חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

דו”ח המבקר: דו-קרב בתלתן 1

 

מועצת העיר מודיעין דחתה את הצעת מבקר העירייה לארגן מחדש את מדור רישוי העסקים בעירייה. זאת לאחר שהן ראש העיר והן המנכ"ל והיועמ"ש, לא ראו עין בעין עם המבקר את חומרת הנסיבות להצעתו. במקביל, נחשפת על רקע זה, התנהלות של דו-קרב מילולי בין המבקר, לממונה על רישוי העסקים בעיריית מודיעין. וכן, עסקי מזון שממשיכים לפעול חדשים ארוכים כשהם מוכרזים כ"סכנה לבריאות הציבור"

 

במהלך ישיבת מועצת העיר מודיעין בסוף השבוע שעבר עלה לדיון ואישור המועצה דו"ח מבקר העיריה אריק משיח. בפתיחת דבריו של המבקר, הוא התייחס לנושא הטיפול בעסקי מזון במודיעין שעברו הליך של ביקורת ע"י מח’ רישוי העסקים העירונית וכן עסקים אחרים שבקשו לקרות שטחים פתוחים בצמודים אליהם- בדר"כ בתי אוכל.

מכיוון שמדובר בדוח"ות משנת 2007, לא יהיה זה ראוי לציין מי היו העסקים שלא עמדו בדרישות הסף התברואיות ושהגיעו אף להגדרתם כ"סיכון לבריאות הציבור". רובם ככולם, לפחות בהמשך לדוחו"ת העירוניים, שיפרו את מצבם התברואי.

עם זאת, חובה עלינו לציין כי הליך השיפור היה לעיתים קרובות מדי ארוך ובמהלכו למעשה היה חשוף ציבור רוכשי המזון במודיעין באותם העסקים לסיכונים בריאותיים- עפ"י הגדרת אנשי התברואה העירונית. גם המבקר מלין על ההתנהלות האיטית והבלתי סבירה לעיתים.

הבעיה שנחשפת במהלך העיון במסמכי המבקר האחרונים בעניין זה, כמו גם בתגובות השונות, ובפרט אלו של הממונה על מדור רישוי העסקים בעירייה, חושפת עימות, ומערכת יחסים עכורה בין שני הגורמים העירוניים הללו.

הגם שמדובר בהתייחסויות ענייניות, לא ניתן להימלט מהתחושה שבבסיסן עומד מאבק כוחות ואולי אף יותר מכך, בין משרד המבקר לבין משרד רישוי העסקים.

כך, בפתיח לדו"ח שעיסוקו בנושא התברואי והטיפול בו ע"י מדור רישוי העסקים, במסמך המבקר לראש העיר נכתב בין השאר:" אחד ה"תוצרים" של הביקורת בנושא רישוי עסקים שהתפרסמה במהלך שנת 2007 הוא הסדרת נושא "גלריות" בבתי העסק"), דוח מבקר העירייה לשנת 2007 ). בדיקת הנושא מצאה: התעלמות של מדור רישוי עסקים מהגלריות בעסקים ואי דיווח על קיומם למח’ פיקוח על הבניה, אי דיווח למח’ הגבייה וכתוצאה מכך אובדן הכנסה בשל אי תשלום מיסי ארנונה , וגרוע מכל- חשיפת קונים/תושבים לסכנה תיאורטית שהגלריות נושאות סחורה מעל ראשיהם יתמוטטו כמו גם טיפוס של התושבים במדרגות לגלריות שמשמשות כשטחי מכירת סחורה תוך סכנה תיאורטית של התמוטטות הגלריות".

בהתייחסויות למקרים ספציפיים של התנהלות בתי עסק לממכר מזון, מציין המבקר בין השאר:" א.בתאריך 11 בדצמבר 2007 הועברה למדור רישוי עסקים ביקורת תברואית שנערכה 4 בדצמבר 2007 סעיף 4 למכתב לא מאפשר חידוש רשיון העסק".

בסיכום הצגת הנתונים לבית העסק הזה, מציין המבקר:" הביקורת לאורך זמן מציגות ליקויים, ובדיקה מראה שעסקינן באותם ליקויים חוזרים ושלא תוקנו. המזכר של מנהלת המח’ לדעתי אינו משקף את המצב לאשורו ובוודאי אינו מאפשר להמליץ על מתן רשיון זמני לבית העסק. כמו כן, כאשר גורם מאשר כמו משרד הבריאות נוקב בתקופה מסוימת (במקרה זה ניתנה שנה), אין בסמכות מנהלת המח’ להאריך את התקופה מעבר לאותה שנה".

בתגובתה לדו"ח ולאמירות הללו, כותבת מנהלת מדור הרישוי למבקר:" אדוני המבקר, זה הנוהל המקובל ברישוי עסקים שלפיו אנו פועלים בתיאום עם משרד הבריאות ועל פי הנחיותיו. אילו היית יורד לעומקו של הטיפול במסעדת ... עפ"י המסמכים המצורפים לא היית כותב ,ואני מצטטת" המזכר של מנהלת המח’ אינו משקף את המצב לאשורו ובוודאי אינו מאפשר להמליץ על מתן רשיון זמני לבית העסק". אילו לא הייתי פועלת בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אז מה היית כותב? חרגה מסמכויותיה ואינה פועלת בהתאם להנחיות משרד הבריאות."

אבל המבקר אינו מרפה מהנושא, זאת למרות שמנכ"ל העירייה שהוא אף "מנהל הרשות לרישוי" מתייחס לתמונה שהוצגה בפניו ואומר "מסעדת...-שיקול הדעת שהופעל הינו במסגרת הסביר". וכך גם היועצת המשפטית של העירייה שלמעשה נוקטת עמדה פשרנית ומתייחסת לאירוע: "במקרה דנן, על פי מידע שנמסר לנו בעל פה (אין בידנו מסמכים על כך) הגורם המאשר אישר מתן רישיון לשנה". מציין המבקר בהתייחסותו הסופית בפני ראש העיר: "סיכום והתייחסות הביקורת- אני תמה על אי ההבנה של מנהלת המדור כפי שמופיעה בהתייחסותה. קריאה של שני הדוחות שנכתבו בתאריך 11/2/2008 לאחר הביקור בבית העסק, האחד של התברואנית והשני של הווטרינר העירוני מעידים על מצב תברואי לקוי שאינו מאפשר המלצה על מתן רישיון עסק זמני . הווטרינר העירוני מציין מס’ רב של ליקויים תפעוליים וכותב שיש לתקנם במיידי וליקויים אחרים יש לתקן תוך 21 יום.

כמו שלא נמצא מסמך המאשר בדיקה של תיקון הליקויים, לא מצאתי פנייה של מנהלת המדור לווטרינר השואלת האם הוא ממליץ על מתן רישיון עסק זמני לבית העסק. בבדיקה אל מול הווטרינר נאמר מפורשות שלא ניתן להמליץ על הוצאת רישיון לבית העסק, גם מדוח התברואנית מצוינים ליקויים בדומה לליקויים שציין הווטרינר העירוני. לפיכך, לא ברור לי על סמך מה הוציאה מנהלת המדור מזכר למשרד הבריאות המבקש לאשר לבית העסק רשיון עסק".

תכתובת זו, כפי שמובאת בהרחבה בדו"ח המבקר, ובה הערות ותגובות המבוקרים- בעיקר תגובת הממונה על רישוי העסקים בעירייה, חושפת דו-קרב מילולי לא קל. באחד המקרים אף טוען המבקר כי "הביקורת רואה בחומרה את עצם ההגשה של חומר כוזב על ידי מגיש הבקשה ובחומרה רבה ביותר את התעלמות של מנהלת המדור מההגשה הכוזבת. לדעת הביקורת בפעולה זו של מנהלת המדור היא מעלה בתפקידה, ולא ביצעה את אשר עליו היא אמונה, ולא עשתה את שחובה הייתה עליה לעשות - ליידע את המשטרה באשר להגשה הכוזבת, ובאי מילוי תפקידה פגעה בביטחון הציבור שמתארח בעסק הקפה...".

וכמובן נענה על כך מיידית:" איך אתה יכול לכתוב "שמעלתי בתפקידי ולא ביצעתי את אשר עליו אני אמונה............... ומסרתי דיווח כוזב למשטרה ........ אדוני המבקר, טענותיך הקשות כלפיי בדבר מסירת דיווח כוזב למשטרה חסרות שחר ולא מבוססות. מי שאמון ואחראי על אכיפה בנושא אבטחה בבתי קפה ומסעדות למיטב ידיעתי זו המשטרה".

בהמלצותיו לראש העיר ולמועצת העיר, הציע מבקר העירייה לטפל מחדש במבנה הארגוני של מדור רישוי עסקים בעירייה. המלצותיו בעניין זה לא התקבלו ולא אושרו ע"י המועצה, לאחר שבמהלך הדיון בנושא הציגו הן מנכ"ל העירייה והן ראש העיר את הסתייגותם מהשינויים המבניים שנדרשו, להבנת המבקר- משיח.

אולי דווקא הערתו של חבר המועצה מיכאל חרל"פ, והצעתו לחייב את העירייה לחשוף בפני הציבור את שמות העסקים שבהתנהלותם התברואית עשויים לפגוע בבריאות הציבור (הצעה שנותרה באויר..), היתה הסיפא המתאימה ביותר לדיון זה. על כך, בכתבה נפרדת בה נגלה כיצד אתם אוכלים וקונים במשך חדשים ארוכים בעסקי מזון במודיעין, המוכרזים כ"סכנה לציבור".

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות