חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מי מודיעין תקיים את חוק המים במלואו

 

מנהלי חברת המים "מי מודיעין" מלאים טענות כלפי הממשלה, החוק ורשות המים. כל טענותיהם נכונות. כל שנאמר על ידם אמש במסיבת העיתונאים, נכון ומדויק! רק שלמרות רוב המילים, טענות, חרפות ולעג אל ממציאי "מס המים" החדש, הם עצמם יגבו אותו כמו חברת גבייה של ההוצאה לפועל. בינתיים הם הולכים לבג"צ, לא חלילה בשל משמעות החוק על התושבים, אלא בשל קשיי החברה

 

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (א’) אחה"צ, הציגו מנכ"ל חברת "מי מודיעין", ירון רן, ויו"ר הדירקטוריון שלה עופר גלנץ את היערכותה של החברה לקראת מימוש היטל המים על צריכה עודפת.

מסיכום המפגש והדברים עולות שתי נקודות מרכזיות: האחת, גם חברת מי מודיעין צפויה להיפגע מהמס החדש. ככלל, ציין רן בעניין זה כי רווחי החברה היו עד כה בעיקר מתוך תשלומי המים ברמת צריכה "ג’", כלומר יותר כסף עבור אותם המים שנצרכו בצריכת תשלום גבוהה.

הנקודה השנייה והחשובה יותר היא שמי שקיווה שמודיעין תצטרף למחאת מרכז השלטון המקומי, שראשי ערים בו הכריזו על מרד תשלומי מס מים, שישכח מזה: חברת מי מודיעין תקיים את החוק ככתבו וכלשונו.

משמעות הדבר היא כי החל מחשבון המים הבא, עבור שימוש "עודף" במים יגבה סכום של 20 ₪ לכל מ"ק. ההיטל מחולק לשלש תקופות: 15/7/09 תחילת החוק ועד ל- 31/10/09 . מיום 1/11/09 ועד ל- 31/12/09 , ומיום ה- 1/1/2010 עד ה- 30/12/2010.

בתקופת הזמן הראשונה שתסתיים ב-31.10.09 תשלם משפחה בת 4 נפשות (שזהו החישוב הבסיסי), לחודש, עבור 16 קוב מים עפ"י התעריף הישן. מעבר לכך, תשלם קנס עבור כל טיפת מים נוספת. כל אדם נוסף במשפחה יקבל לאחר הצהרה שתישלח לחברת מי מודיעין, עוד 4.2 קוב מים לחודש.

בתקופת החשבון השנייה, שמועדה מסתיים ב-31.12.09, תעלה ההקצבה לאותה המשפחה ל-18 קוב מים לחודש ותוספת של 5 קוב לכל אדם רשום נוסף. במהלך חשבונות המים של שנת 2010 יהיה החישוב לחודש לאותה המשפחה 20 קוב מים, עפ"י 5 מ"ק לכל אדם.

למנהלי תאגיד מי מודיעין ביקורת קשה כלפי החוק, דרך יישומו, והשפעותיו על החברה. בין השאר נטען כי צפויה פגיעה ברמת השירות בשל העומס העצום על כל מחלקות תאגידי המים המקשה על הטיפול השוטף.

בשל הפגיעה בהכנסות החברה מתשלומי המים, פגיעה המוערכת בכ-1.5 מיליון שקלים, צופים במי מודיעין פגיעה ביכולת התאגיד להמשיך ולהשקיע בפיתוח תשתיות המים והביוב.

מנתונים נוספים שעלו מתברר כי כבר עתה, חלה במודיעין-מכבים-רעות ירידה של כ-13 אחוזים בצריכת המים הכללית. להערכתו של עופר גלנץ, יהיה קשה מאוד לרדת עוד יותר בצריכה המשפחתית. למעשה, טוען גלנץ כי הכמויות המוקצבות בחוק תואמות לכמויות הנצרכות במדינות נחשלות באפריקה.

מסתבר כי המחוקק קבע אחריות אישית של מנהלי המים לגביית המס. בשל כך, אף אחד ממנהלי התאגיד במודיעין, או בכל תאגיד אחר בישראל, לא "ישכב על הגדר" למען תושבי העיר אותם הוא משרת. מאידך, ראשי הערים בהן הוקמו תאגידי מים, יוכלו עתה לרחוץ את כפיהם. הם יוכלו לזעוק ולמחות, לאיים ולשלהב. אולם זאת מבלי שיסתכנו בעצמם וכאשר הם מעבירים את האחריות אל מנהלי תאגידי המים.

לפני שנים ספורות הוקם תאגיד מי מודיעין. כולם טענו כי זהו המודל הנכון לניהול ראוי של משק המים המוניציפאלי והארצי. הממשלה הבטיחה, פיתתה, איימה ודרשה את הקמתם. ראשי הערים שסירבו בטענה שהממשלה מעבירה את האחריות על משק המים לחברות כלכליות, הוקעו כמי שאינם מבינים דבר וכ"פרימיטיבים" שאינם זורמים עם הקידמה. הם הוקעו כמי שמעוניינים להמשיך ולהעביר את רווחי המים לכיסוי חובות הקופה העירונית, במקום לעשות בהם שימוש לשיפור משק המים.

כעת הדברים מקבלים פרופורציה נכונה: המדינה מענישה את תושבי הערים (בלבד), רובם בני המעמד הבינוני, במס חדש ודרקוני, בשל ניהול כושל שלה את משק המים הלאומי. ראשי הערים, שהקימו תאגידי מים, מגלגלים את האחריות למנהלי התאגידים ונמנעים מלנקוט עמדה בנושא. הכספים של התושבים, יועברו מעתה לממשלה ולא לקופות הערים בהם הם חיים ומשלמים. ואלו שלא הקימו תאגידים, צועקים ומאיימים אולם בבוא העת, יגבו את החשבון המלא מתושביהם. כי הממשלה הטילה עליהם אחריות אישית. ומי מהם יעז ללכת לבית המשפט בעוון עבריינות?!

ואתם תושבי מודיעין-מכבים-רעות, אתם יחד עם כל המעמד הבינוני במדינה, זה ששולח את ילדיו לצה"ל, זה שמשלם מיסים כחוק, זה שלוקח משכנתאות ונאנק תחת עולן עד זקנה, זה שיוצא להפגין נגד מטוסים שינמיכו על ראשו, תשלמו את החשבונות. עד האגורה האחרונה.

רק זכרו היטב: אתם תשלמו קנס על מים, שעה שמחיר המים הבסיסי אותם מוכרת מקורות למי מודיעין- הוזל! אתם תשלמו קנס אם תתקלחו יותר מפעם או פעמיים בשבוע! אתם תשלמו את הקנסות שהיו צריכים לשלם כל מנהלי משק המים במדינת ישראל בשלושים השנה האחרונות, אתם תשלמו קנס על כך שספקי המים יכולים לשלש את הפקתם אולם המדינה מונעת זאת מהם (כדי שתוכל לגבות את הקנס). אתם גם תשלמו את הקנס כאשר מי מודיעין תקרוס מהעומס ולא תבצע את תפקידה המקורי. אתם תשלמו את הקנס שמחצית מהכנסותיו ילכו לאחזקת חמש לשכות שרים ללא תיק אבל עם משכורת- רכב ולשכות עתירות כסף.

רק שהזיכרון שלכם הוא קצר. על כך סומכים כל הפוליטיקאים שמספרים לכם היום שאתם צריכים לשלם את מחיר הפשלות שלהם בעבר. "הציבור מטומטם והציבור ישלם" אמר המשורר. והפולטיקאים? הם יודעים שאתם עדר שלעולם יתנהג כעדר. ולקראת יום הבחירות הבא, הם ימציאו עוד מלחמה, מתיחות בטחונית או איום ערבי-מוסלמי שישכיח מכם את הכל. תגידו שאני טועה!

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות