חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

הנשיאים וראשי הממשלה מגיעים למורשת

 

 מועצת העיר אישרה את שמות הרחובות בשכונת מורשת. יו”ר ועדת השמות, אלעד שמעונוביץ: ”בדיוני הוועדה היו לנו לא מעט בעיות וסוגיות איתם התמודדנו. הקביעה הראשונה לדוגמה הייתה להנציח ראשי ממשלה ונשיאים שאינם בחיים, וכך לדוגמה הצלחנו ללכת בין הטיפות עם מנהיגים להם עבר פלילי ואינם נמצאים בקונצנזוס”.

 

 ביום רביעי 9.5, אישרה מועצת העיר את הצעת וועדת השמות העירונית למתן שמות לרחובות בשכונת מורשת החדשה. השכונה הנבנית בימים אלו בחלקה המערבי של העיר, בסמוך לשכונת נופים ואבני חן צפויה להתאכלס בעוד כשלוש וחצי שנים. השכונה החדשה גדולה במיוחד, וכוללת מעל 4000 יחידות דיור, מרביתן  במסגרת דיור למשתכן, 14 רחובות שונים וכמות גדולה של מוסדות ציבור וחינוך.

לפני כשמונה שנים, ועדת השמות הובילה מהלך של שינוי כל שמות השכונות בשלב א’ של העיר. הוועדה שינתה את שמות השכונות המאוכלסות שנקראו באופן לא רשמי על שמות האדריכלים שתכננו אותן, וקבעה שמות חדשים לשלושת השכונות העתידיות: נופים, מורשת וגבעת שר שטרם החלה בנייתה. ברוב שכונות העיר קיים קשר בין שמות הרחובות (משפחת שמות אורגנית) לבין שם השכונה. כך קרה שבשכונות המאוכלסות התאימה העירייה את שמות השכונות לרחובות הקיימים, ובשכונות החדשות הותאמו שמות הרחובות לשם החדש שנקבע לכל שכונה. לפני כשנה וחצי  החליטו ועדת השמות ומועצת העיר לקבוע את שם הרחובות בשכונת נופים לפי שמות יערות ישראל.

בחודשים האחרונים קיימה הוועדה, בראשות חבר המועצה אלעד שמעונוביץ, סדרה של דיונים על משפחת רחובות מתאימה לשכונת מורשת. בין האפשריות שהעלו חברי הוועדה נבחנו מורשת ציונית, יהודית, תרבותית ואבות האומה, כאשר המלצת הוועדה היא להוסיף הסבר קצר על השם.

לבסוף החליטו חברי הוועדה לבחור במשפחת שמות של אבות האומה, נשיאים וראשי ממשלה שטרם הונצחו בעיר. להמלצה זו הצטרפה גם וועדת ההנצחה העירונית שקיבלה פניות של עמותות ההנצחה לזכרם של קברניטי המדינה. עוד החליטה הוועדה להנציח רק את ראשי הממשלה והנשיאים שאינם בחיים. יצחק רבין ומנחם בגין הם שני האישים שכבר הונצחו בעיר ברחובות מרכזיים. לפני כשלוש שנים קראה הוועדה את כביש 4, ציר מרכזי המחבר בין אזור המלאכה ותחנת הרכבת פאתי מודיעין לפארק הטכנולוגי, על שמו של ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון.

הוועדה קבעה כי בשכונת מורשת, יונצחו ראשי הממשלה משה שרת, לוי אשכול, יצחק שמיר, שמעון פרס שהיה גם הנשיא התשיעי ואריאל שרון. השניים האחרונים נפטרו בשנים האחרונות ואין עדיין הרבה רחובות על שמם בישראל. עוד הוחלט על הנצחת נשיאי ישראל. הוועדה דנה בסוגיה שיש שני נשיאים בשם ויצמן, ולכן הוחלט על רחוב משותף מרכזי שייקרא חיים ועזר וייצמן, הנשיא הראשון והנשיא השביעי. עוד נקבעו רחובות על שמם של הנשיאים יצחק בן-צבי, זלמן שזר, אפרים קציר, יצחק נבון וחיים הרצוג.    

 בשל מיעוט שמות הנשים שכיהנו בתפקידים אלו, הוחלט כי הרחוב המרכזי בשכונה ייקרא על שמה של ראש הממשלה גולדה מאיר. לאור בקשת הוועדה למעמד האישה הוחלט להוסיף רחוב על שמה של שרה אהרונסון, גיבורת ניל"י. בעתיד, יקבעו בשכונה גם שלוש מעלות על שמן של הנשים נחמה ליבוביץ’, חנה סנש והנרייטה סולד.

הרחוב הצפוני ביותר בשכונה, הוא רחוב שבעתיד יהיה רחוב מרכזי במבנה הידוע בעיר של עמקים, ויחבר עם שכונה עתידית נוספת בשלב ב’ של העיר ועל כן הוחלט לקרוא לו רחוב עמק חפר. עוד קבעה הוועדה שם לרחוב חדש שנוצר משינוי תכנוני בשכונת הציפורים החדשה, בשם "שחף", ברוח שמות הציפורים שעל שמן נקראים רחובות השכונה.

 \ 

יו"ר ועדת השמות העירונית, חבר המועצה אלעד שמעונוביץ : "קיימנו בוועדת השמות הליך ארוך סביב שמות הרחובות בשכונת מורשת ואני שמח על הבחירה בשמות נשיאים וראשי ממשלה. היינו צריכים להשלים את החלק הזה, ולתת כבוד לקברניטי המדינה והנצחתם. בכך השלמנו בקדנציה הנוכחית את הנצחתם של כל מנהיגי המדינה, כולל רחוב דוד בן גוריון שיהיה בעתיד ציר מרכזי בעיר".

"בדיוני הוועדה היו לנו לא מעט בעיות וסוגיות איתם התמודדנו. הקביעה הראשונה לדוגמה הייתה להנציח ראשי ממשלה ונשיאים שאינם בחיים, וכך לדוגמה הצלחנו ללכת בין הטיפות עם מנהיגים להם עבר פלילי ואינם נמצאים בקונצנזוס. עוד סוגיה שעלתה היא לגבי הנשיאים חיים ועזר וויצמן. לא יכולנו לבחור שני רחובות על שם ויצמן, וגם לקרוא לרחוב רק חיים או עזר היה בעייתי. לכן החלטנו בסופו של דבר ללכת על רחוב משותף מרכזי בשכונה. יחד עם קביעת הוועדה את רחובות שכונת נופים שהולכים ונבנים בימים אלה לפי שמות יערות ישראל, אנחנו סוגרים קדנציה פורה ומוצלחת ולאחר הבחירות נתחיל לעבוד על השכונה הבאה בתור: גבעת שר".

 
עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות