר/ת להתמכרות באין מענה למצוקותיו.

בסיור השתתפו הסגל המקצועי של כיתות המעוף, הקבס"ית של העירייה אירית רוזן, מנהלת הרשות העירונית למאבק בנגע הסמים והאלכוהול ליאת אביזמר שארגנה ותיאמה את הסיור וחבר המועצה אילן בן סעדון מחזיק התיק למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, אשר התרשמו והתרגשו יחד עם בני הנוער למשמע הסיפור ואופן הטיפול המתקיים ברוטרנו.

אילן בן סעדון חבר המועצה: "תופעת ההתמכרויות לחומרים מסוכנים פוגעת בכל שכבות החברה, ללא הבחנה של גיל, מין, מיקום גאוגרפי, רקע סוציו-אקונומי והשכלה. הדרך הטובה ביותר לצמצום מספר בני הנוער המכורים בחברה, היא להגביר את המודעות לסכנת ההתמכרויות בקרב ילדים, בני נוער, הורים ואנשי חינוך וטיפול, וזה מה שנעשה בעיר מודיעין שהפכה למודל וחיקוי בטיפול בצמצום תופעת שתיית האלכוהול והסמים.

הביקור ברטורנו היה מיוחד ומרגש הן לסגל המקצועי ולבני הנוער בפרט שגילו מעורבות, הירבו לשאול שאלות וחשו הזדהות עם המנחה. יש לנו נוער מצוין במודיעין ונעשה הכול כדי לשמור ולהגן עליו מפני הסכנות הכרוכות בשימוש בסמים ואלכוהול ובעיקר להוות עבורם אוזן קשבת למצוקותיהם. זוהי הזדמנות מצוינת להודות למנהלת הרשות העירונית למאבק בנגע הסמים והאלכוהול הגב' ליאת אביזמר שיזמה את הביקור" ליאת אביזמר: "יום עיון זה הינו המשך לחודש המאבק שקיימנו במודיעין בכל הנוגע למאבק בנגע הסמים והאלכוהול לכל שכבות הגיל בעיר מודיעין. בני הנוער חוו מפגש חדש עם עולם ומושגים חדשים. קיום יום עיון זה בא על מנת להטמיע בנערים שפה חדשה של הקשבה, הזדהות וחיבוק. לאפשר להם לפגוש את עצמם ולהכיר במצוקות של הסביבה. צוות רטורנו כיוון את המשתתפים לפתח ערבות הדדית בקרב חבריהם. לאור ההצלחה של יום העיון בכוונתי להרחיב את ימי העיון והביקורים ברטורנו לכיתות נוספות מבתי הספר במודיעין ככל שניתן."

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות