חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

נסללה הדרך החוקית להדחתו של עמיקם אורן

 

חוות דעתו של היועץ המשפטי של משרד הפנים, שהגיעה השבוע, סוללת את הדרך להדחתו הסופית של עמיקם אורן מתפקיד יו"ר וועד רובע עירוני מכבים-רעות. ב-19 בנובמבר יכנס ביבס ישיבת וועד מטעמו, בה "ייקבעו נהלי עבודה והשלכות מכאן והלאה"

 

"הנידון: החלפת יו"ר וועד רובע עירוני מכבים-רעות", זו היא כותרת מכתב חוות הדעת המשפטית שנכתבה ב-22 לחודש על ידי היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד יהודה זמרת, ומוען לעו"ד דנה חפץ-טוכלר, היועצת המשפטית של עיריית מודיעין.

כזכור, לפני כשבוע, החליט ראש העיר חיים ביבס להקפיא את פעילות וועד הרובע עד לקבלת חוו"ד משפטית של היועץ המשפטי של משרד הפנים. החלטתו של ביבס נתמכה בחוות דעתה המשפטית של חפץ-טוכלר. זמן קצר קודם לכך העביר גם עמיקם אורן, יו"ר הוועד שלכאורה הודח, חוו"ד משפטית מטעמו, בה הוא טוען לאי סדרים מינהליים בדרך בה בוצעה הדחתו ועל כן טען לאי חוקיותה של ההדחה.

במהלך התקופה עד כה, נכרה "התעוררות" מרשימה בפעילותו של עמיקם אורן כיו"ר וועד הרובע, פעילות שבמסגרתה כונס הוועד, נשלחו מכתבי עדכון פעילות לעיתונות המקומית, התפתח דיון בתכנית הבטחון היישובית ואף הוצא בנושא זה מסמך עבודה והצעה מסכמת המבוססת על הדיון המקצועי בנושא זה.

בעקבות קבלת חוות הדעת של משרד הפנים, הודיעה עיריית מודיעין כי "ב-19 בנובמבר צפוי ראש העיר לכנס ישיבת וועד רובע בה ייקבעו נהלי עבודה והשלכות מכאן והלאה".

בחוות הדעת כותב היועמ"ש של משרד הפנים בין השאר, "מקובלת עלינו מסקנתך בחוות דעתך מיום 27.7.09 בעניין החלפת יו"ר וועד רובע עירוני. אמנם התקנות אינן מציינות מפורשות כיצד יועבר מתפקידו יו"ר וועד הרובע, אולם בהתאם להוראות סעיפים 14 ו-15 לחוק הפרשנות אליהם הפנית בחוות דעתך הפרשנות שניתנה לסעיפים אלו בפסיקה, ולאור תכליתו של וועד הרובע ואופן בחירתו של יו"ר הוועד אשר נבחר על די הוועד על מנת לעמוד, הננו סבורים כי חברי הוועד מוסמכים למנות את יושב הראש ולהעבירו מתפקידו".

ומוסיף:" יש לציין בהקשר זה כי הציבור ברובע בוחר את נציגיו בוועד ובכך מעניק בידם את סמכות לבחור את יו"ר הוועד. החלטת הוועד להעביר את יושב הראש מתפקידו אינה שוללת ממנ את חברותו בוועד ולמעשה דווקא מתן המשקל המתאים להכרעת הציבור בבחירת נציגיו והפקדת הסמכות למינוי יושב הראש בידם, מחייבת פרשנות כאמור".

היועץ המשפטי של משרד הפנים שולל מכל וכל את חוות הדעת אותה העביר לידיו עמיקם אורן ומוסיף בעניין זה,"הפרשנות המוצעת ע"י ב"כ של מר אורן בחוות דעתו מיום 26.8.09, לפיה שתיקת התקנות מהווה הסדר שלילי וכי הדרך היחידה להעברת יו"ר וועד הרובע מתפקידו הינה בדרך של פיזור וועד הרובע כולו, אינה פרשנות שעולה בקנה אחד עם הוראות חוק הפרשנות והפרשנות שניתנה להם בפסיקה. זאת ועוד, פרשנות כאמור בנסיבות הנוגעות לוועד המקומי אינה מסתברת ואינה עולה בקנה אחד עם תקנת הציבור, שכן ניתן להעלות על הדעת מקרים רבים בהם נבחר אדם לתפקיד יו"ר הוועד ונמצא כי אין בידיו או אין ביכולתו למלא כנדרשאת תפקידו. שילת סמכות הוועד להחליפו לא רק שאינה מתחייבת מהוראות החוק, אלא מעשה אינה סבירה."

בסיכום מכתבו מקבע למעשה עו"ד לוינגר (בשם היועמ"ש-זמרת) את חוות הדעת שניתנה לראש העיר ביבס. זאת ועוד, מדבריו משתמע כי דרך התנהלות הליך ההדחה שבוצע ע"י חלק מחברי הוועד, ובכלל זה מתן ההזדמנות לאורן לשימוע, תוך זימונו שם כך, היתה הדרך הנכונה והחוקית לביצוע הליך ההדחה. על כך כותב עו"ד לוינגר:"החש כי סמכות הוועד להחליף את יושב ראשו תגרום להחלפת יושבי ראש חדשים לבקרים- בלא לנקוט עמדה עובדתית בדבר קיומו- אין בו כדי לשלול סמכות זו מנבחרי הציבור לאור הוראות חוק הפרשנות, הפסיקה בנושא ותכלית החקיקה, ה עוד שכפי שציינת בחוות דעתך, על החטות אלו של העברת יו"ר הווד העירונימתפקידו ובחירת יו"ר אחר תחתיו, להתבצע בהתאם לכללי המשפט המינהלי ובכלל זה, בסבירות ותוך מתן זכות שימוע ומתוך נימוקים ענייניים".

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות