חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

מבחן הנרגילה

 

האביב הגיע, פסח בא! ועימם החופשות והיציאה לטבע. מאות ואלפי בני נוער יוצאים לשפת הכנרת, לשפת הים ולחורשות- עם נרגילות כמובן. הן נמכרות בכל מיני גדלים וצורות. רואים אותן מונחות על מדפי התצוגה של קיוסקים ופיצוציות, ובכל אתר בו מבלים בני נוער. והן חוקיות! מה מסתתר מאחורי העיצוב הצבעוני של הנרגילה ומאחורי ציורי הפירות שעל אריזות הטבק ?

 

הנרגילה היא כלי לעישון טבק. הנרגילה בנויה מראש, גוף, צינורית עם פיה ובתחתית, מיכל מים מזכוכית. ראש הנרגילה מיועד לתהליך שרפת הטבק על ידי בערה של גחלי פחם. עשן הטבק מגיע לריאותיו של מעשן הנרגילה לאחר שעבר דרך המים והצינורית.

מה אתה באמת יודע על הנרגילה? בחן את ידיעותיך:
האם התערובת לעישון נרגילה מבוססת על פירות ? לא נכון- יש בה בעיקר טבק ומעט חומרי טעם וחומרים משמרים.

האם המים שבנרגילה מפחיתים את הנזקים למעשן? לא נכון- להפך, המים מוסיפים לחות לעשן ועקב כך הוא נשאף עמוק יותר ונצמד טוב יותר לריאות.

האם הוספת חומרים נוספים למים של הנרגילה כמו: משקאות אלכוהוליים וסמים עלולים להגביר את ההשפעה השלילית על הגוף ? נכון, בהחלט.

האם עישון נרגילה עלול לפגוע בכושר המיני? נכון- עישון נרגילה עלול לגרום לאימפוטנציה.

האם הסכנה בעישון היא רק מפני מחלת הסרטן? לא נכון- עישון נרגילה גורם גם למחלות ריאה, כלי דם ועוד מחלות רבות המסכנות חיים.

האם האגדה שנרגילה מכערת פנים נכונה? נכון- היא מצהיבה את השיניים, גורמת לקמטים, לעיתים להרפס שפתיים כתוצאה מהעברת הפיה מפה לפה.

האם שאיפה אחת מהנרגילה משנה משהו בתגובת הגוף? נכון- הגוף מגיב לרעל שבנרגילה מיד. לחץ הדם עולה, הנשימה מואצת והדופק מוגבר.

האם הטבק שבנרגילה בוער על גחלים הספוגים בחומרי דלק רעילים? נכון- לרוב הגחלים הם סינתטיים וכך מבטיחים בערה לאורך זמן, בזמן העישון נפלטים אדים של חומרי הדלק אותם שואף המעשן.

האם העברת פיית הנרגילה מפה לפה גורמת להעברת מחלות? נכון- הרפס, שפעת ושחפת הן רק אחדות מהמחלות הנגרמות מהעברת פיית הנרגילה מאחד לשני.

מה הקשר בין זפת לנרגילה? בעשן הנרגילה קיימת זפת. זהו חומר מסרטן. משרד הבריאות מזהיר- "אל תטעו בציורי הפירות והצמחים המעטרים את אריזות תערובת הנרגילה ובריח המתוק הנישא בזמן העישון שכן הן מכילות מעט חומרי טעם וריח שונים.

מחקרים מדעיים שבחנו מה שואף מעשן הנרגילה בזמן העישון מצאו כי הוא מכניס לגופו כמויות גבוהות של ניקוטין, חד תחמוצת הפחמן- הפוגע באספקת הדם לגוף, עיטרן (זפת), ומתכות כבדות המוכרים כבר שנים כחומרים מסרטנים.

אריזות הטבק מיובאות לארץ מארצות ערב ומהרשות הפלסטינית. הן לא נמצאות תחת פיקוח ולכן יתכן שבחלקן ישנם חומרים נוספים מלבד אלו שהוזכרו לעיל".

"סכנה גדולה אף יותר הן הנרגילות ה'מוכנות לשימוש'. למשתמשים בנרגילה במקומות המציעים 'נרגילה מוכנה לשימוש' אין למעשה כל שליטה על התכולה והם עלולים למצוא את עצמם מעשנים סמים או שואפים לריאות משקאות אלכוהול"

אילת מליס כהן, מובילת "עולם ללא סמים". ארגון "עולם ללא סמים" - פועל על מנת למנוע את השימוש בסמים ואלכוהול על ידי ילדים ונוער. הארגון הוקם על ידי ארגון הסינטולוגיה בשנות ה- 80 בלוס אנג'לס ועפ"י הודעתו, הוא מקיים כיום את הפעילות הלא ממשלתית הגדולה ביותר בעולם לחינוך ומניעת שימוש בסמים ואלכוהול.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות