חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

התפרסמו נתוני הבגרויות לתשס”ח. לשמוח או להתעצבן?

 

אתמול התפרסמו תוצאות ודירוג הזכאים לתעודת בגרות לשנת תשס"ח ברשויות השונות. מודיעין-מכבים רעות התברגה במקום הכללי השביעי בארץ ובמקום השלישי בקרב הרשויות בהן יותר מבי"ס תיכון אחד. אבל מה לא חושפים לנו כבר שנים? איך "עובדים" עלינו בנתונים סטטיסטיים שמלמדים מעט מאוד? ואיך אפשר להבין את הפרסומים הרשמיים? תקראו-תבינו ובסוף, תמשיכו כמובן לשלם. והנתונים האמיתיים, מי אמר שאתם רשאים לדעת?!

 

אתמול, ב’, פרסם משרד החינוך את שיעור ודירוג תוצאות הזכאויות לבגרות בקרב תלמידי הרשויות השונות, לשנה"ל תשס"ח. מודיעין-מכבים רעות מדורגת בטבלה הארצית במקום ה-7 עם 97.10% ניגשים לבחינות ו- 75.00 אחוזי זכאות לבגרות.

נתוני משרד החינוך מבוססים על חישוב מספר הזכאים לתעודת בגרות מתוך כלל תלמידי י"ב הגרים ברשות מקומית, בעלת יותר מעשרת אלפים תושבים.

במקום הראשון נמצאת כוכב יאיר עם 82.3% מהתלמידים המתגוררים ביישוב הזכאים לתעודת בגרות. ו-99.18% ניגשים לבחינות. אחריה שוהם (77.94% זכאות ו- 97.99% ניגשים). ובמקום השלישי, מפתיע הכפר הערבי פוריידיס, ששיעור הזכאות בו מגיע ל-75.86%. גבוה בהרבה מרוב היישובים במגזר היהודי.

בבדיקת נתוני השנתיים הקודמות במודיעין-מכבים-רעות, מתברר כי בשנה"ל תשס"ו (לפני שנתיים), עמדו נתוני הבגרות בעיר על 77.86 אחוזי זכאות, עם מיקום ארצי במקום השלישי.

שנה לאחר מכן, תשס"ז, עמדו בתיכונים במודיעין על ממוצע זכאויות של 76.45%. ירידה של 1.86% ביחס לשנה שקדמה.

כאמור, בשנה"ל הקודמת, תשס"ח, חלה ירידה נוספת באחוזי הזכאות בעיר מודיעין והתייצבו על 75%, 2.86% ירידה באחוזי הזכאות בתוך שנתיים.

שיעור הזכאות הכלל-ארצי לתעודת הבגרות עמד בשנה שעברה (תשס"ח) על 44.4% מכלל בני ה-17 בישראל, בהשוואה לכמעט 50% לפני חמש שנים.

נתון נוסף, אותו יש לקחת בחשבון הוא מיקומה של מערכת החינוך במודיעין בתחום זה ביחס לערים אחרות בארץ בהן יותר מבית ספר תיכון אחד: כך, במודיעין פועלים שישה בתי ספר תיכוניים בהם ניגשים התלמידים לבחינות בגרות (עירוני-א,ב,ג, תיכון מכבים-רעות, אולפנא ו-ישיבה תיכונית).

בשנת תשס"ו היתה מודיעין במקום השלישי בין הערים בהן יותר מבי"ס תיכון אחד. שנה אח"כ, תשס"ז עלתה מודיעין למקום הראשון בין הערים, ועתה, תשס"ח, ירדה שוב למקום השלישי, אחרי הוד השרון ורמת השרון הממוקמות לפניה.

למרות הדירוג המחמיא יותר, או פחות, חסרים בנתונים המתפרסמים מדי שנה פרטים מהותיים רבים. פרטים אלה עשויים לחשוף תמונה שונה לחלוטין. הן בתוך הרשויות עצמן, כ"א בנפרד, והן ביחס להבנת הנתונים המספריים בין הרשויות השונות. למעשה, הנתונים הקיימים עד כה כלליים מדי ומטעים. הם בעצם לא יותר מנתון סטטיסטי יבש וחסר משמעות מקומית של ממש.

כך למשל, לא ניתן היה לדעת, והנתונים נשמרו בלתי חשופים, על ההבדלים בין בתי הספר השונים בתוך אותה הרשות. לשם הבנת החשיבות, נניח שבמודיעין מכבים רעות היו 4 מוסדות שונים. שניים מהם היו עם זכאות לבגרות של 98% ושניים אחרים עם זכאות של 50% בלבד. ממוצע הרשות היה עומד ומתפרסם כ- 74% (ממוצע קרוב מאוד למצב הקיים כיום במודיעין) והיא הייתה מתברגת אל תוך העשירייה המובילה בארץ.

לאיזה בית ספר לדעתכם, קוראים יקרים, הייתם מעדיפים לשלוח את ילדיכם?! שאלה רטורית, כמובן... בנוסף, מודיעין היא עיר הגירה מהגדולות בארץ בתחום זה. כמי שמעוניינים לעבור ולגור בה, איפה לקנות דירה כדי שילדיכם ילכו לבית ספר איכותי וטוב יותר? (אגב, נתון זה- חינוך, המתייחס לסיבת ההגעה למודיעין, היה המוביל בסקר שנערך).

להורים ולגרים בעיר יש זכות מלאה לקבל מידע על איכות בתי הספר אליהם הם מחוייבים לשלוח את ילדיהם, מחויבים לממן פעילויות רבות ואפילו שעות לימוד רבות בתוכם. ונתון זה עדיין "סודי ביותר" עבורם. משרד החינוך יפרסם לראשונה בעוד כחודש את תוצאות בחינות הבגרות ביישובים השונים גם בחלוקה לבתי ספר. אולם, בשלב זה מוגדר פרסום הנתונים כ"ניסוי", שיתחיל בחיפה ובפתח תקוה, וייתכן שבשתי רשויות מקומיות נוספות.

כאמור, עד כה התנגדו במשרד החינוך לפרסם את שיעורי ההצלחה של בתי הספר השונים בבחינות הבגרות, בעיקר בנימוק כי המהלך יוביל לתחרות בין מוסדות החינוך ולהעדפת התוצאות בבחינות הבגרות על חשבון ערכים חינוכיים אחרים. אמירות וטיעונים שבבסיסן אמת אחרת לחלוטין- פחד וחשש מתחרות ויצירת סטיגמות על בתי ספר מסויימים וחשש מסרוב של ההורים לשלוח את ילדיהם אל המוסדות החלשים יותר.

להחלטה תרמו גם פסיקות של בתי משפט שהתקבלו בשנים האחרונות, שחייבו את המשרד לפרסם את הנתונים. פסיקות שמימושן מצליח להידחות שוב ושוב בטיעונים "טכניים". עובדה! השנה זה יהיה "פיילוט" בלבד. מדוע?!

הפרסום יכלול שלושה מדדים: בהישגים הלימודיים, במניעת נשירה ובשמירה על טוהר הבחינות, בכל בית ספר. כמו כן שוקלים במשרד לפרסם גם את שיעור הגיוס לצה"ל של כל מוסד חינוכי. (נתון שצה"ל כבר החליט לפרסם עם או בלי רשות של משרד החינוך, שנאלץ להצטרף לאחריות על הפרסום).

נתון חשוב וקריטי נוסף, הוא אחוז הנשירה מבתי הספר התיכוניים, לקראת ההגעה אל מבחני הבגרות. כך, עשויים מוסדות חינוך שונים "להנשיר" את החלשים ולהעבירם למוסדות חינוך אחרים, אם באותה הרשות ואם אל רשות אחרת. הנשרה שכזו תביא ממילא גם לעלייה סטטיסטית באחוזי הזכאים ובאחוזי הניגשים לבחינות באותו המוסד.

ומה עם ממוצעי ציוני הבגרות בכל מוסד ומוסד? גם נתון זה אינו מתפרסם. לשם הבנת חשיבות הנושא די אם נתהה על האפשרות שיהיה מצב בו אחוז הזכאים יהיה גבוה מאוד (למשל, שוב, בדומה למודיעין מכבים רעות- 75%), אבל ציוני המתמטיקה, האנגלית, הלשון והאזרחות יעמדו על ממוצע של 60 או 65 אחוזים בממוצע לכל מקצוע.

בנוסף, מה עם פרסום "איכות" התעודות? לאיזו בגרות במתמטיקה נגשו רוב התלמידים בכל בית ספר? 3 יחידות או 5 יחידות? וכך גם במקצועות האחרים, בין אם באזרחות (ושם הנתונים מבהילים בהיבט ארצי) ובין אם בפיזיקה (כנ"ל).

תלמידי אותם בתי ספר יהיו בעלי זכאות לבגרות שעימה לא יוכלו להתקבל לשום מוסד אקדמי ראוי לשמו. או בקיצור, עם נייר חסר ערך לחלוטין. אבל ברשות המקומית, ישפשפו ידיים בהנאה על זכאות גבוהה לבגרות וישמחו לציין זאת בהודעות לעיתונות ובהכרזות מעל כל במה....

לא נתייחס לבעייתיות בהגדרתם של "תלמידי חוץ" והשפעתם על המיקום הסטטיסטי, רמת ההשקעה הכספית של ההורים ב"השלמות לימודיות" לילדיהם (שיעורים פרטיים), רמת הצפיפות בכיתות ואיכות החיים במהלך השהייה בהן (מיזוג למשל) ועוד ועוד.

עוד פרט מעניין: ראש מועצת כוכב יאיר, יעקב ממן, שבית הספר התיכון שלו הוצב במקום הראשון בטבלה העכשווית, צוטט כי "כשליש מתקציב הרשות הולך למערכת החינוך". במודיעין, מכריזים על "למעלה מחמישים אחוזי השקעה" במערכת החינוך. מה זה אומר?! מה המשמעות?! כנראה שגם כאן צריך לקרוא ולהבין את הנתונים הסטטיסטיים קצת אחרת.

ולסיכום המבט המקומי דווקא: בסופו של דבר, במבט רב שנתי, גם בהגדרות הסטטיסטיות הקיימות, עם כל הבעייתיות שבהן, חלה במודיעין מכבים רעות נסיגה של ממש באחוזי הזכאות לבגרות. אולם בכך מצטרפת מודיעין לתמונת המצב הכלל ארצית שמלמדת אף היא על ירידה מתמדת באחוזי הזכאים לבגרות. אפילו בקרב הרשויות המובילות, ובכלל זה גם אלו הממוקמות במקומות הראשונים.

דיעה אישית וקריאה לפרנסי העיר מודיעין: חישפו כבר השנה את כל המידע שברשותכם על בתי הספר השונים במודיעין מכבים רעות. רק פתיחות אמיתית שכזו תאפשר באמת לתקן ולשפר את המקומות הקשים והבעייתיים ביותר בבתי הספר בעיר. סירובכם לפתוח לציבור את דירוג בתי הספר השונים בעיר, את רמת ההנשרה בחלוקה בית ספרית, את ממוצעי הבגרות במקצועות השונים ברמה בית ספרית, ועוד ועוד, תמנע תחרות, תמנע התקדמות ושיפור ובעיקר תקבע את החולשות, באמצעות הסתרה הדחקה ושמירת ה"נתונים הרעים" בסוד.

חשיפת הנתונים האמיתיים לאור השמש ולידיעת הציבור, רק תרפא תחלואים. ואלו קיימים! אנו ההורים יודעים זאת היטב. תאפשר דווקא לחזק את החלשים שביננו ולסייע להם. זה קשה ועשוי ליצור ביקורת קשה. אולם רק מביקורת, חקירה ולימוד אפשר יהיה להביא את בנינו ובנותינו לאיכויות לימודיות ותוצאות טובות יותר. שביעות רצון ושפשוף כפיים מול נתונים כל כך חלקיים ולא אמיתיים, יביאו רק לסטגנציה תרבותית, ערכית וחינוכית. וסטגנציה, כידוע, משמעה- נסיגה!

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות