חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

בג”ץ: כביש 443 יפתח לתנועת פלסטינים

 

בג"צ קבע היום (ג’) כי כביש 443 יפתח לתנועת פלסטינאים בתוך 5 חדשים. הכביש נסגר לתנועת פלסטינאים בשנת 2002 בצו אלוף פיקוד המרכז, הוראה ששופטי הבג"צ הגדירו את מצבה כיום כ"בלתי מידתית בפגיעתה" ו"ללא סמכות"

 

בג"צ בהרכב של השופטים: נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, אדמונד לוי ועוזי פוגלמן ,קיבל היום את עתירתם של הכפרים הפלסטינאים שלאורך כביש 443, וביטל את החלטת אלוף פיקוד המרכז, על סגירת כביש 443 לתנועת פלסטינאים. הנסיעה על הכביש לפלסטינאים תתאפשר החל מעוד 5 חדשים, זמן אותו קבע בית המשפט כמספיק לקביעת הוראות בטחון חדשות לנסיעה בו.

בג"ץ:"הגענו למסקנה כי מגבלות התנועה המוטלות כיום על-ידי המשיבים, שמשמעותן איסור מוחלט של תנועת התושבים המוגנים על הכביש, אינן יכולות לעמוד, במתכונתן הנוכחית, הן בשל חוסר סמכות, הן בשל היעדר מידתיות. לפיכך, אנו עושים את הצו על תנאי להחלטי במובן זה שאנו קובעים כי דין הוראות התנועה, כמו גם החלטת המפקד הצבאי לאסור באופן מלא על תנועת תושבי הכפרים בכביש 443, להתבטל".

השופט אדמונד לוי סבר כי למפקד הצבאי כן הייתה סמכות לסגור את הכביש. זאת "בעקבות פיגועי הטרור הקשים שבהם נרצחו ישראלים בכביש ובסביבתו". השופט סבר כי לא היה מקום לתת צו מוחלט בעתירה ולאפשר למפקד הצבאי ’להציע פתרון ראוי’. בהחלטה כתב לוי כי חמישה חודשים "אינם פרק זמן מספיק ליישום הנדרש בפסק-הדין, והתוצאה עלולה להיות הרת סיכון".

השופט אדמונד לוי מנה בדבריו את שורת הישראלים שנרצחו עד כה על הכביש בפיגועי טרור: אליהו כהן, תושב מודיעין שנרצח ליד ישוב גבעת זאב בשנת 2000, הנער רונן לנדאו שנרצח בשנת 2001 בסמוך לגבעון הישנה. כמו-כן, רצח שלושה מבני משפחות בן שלום-סווירי, ש"קליעי המפגעים פגעו בהם ובשני ילדי המשפחה הפעוטים בתחנת הדלק הסמוכה לבית חורון ביום 25.8.01, רצח הישראלית יואלה חן מירי בתחנת הדלק בגבעת זאב ביום 15.1.02; ושל הפלשתיני מרואן שוויקי, תושב ירושלים, שנורה למוות ממארב לעבר מכוניתו נושאת לוחיות זיהוי ישראליות ביום 11.6.06".

העותרים היו תושבי הכפרים: בית סירא, צפא, בית ליקיה, ח’רבת אל-מסבח, בית עור א-תחתא, בית עור אל-פוקא, ראשי המועצות בכפרים אלה וכן האגודה לזכויות האזרח.

חלקה השני של העתירה שכלל גם דרישה לפתיחה מחודשת- נרחבת יותר מזו המתבצעת כיום, של "מעבר ביתוניא" נדחתה ע"י בית המשפט שאמר בענין זה," ... הרחבת המעבר, בדרך שתאפשר לבדוק ולהעביר דרכו באופן קבוע כלי רכב פלסטיניים והולכי רגל בהיקף רחב תביא להגדלה משמעותית של שטח המעבר וכוח האדם שיידרש לאייש אותו. בכך ייווצר מוקד חיכוך נוסף המועד לפיגועים מצד גורמי טרור. קביעה זו הינה בבחינת עניין ביטחוני מובהק, המצוי בגדר שיקול דעתו של המפקד הצבאי. לפי אמות המידה לביקורת שיפוטית בהקשר זה, שעליהן עמדנו לעיל, לא הונחה לפנינו עילה להתערב בהחלטה זו של המפקד הצבאי ולהורות על שינוי אופן פעולת מעבר ביתוניה".

תגובת חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין, מכבים-רעות: "החלטה זו עלולה לסכן את חיי הנוסעים בציר וזאת לאחר שרק בשבוע שעבר התרחש פיגוע ירי, באזור שבי שומרון, שכתוצאה ממנו נהרג אזרח ישראלי. לאחר תקופות קשות של ירי ויידוי אבנים על ישראלים על כביש 443 הוחזר השקט באזור זה בשנים האחרונות ועתה החלטת בג"ץ מערערת זאת מחדש ופוגעת בביטחון הישראלים המשתמשים בכביש זה. לכביש 443 משמעות לאומית רבה ולהחלטה זו תהיה השפעה גדולה על כמות התנועה שתעבור בו מהרגע בו תיושם ההחלטה".

ביבס הוסיף ואמר:"בעיריית מודיעין, מכבים-רעות רואים בפסיקת הבג"ץ צעד שעלול לפגוע בביטחון הנוסעים על הכביש. ההחלטה של בג"ץ עלולה לסכן את חיי הנוסעים בציר וזאת לאחר שרק בשבוע שעבר התרחש פיגוע ירי, באזור שבי שומרון, שכתוצאה ממנו נהרג אזרח ישראלי. לאחר תקופות קשות של ירי ויידוי אבנים על ישראלים על כביש 443 הוחזר השקט באזור זה בשנים האחרונות. עתה החלטת בג"ץ מערערת זאת מחדש ופוגעת בביטחון הישראלים המשתמשים בכביש זה. להחלטה זו תהיה השפעה גדולה על כמות התנועה שתעבור בו מהרגע בו תיושם ההחלטה". ראש העיר ציין את דברי השופט אדמונד לוי שהתנגד לפתיחת הכביש ללא מתן זמן מספק למדינה ולצבא להיערכות לקראת פתיחת הציר.

עוד אמר ביבס כי הוא אינו מתכוון לשבת בחיבוק ידיים, והוא כבר נפגש עם מספר חברי כנסת ובהם חברי הכנסת המתגוררים בעיר כדי לשנות את הגזרה באמצעות הכנסת, "אנחנו לא מתכוונים לוותר, ונעשה את כל מה שניתן בדרך חוקית על מנת להבטיח את ביטחון התושבים".

תגובת ח"כ אורי אריאל: "שוב הוכח שביטחונם של אזרחי ישראל שווה פחות מנוחות הנסיעה של הפלסטינים. עם זאת, לאור הפסיקה, מוטלת חובה על הצבא לאשר גם ליהודים לנסוע על כבישים שפתוחים לנסיעת ערבים בלבד, כגון כביש דולב-בית חורון. לא ייתכן שבעוד בג"ץ בא לקראת הפלסטינים ומאפשר להם דה-פקטו גישה חופשית לכל כביש ביו"ש, היהודים נאלצים לנסוע בכבישים מוגדרים בלבד."

בענין זה, מזכיר ח"כ אריאל כי רק לפני מספר שבועות מנע צה"ל ממנו לעבור לכביש 443 כאשר הגיע אל צומת בית-חורון מכיוון דולב.

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות