חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

בז’ה למועצת העיר: ”אל תתנו יד לרחוב ע”ש משה סנה”

 

יקי בז’ה קורא לחברי מועצת העיר שלא להצביע בעד קריאת רחוב במודיעין על שמו של משה סנה ז"ל. בז’ה טוען שראשית מדובר במימוש הבטחות פוליטיות מהעבר הרחוק שאין סיבה לממשן, ושנית, השם יהיה חריג בנוף השמות בעיר. שלא לדבר על הקונטרברסליות של עברו של סנה ז"ל. מעניין כיצד יצביעו מחר (ד’) חברי המועצה

 

" מכתב גלוי לגבי אישור קריאת רחוב בעיר על שמו של משה סנה. לחברי מועצת העיר שלום,

בישיבת ההנהלה שהתקיימה אמש אושרה הצעתו של יו"ר ועדת השמות מוטי גרונר לקריאת הרחוב הסובב את בי"ס עידנים בחלקו האחורי על שמו של משה סנה ז"ל. מדובר בקטע הרחוב המקיף את שכונת הפרחים המתחיל ממרכז הקבלנים ומתוכנן להגיע עד עמק איילון בסמוך למע"ר, אשר כיום מופיע במפות הרשמיות של עיריית מודיעין כרחוב "דם המכבים".

מדובר בהצעה שנויה במחלוקת אשר זכתה לרוב זעום בועדת השמות (5:4), ואשר אינה עולה בקנה אחד עם שאר שמות הרחובות בשכונת הפרחים. למיטב הבנתי, הנימוק העיקרי שהביא לאישור הההצעה בישיבת ההנהלה הוא הטיעון שמדובר בהבטחה שניתנה ע"י ראש עיריית מודיעין הקודם, משה שכטר בשלהי כהונתו כראש העיר (2002-2003). יצויין כי בשנים 2001-2002 כיהן כשר התחבורה אפרים סנה, בנו של משה סנה. אפרים סנה, משה שכטר ומוטי גרונר הם כולם חברי מפלגת העבודה.

לדעתי זהו טיעון פסול, שכן לא סביר שקריאת רחובות בעיר מודיעין תבוסס משיקולים של הבטחות פוליטיות לשרים מלפני שתי קדנציות, מה עוד שבקדנציה הקודמת עיריית מודיעין עם אלכס וינרב כיו"ר ועדת השמות כבר נסוגה מהבטחה זו. עיריית מודיעין נסוגה מהבטחות והסכמים מחייבים הרבה יותר מקדנציות קודמות, כמו למשל מחוזה שחתמה לתכנון בית העירייה, ואין סיבה לכבד הבטחות מן העבר הרחוק.

כמו כן למיטב הבנתי חברי הנהלת העיר לא היו מודעים כלל בעת הדיון בבקשה ברקע האנטי ציוני של משה סנה ובעובדה שסנה תמך בסטלין בתקופה של הטרור הסטליניסטי נגד יהודי ברה"מ - עובדה אשר גרמה להוקעתו של סנה גם ע"י חוגי השמאל בישראל. מתוך ויקיפדיה:

עם קום המדינה הצטרף סנה למפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם), והנהיג בה את האגף השמאלי, תוך שהוא משתלב באוריינטציה הפרו-סובייטית של חוגי השמאל במפלגה. בשנת 1952 נאסר בפראג שליח הקיבוץ הארצי, מרדכי אורן, כחלק מפרשת משפטי פראג. היו אלו ימי התחייה של הטרור הסטליניסטי, שידע הפסקה מסוימת בשנות מלחמת העולם השנייה, ואשר התמקד הפעם במיוחד ביהודים.

על רקע זה טוהרה בסדרה של משפטי ראווה הנהגתה היהודית בעיקרה של המפלגה הקומוניסטית של צ’כוסלובקיה, ואורן הואשם בריגול לטובת ישראל ובריטניה, ובהיותו פעיל ציוני. האגף השמאלי של מפ"ם, בהנהגתו של סנה, סירב לגנות את המעצר. על עניין זה התפלגה התנועה, והוקמה מפלגת השמאל הסוציאליסטי בהנהגת סנה, שפרשה ממפ"ם והצטרפה מאוחר יותר למק"י. בשלב זה כתב סנה את חיבורו "סיכומים בשאלה הלאומית לאור המרקסיזם-לניניזם", שבו השלים את התפנית האידאולוגית מציונות ליברלית, לקומוניזם אנטי ציוני.

הטיעון כי משה סנה כיהן כראש המפקדה הארצית של "ההגנה" בוודאי אינה סיבה לקריאת רחוב על שמו. יוחנן רטנר, יעקב רייזר, זאב פיינשטיין וישראל גלילי כיהנו אף הם בתפקיד ראש המפקדה הארצית של ההגנה, ועיריית מודיעין לא מצא לנכון לקרוא על שמם רחובות. הטיעון כי יש רשויות אחרות בישראל כדוגמת עיריית ת"א (מאז ומתמיד בשליטת מפלגת העבודה) שקראה לרחוב ע"ש משה סנה, בוודאי שאינה סיבה למודיעין לנהוג כך.

אין שום סיבה כי עיריית מודיעין תנציח רחוב דווקא על שמו של איש ציבור אנטי-ציוני שנודע בתמיכתו במדיניותו של סטלין ובמשפטי פראג - בבואכם להצביע על אישור הצעה זו בישיבת מועצת העיר ביום ד’ 4.11.09 אבקשכם להביא בחשבון מידע זה ולשקול מחדש את עמדתכם.
בברכה,
יקי בז’ה מודיעין "

עדכון: ראש העיר הקודם משה שכטר מסר כי למיטב זכרונו הפניה אליו להנציח את משה סנה היתה ע"י יאיר צבן, ולא ע"י אפרים סנה כפי שנמסר ע"י משתתפי ישיבת ההנהלה, ועל כן נוסח המכתב להלן תוקן בהתאם.

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות