חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

גישור. הפתרון הזול למתגרשים

 

אם כלו כל הקיצין והחלטתם לפרק את הזוגיות, תתחילו לחשוב גם כלכלית: בשל העלויות הכבדות, יותר ויותר ישראלים מתגרשים בגישור ונמנעים ממאבק משפטי. עו"ד חגית לב מסבירה מה זה גישור, כמה זה יעלה ולמה זה עדיף על האופציה האחרת-התדיינות משפטית עם עורכי דין

 

תקופות של משברים כלכליים מאופיינות בעלייה במספר המתגרשים, רבים מהזוגות אשר נקלעו לאחרונה למצוקה כלכלית וזוגית, החלו לחפש חלופות זולות יותר למאבק הגירושים. זאת לנוכח העלויות המשפטיות הכבדות של ההליכים הללו, העלולות להגיע ל-100 אלף ₪ לזוג.

עו"ד חגית לב, מומחית לדיני משפחה ומגשרת מוסמכת לענייני משפחה, מעידה על מגמה של עלייה מתמדת במספר הזוגות הפונים אליה לגישור עוד בטרם פנו אל עורכי דין ולבתי הדין השונים. מגמה אשר החלה לדבריה בסוף 2008 ונמשכת עד עתה. עו"ד לב מעריכה שכשליש מהזוגות המתגרשים כיום מגיעים להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט, כשחלקן העיקרי נעשה בהליכי גישור. ההסבר, לדבריה, פשוט: עלות הליך גישור מגיעה לכ-10% מעלויות מאבק משפטי.

מעבר לחסכון בעלויות הכספיות, הגישור מקצר את מאבק הגירושין משנים לשבועות, ממזער את הפגיעה במרקם היחסים בין בני הזוג, ומפחית את סבלם של הילדים. אך הגאות בפניה לגישור טומנת בחובה גם סכנות. "עורכי דין המייצגים צד אחד, עלולים לעבור על חוקי האתיקה, ולהשלות את הצד השני שהם אובייקטיבים ומשמשים כמגשרים", אומרת עו"ד לב. "בכך עלולים עורכי דין אלה לגרור את בן הזוג לוותר על זכויותיו מבלי דעת. לא כל המגשרים רואים לנגד עיניהם את טובת הצדדים, ולהליך הגישור קיימות גם חולשות משלו.

מעבר לכך, גם מגשרים נטולי פניות, אינם מסבירים פעמים רבות את ההשלכות המשפטיות של הסכמות בני הזוג, ולא מפנים אותם אל הפסיקה הקיימת. לכן, למרות שהדברים זכו להסכמה בגישור, הם עלולים לסתור את ציפיות אחד מבני הזוג או יותר, וליצור תסכול רב בקרב המתגרשים".

גישור איננו פשרה
"רוב האנשים חושבים שגישור משמעו פשרה, אך הדבר אינו נכון כלל וכלל", מבהירה עו"ד לב. "כשהליך הגירושים מתבצע בדרך של גישור, מגיעים בני הזוג להכרעות הקרובות בהרבה לרצונותיהם הבסיסיים, זאת לעומת מקרים בהם בית משפט מתבקש לפסוק בין בני הזוג, ואז הכרעות בית המשפט, עלולות להיתפש כשרירותיות. גישור אינו פשרה, הצדדים מרצונם מגיעים להסכם אותו יצרו בהליך הגישור".

"רוב המגשרים אינם מסבירים את החוק ולא מבהירים את המשמעויות"
"מגשרים אשר עושים את עבודתם נאמנה אמורים להסביר לבני הזוג מה משמעותה של כל החלטה וכל סעיף עליהם הם חותמים. פסיקות אליהן הגיע בית המשפט בסוגיות דומות עשויות לסבר את אוזנם של בני הזוג, ולאפשר להם להגיע להחלטות הטובות לשניהם" אומרת עו"ד חגית לב. לדבריה, צצו בעשור האחרון לא מעט מקרים בהם אחד מבני הזוג פיתה את הפרטנר שלו להגיע להסכמות בסיוע עורך הדין מטעמו.

במקרים שכאלה, גם אם עורך הדין מייצג בגלוי את אחד מבני הזוג, וגם כשהוא מסתיר את מניעיו, הוא עלול לסבך את הצד שלא שכר אותו, בהסכם מקפח. "היתרון בתרחיש שכזה לצד המיוצג מתבלט כאשר ההליך עובר את ביקורת בית המשפט" אומרת עו"ד לב. "כאשר השופט מברר האם בני הזוג חתמו מרצון ובהכרה על ההסכם, והאם הם מודעים על מה הם חתמו, ומקבל על כך תשובה חיובית גם מבן הזוג הלא מיוצג" אומרת עו"ד לב, "יהיה קשה מאד להפוך את ההחלטה".

ומוסיפה, כי באופן טבעי רוב הזוגות מעדיפים להילחם אחד בשני ולא להתפשר. הבחירה הזו נובעת ממקום רגשי וחסר היגיון, זאת מפני שדווקא פניה לגישור מוזילה את המאבק, מקצרת אותו ומיטיבה עם הילדים. "אנשים לא מבינים ברוב המקרים שבית המשפט יחייב אותם בסופו של דבר להתפשר, בעוד שבגישור הם מגיעים להסכמות ללא לחץ זמן, תוך בחינת כל החלופות האפשריות, וללא צורך לשלם על ההליך כסף רב ולכלות את זמנם במהלכו".

העלויות
עלות גישור ממוצעת - עשרת אלפים שקל
.העלויות בגישור נמוכות משום שברוב המקרים רק עורך דין אחד מעורב בהליך. עלויות הגישור נעות לרוב בין 500 שקל לפגישת גישור ו-1,500 דולר לעריכת ההסכם.

כל ההליך, עד למתן הגירושין בגישור, אורך על פי רוב לא יותר מחודשיים. עלותו תעבור פעמים מועטות את רף ה- 10,000 השקלים, וגם אז רק באלפים בודדים. כאשר בית המשפט סומך את ידיו על ההסכם, הוא מעניק לו תוקף של הסכם גירושין לכל דבר ועניין. עו"ד לב, "אני מאמינה שאם לא מסיימים את הסכסוך מהר בהסכם, הוא גולש לכיוונים לא חיוביים אשר עלולים לסחוף את הזוג למאבק גירושים ממושך ויקר".

בני זוג המעוניינים בגישור לקראת הסכם גירושים נפגשים עם מגשר דוגמת עו"ד חגית לב בין שלושה לארבעה מפגשים. לאחר מכן מנסחים בני הזוג את ההסכמות שהגיעו אליהן בכתב, והמגשר הופך אותן להסכם משפטי לכל דבר ועניין. הסכם זה מועבר לעיונם של בני הזוג והם מתבקשים לחתום עליו. ההסכם החתום מוגש לבית המשפט לענייני משפחה ובדיון מצהיר כל אחד מבני הזוג כי הבין על מה חתם ומאשר את ההסכם.

בית המשפט רשאי להקשות ולהרחיב בכל מיני נקודות המופיעות בהסכם, עד שבסופו של עניין הוא מאשר את הסכם הגירושין. את האישור הזה מגישים בני הזוג עצמאית לבית הדין הרבני ולאחר הסדרת הגט, הם נחשבים גרושים לכל דבר ועניין.

עו"ד חגית לב מתמחה בדיני משפחה גירושין, מעמד אישי, מזונות, הסכמי ממון, אפוטרופסות, וצוואות. לעו"ד לב ותק של 9 שנים וניסיון רב בניהול מהיר וענייני של תיקי גירושין וסכסוכים משפחתיים.
פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט www.adv-office.co.il

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות