חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

לקראת אסון תחבורתי במודיעין? או אולי דווקא ההיפך?

 

מאות משאיות יאלצו לחצות את מודיעין החל מ-1 בדצמבר. משרד התחבורה סוגר את כביש 1 לירושלים משער הגיא לשורש בשעות הבוקר. זאת במסגרת "ניסוי". מה מנסים? לא נמסר. ומה אם יצליח הניסוי? גם לא נמסר. בינתיים מודיעין הופכת לצוואר בקבוק תחבורתי. עפ"י העירייה- המצב עשוי אפילו להשתפר ביחס להיום...

 

משרד התחבורה הודיע היום (ב’) כי החל ב-1 בדצמבר תיאסר תנועת משאיות וכלי רכב כבדים בכביש מספר 1 בשעות הבוקר. זאת, במסגרת ניסוי שיימשך חצי שנה, ומטרתו לבחון את השפעת האיסור על עומסי התנועה וזיהום האוויר בכביש. , במסגרת הניסוי תיאסר תנועת משאיות בין השעות 06:30 עד 09:30 בקטע שבין שער הגיא וירושלים.

ההחלטה על הניסוי וסגירת כביש 1 לתנועת משאיות, אינה חדשה. היא התקבלה למעשה כבר לפני יותר משנתיים, במסגרת תוכנית בין-משרדית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה, בנובמבר 2007, הודיע משרד התחבורה כי החל ב-1 בינואר 2008 ייסגר הכביש לתנועת משאיות בשעות הבוקר. אז, הופעל לחץ כבד ע"י ארגון המובילים ועיריית מודיעין. הלחץ הביא לדחיית הניסוי.

הפעם, מסיבות שונות, הסיר ועד ארגון המובילים את התנגדותו, ובמשרד התחבורה, החליטו, ככל הנראה, שעל עיריית מודיעין, אפשר לצפצף.

בתגובה לשאלת YNET,אמרו בעיריית מודיעין כי," כי לפני כחודש שלח ראש העיר, חיים ביבס, מכתב לשר התחבורה, ובו הביע את התנגדותו לניסוי ולהפיכת איסור התנועה בכביש 1 לפתרון קבע. עם זאת, לאור מספר שינויים שנערכו במתווה הניסוי, החליטו שלא להביע מחאה פומבית, כפי שעשו לפני שנתיים. כך למשל, פתיחת כביש 431 לתנועה, בתחילת השנה, הקלה באופן משמעותי על התנועה במודיעין - גם בכניסה אל העיר, וגם ביציאה ממנה.

עוד ציינו בעיריית מודיעין כי "במסגרת הניסוי, תיאסר תנועת משאיות במשקל 12 טון ויותר בתוך העיר - איסור שיימנע מנהגי המשאיות מלהיכנס לתוך מודיעין, ולגרום לעומסים מיותרים. עוד שינוי עליו מצביעים בעיריית מודיעין נוגע לשעות שבהן תיאסר תנועת המשאיות: בניסוי שבוטל ב-2007 תוכנן האיסור להתחיל ב-06:00 ולהסתיים ב-10:00. בניסוי שיחל בעוד שבועיים, צומצם משך האיסור" (06:30-09:30).

מבט קצר על מפת הכבישים בארץ מלמד אותנו, תושבי מודיעין, לאיזה אסון תעבורתי, אקולוגי ואורבאני אנחנו עלולים להיקלע אם לא תיחסם תנועת המשאיות לתוכה: עשרות ואולי מאות משאיות צפויות לחצות את העיר מודיעין, מחוסר ברירה אחרת. אין שום אופציה אחרת! כל הנתיבים מנמל אשדוד, מנתב"ג, ממפעלי הייצור של תנובה, טרה ועוד, מובילים אל העיר מודיעין.

שני נתיבים בלבד מובילים אל כביש 443: שדרות החשמונאים ושדרות מנחם בגין. שניהם כבר היום עמוסים לעייפה בשעות הבוקר ואת הפקקים בכניסה למכבים ורעות, בשעות הבוקר, פתרו בינתיים על הנייר בלבד. כביש 443 יהפוך מתחילת דצמבר לכביש הראשי לשינוע אספקה לכל גוש ירושלים ובכלל זה גם לכל מרחב רמאללה. זיהום האוויר שצפוי להיחסך לעצי האורנים שבשער הגיא, יגיע ללא שום ספק, ישירות ל-70 אלף תושבי מודיעין מכבים רעות.

תשובתה הרפה של עיריית מודיעין, כפי שבאה לידי ביטוי בתגובה ל-YNET מדאיגה לא פחות. על פניו נראה ממנה כי למרות ההתנגדות הרשמית, בעירייה העדיפו לוותר תוך הסתפקות בצמצום הפגיעה.

בשיחה עם סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, חנן ברנשטיין, מצטיירת תמונה מרגיעה יותר, אולי אפילו אופטימית: לדבריו, "אמנם משרד התחבורה סגר את התנועה בכביש מספר 1, אולם במקביל גם אישר ויציב תמרורים האוסרים את מעבר המשאיות הכבדות (מעל 12 טון) מכביש בינעירוני מס’ 3, אל תוך העיר מודיעין. תמרורים כאלו יוצבו גם בכביש 431-מזרח ובכביש 443 מזרחה.

למעשה, עפ"י דברי ברנשטיין, לא יוכלו משאיות כבדות לעשות אפילו את מה שהן יכולות לעשות היום, לפני מימוש החלטת משרד התחבורה. כך, מונע משרד התחבורה, דה-פקטו, כל תנועת משאיות שמעל 12 טון אל ירושלים במהלך השעות האמורות (למעט נתיב אחד בכביש 443 מאיזור הצומת עם כביש 1 ליד בן-שמן).

התמרורים אמורים להיות מוצבים עד ה-22 בנובמבר וסיור מכין צפוי להתקיים יחד עם נציגי רשות התמרור של משרד התחבורה ועיריית מודיעין. גם משטרת ישראל באמצעות מתנ"א (מרכז התנועה הארצי) משולבת בהליך הצבת התמרורים ובעיקר תהיה היא זו שתצטרך לאכוף אותם החל מתחילת דצמבר.

עפ"י דברי חנן ברנשטיין, עשוייה תנועת המשאיות הכבדות אשר חוצות כיום את מודיעין, להצטמצם עוד יותר, ויתכן שהמצב החדש אפילו ישפר את התעבורה בכבישים החוצים את מודיעין-מכבים-רעות לעבר כביש 443 ומזרחה לירושלים.

דיעה אישית: עם זאת, גם לדברי ברנשטיין,"לא הצלחנו למנוע את מימוש תכנית משרד התחבורה, למרות התנגדויותינו". ומכיוון שעדיין לא ברור לאן הכל מוביל, על עיריית מודיעין יחד עם התארגנות תושביה, לפנות לבג"צ בתביעה משר התחבורה להסביר מדוע לא ניתן פתרון לאומי לבעיית סגירת כביש בינעירוני מספר 3.

סגירתו בשל הקמת גדר ההפרדה ומעבר הכביש דרך בית סירא, נותרה ללא מענה ברמה הלאומית. הנושא עלה בעבר לא אחת, אולם למעט הכרזות על "מנהרה", לא נעשה דבר כדי לחבר בין כביש 1 לכביש 443, שלא דרך השטח המאוכלס במודיעין. מודיעין הפכה בשל אי מחשבה ואימפוטנציה תכנונית לאומית, לצוואר בקבוק תחבורתי בקטע זה. מעניין כיצד יענה משרד התחבורה....

כמו כן, על עיריית מודיעין לדאוג לנטר את איכות האוויר בנתיבי החצייה המתוכננים בשעות הבוקר - גם על חשבונה! ומכיוון שמדובר בניסוי, לא פורסם עד כה מה צפוי להיבדק, כיצד יוגדר כשלון וכיצד תוגדר הצלחה? ובעיקר, אם תוגדר הצלחה בעוד חצי שנה, מה תהיה משמעות הדבר?! את זאת יש לדרוש ממשרד התחבורה, אם ישירות ואם באמצעות בתי המשפט.

ולסיום, זו הפעם השנייה בשנה האחרונה, בה הופכים תושבי מודיעין לעכברי מעבדה. בניסויים שמבצע משרד התחבורה באמצעות שלוחיו: רש"ת ורת"א המנחיתות מטוסי ענק מעל בתי מודיעין, ועתה, ניסוי שעשוי להעביר מאות משאיות במשך שעתיים דרך שני נתיבי תנועה בודדים בתוך עיר מאוכלסת ושמניעת המצב תצריך הגברת אכיפה משטרתית, והצבת תמרורים חדשים.

ספק רב אם בארגון המובילים הארצי הבינו שבמסגרת הניסוי הם "סונדלו" בצבת שמונעת למעשה באופן כמעט מוחלט תנועת משאיות כבדות לירושלים, למעט בנתיב אחד בכביש 443. ואולי הם יודעים משהו שלא אמרו לנו.... 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות