חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

היטל המים מתברר כבלגן וחפיף חקיקתי

 

תשלום היטל הבצורת במודיעין בחשבון המים הנוכחי: 1.07 מליון שקלים. לדברי התאגיד, תושבי העיר מאבדים סבלנות: מקללים, צועקים, ומוציאים את חמתם על עובדי התאגיד. עוד, מתבררות פרצות בעייתיות בהגדרות החוק. וכרגיל, הסובל הוא האזרח הקטן. תדפיסו ותשמרו ליום הבחירות הבא!

 

החודש הוציא תאגיד המים חשבונות מים למחצית השניה של תושבי העיר: שכונות הנחלים, השבטים, מוריה, אבני חן ומשואה. אלו ישלמו סכום כולל של 1.061 מליון שקלים היטל בצורת בלבד. על היטל הבצורת נוסף גם חשבון המים הרגיל.כזכור, היטל הבצורת הוא מס שהוטל ע"י המדינה, ותאגיד המים הביע את התנגדותו להטלת המס פעמים רבות.

עפ"י הודעת התאגיד, "גם הפעם, כמו בעת הנפקת חשבון המים הקודם, בדק תאגיד המים היטב את חשבונות המים שנראה כי ייתכן כי קיימת בהם חריגה. בכל מקרה בו היה נראה כי ייתכן שסכום החשבון נובע מנזילה, נוצר קשר עם התושבים עוד לפני משלוח החשבון, כדי להנחות אותם לבצע בדיקות, ואם יתקבל אישור מבעל מקצוע מומחה, הם יזוכו בסכום הנדרש".

19 צרכנים, כולם משכונת השבטים ומוריה (מתחם בוכמן), משלמים היטל בצורת מעל ל- 2000 שקלים. תושב אחד ישלם סכום של 4,278 שקלים. 112 תושבים ישלמו מעל ל- 1,000 שקלים היטל בצורת, 501 תושבים ישלמו מעל ל- 500 שקלים היטל בצורת, 1,880 תושבים ישלמו מעל ל-100 שקלים היטל בצורת, ו- 1017 תושבים ישלמו עד 100 שקלים היטל. סה"כ משלמים היטל בצורת 3529 תושבים מתוך כ- 8000 שקיבלו את חשבון המים האחרון. ניתוח הנתונים מראה כי גם הפעם משלמים היטל בצורת גבוה תושבים להם גינות פרטיות.

אז ההיטל הוקפא או לא?
בדומה לצרכנים בכל רחבי הארץ, כולם מבולבלים בשל ההודעה על הקפאת היטל הבצורת. חלק ניכר מהשיחות המגיעות לתאגיד המים עוסקות נושא זה. מהתאגיד בקשו להבהיר כי, "הוחלט להקפיא את היטל הבצורת רק מה- 1/1/2010. כלומר: עד לחשבון של חודש ינואר, כל חשבונות המים שיישלחו לבתינו, יכללו תשלומים בגין היטל בצורת. ההקפאה תחל כאמור בתחילת חודש ינואר, ותמשך כרגע רק עד ה-15 לאפריל".

עפ"י ההודעה, תאגיד המים מקבל מאות שיחות טלפון ביום, וזמן ההמתנה הממוצע למענה מתארך מאוד למרות הוספת נציגי שירות. עובדי התאגיד מציינים כי תושבים רבים נוקטים באלימות מילולית כלפיהם, אינם מוכנים לקבל את הסברי נציגי התאגיד בנוגע למהות החוק שנחקק ע"י כנסת ישראל, מקללים, צועקים ומתנהגים באופן בלתי הולם.

דירקטוריון התאגיד עודכן בכל הפרטים- הן של גובה ההיטל החודש, והן של התנהגות התושבים. יו"ר הדירקטוריון, עופר גלנץ, הנחה את עובדי התאגיד לפעול על פי החוק באופן ברור, ולגבות את תשלומי היטל הבצורת בדיוק כפי שהחוק מחייב, ומצד שני, לבחון היטב כל מקרה לגופו. אם קיימות הקלות שיש לתת עפ"י חוק, כמו הקלות נכות וכדומה או בעיות אחרות, לעשות את כל הנדרש לשם מתן מענה הולם לתושבים.

בימים הקרובים יישלח תאגיד המים הודעות גבייה ראשונות לתושבים שטרם שילמו את חשבון המים הקודם, תוך הבהרה כי התאגיד מחויב על פי החוק, לנקוט בכל הליכי הגבייה, כולל ניתוק מים, באם לא ישולם היטל הבצורת, וכי עובדי התאגיד מחויבים בחבות פלילית על פי חוק, אם לא יבצעו הוראות אלה. יש להבהיר כי החוק קובע שלא ניתן לשלם את חשבון המים ללא היטל הבצורת וכי הליכי הגבייה יחולו גם על אי תשלום ההיטל.

הקלות נכות?-ברדק!
לא ברור למי מגיע אחת הבעיות המובנות בהיטל הבצורת במתקונתו הנכחית היא, סעיף תוספת צריכה בתעריף נמוך, לנכים. החוק מאפשר תוספת צריכה כזו לנכים מעל 100% והקלות נוספות לנכים מעל 150%. עם זאת, עובדי שירות הלקוחות בתאגיד המים, מצאו כי החוק אינו מפרט סעיפים רבים ומשאיר אותם פרוצים. למשל: החוק לא מסביר איזה מסמך על התושב להמציא כדי לקבל את ההטבות. החוק לא מסביר האם המסמך אמור להיות עדכני לשנה זו, או האם ניתן להסתמך על מסמך משנים קודמות- וכמה שנים אחורה. החוק אומר כי התאגיד צריך לקבל אישור מרופא מוסמך שיסביר מדוע אדם צריך לקבל תעריף שימוש מוגבר במים. החוק לא מסביר איזה רופא מוסמך לתת את המסמך באילו תחומים, למשל: האם אורתופד יכול לתת חוות דעת בבעיה פנימית?

החוק כלל לא מתייחס לילדים מתחת לגיל 18, להם לא נקבעים כלל אחוזי נכות, מאחר והם לא במעגל העבודה. הורים לילדים אלה מקבלים קצבה בלבד, ועל התאגיד להחליט האם ניתן או לא ניתן לקבל אסמכתה על הקצבה כאסמכתה על אחוזי נכות. בנוסף, מה קורה כאשר יש ילד נכה והורים גרושים, ומשמורת שווה בבית כל אחד מההורים? מי מההורים מקבל את הקצבת המים?

לדברי התאגיד, "עובדי שירות הלקוחות מוצאים את עצמם עומדים במצבים קשים ביותר, בהם תושבים חושפים בפניהם את מצבם הבריאותי כדי לנסות ולקבל הקלות, תוך שלא תמיד ברור האם המסמכים שהם מספקים עומדים בדרישות החוק. לשם מענה על שאלות אלה, נפגשה מנהלת שירות הלקוחות, הילה סחראי, עם הנהלת הביטוח הלאומי בעיר, כדי לקבל תשובות לגבי מדיניות הביטוח הלאומי, אותה תוכל להחיל גם על החלטות התאגיד.

יו"ר התאגיד עופר גלנץ הבהיר, כי זו "בושה וכלימה כי החוק אינו קובע דברים אילו באופן מפורש, ועלינו לחרוץ דין ולהחליט על פי שיקול דעתנו, למי מגיעה איזו הקלה. מזל שסניף הביטוח הלאומי משתף איתנו פעולה, ואנו יכולים לבסס את מדיניותנו על דרך פעילותו".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות