חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מה הקשר בין בר במיאמי לקריסת הכלכלה העולמית

 

לנו, ההדיוטות שמילים כמו "משבר כלכלי עולמי" או "פשיטת רגל של חברת תקשורת ענקית המעסיקה 40 אלף עובדים" וכו’, לא ממש מובן איך זה קורה ויותר מכך, מה קורה באמת. להלן הסבר פשוט לתהליך עולמי מורכב. תקראו ותבינו (מבוסס על סיפור מארה"ב)

 

ג’ניפר היא בעלת בר במיאמי. כדי להגביר מכירות, היא מחליטה לאפשר ללקוחותיה הנאמנים - רובם אלכוהוליסטים מובטלים - לשתות עכשיו ולשלם אחר כך. היא מקיימת מעקב אחר השתייה על ידי רישום החובות בספר החשבונות (על ידי כך היא מאשרת את הלוואות הלקוחות).

השמועה מתפשטת וכתוצאה מכך זורמים לקוחות רבים אל הבר של ג’ניפר.

ג’ניפר מנצלת את היתרון שיש לה על לקוחותיה, המשוחררים מהחובה לתשלום מיידי, ומעלה את מחירי היין והבירה - המוצרים הנצרכים ביותר. רמת המכירות שלה עולה באופן משמעותי.

יועץ קשרי לקוחות צעיר ודינאמי בבנק המקומי - בנק סמירנוף, מזהה את החובות של לקוחות אלה כנכס עתידי בעל ערך רב ומגדיל לג’ניפר את האשראי בבנק.

הוא אינו רואה סיבה לשנות זאת מכיוון שחובות השותים משמשים כערבות.

בנק סמירנוף (הבנק של ג’ניפר) יכול לתת לג’ניפר אשראי מהסיבה הפשוטה, שהפדרל ריזרב בנק (בנק מרכזי פרטי שמדפיס את הכסף עבור ממשלת ארה"ב ונותן הלוואות לבנקים בכל רחבי העולם), נותן הלוואות ואשראי לבנק סמירנוף, כמעט בלי הגבלה.

במטה הנהלת בנק סמירנוף שמחים ובנקאים מומחים מתרגמים נכסים אלה של הלקוחות של ג’ניפר (החובות) לאגרות חוב (אגרת חוב = תעודת התחייבות כספית) "שתייה", אגרות חוב "אלכו" ואגרות חוב "הקאה". בטוחות אלה נסחרות בשווקי העולם. איש אינו מבין מה משמעות ההנפקות וכיצד הן מובטחות. למרות זאת, מכיוון שמחיר הניירות עולה בהתמדה - יש להם ביקוש רב.

באחד הימים, למרות שהמחירים עדיין עולים, מנהל בכיר בפדרל ריזרב בנק מחליט שהגיע הזמן לדרוש מבנק סמירנוף להחזיר את ההלוואות שניתנו מהפדרל ריזרב בנק לבנק סמירנוף ודורש לקבל את כל ההלוואות במיידי ובמזומן!

בנק סמירנוף לא יכול לשלם את ההלוואות שהוא לקח מהפדרל ריזרב בנק במזומן. גם ג’ניפר לא יכולה לפרוע חובותיה. ובוודאי שהחייבים (הלקוחות של ג’ניפר) לא יכולים לשלם את החובות שלהם.

ג’ניפר אינה יכולה למלא את התחייבותה בנוגע לאשראי שקיבלה מבנק סמירנוף ומכריזה על פשיטת רגל. אגרות החוב "שתייה" ו"אלכו" צונחות ב- 95%. מצב אגרות החוב "הקאה" טוב יותר - הן מתייצבות על צניחה של 80% "בלבד".

הספקים של הבר של ג’ניפר, שהעניקו לה תנאי תשלום נוחים והשקיעו באגרות אלה עומדים בפני מצב חדש. ספק היין שלה מכריז על פשיטת רגל. מתחרה משתלט על ספק הבירה שלה.

הפדרל ריזרב בנק מקבל לידיו את עסקיו של כל מי שלא פרע את חובותיו - את הבר של ג’ניפר, את ספקי האלכוהול השונים, את כל הנכסים של בנק סמירנוף ועוד....

בנק סמירנוף פושט את הרגל.

שרי הממשלה מקיימים התייעצות דרמטית סביב השעון עם יועציהם (עובדים לשעבר של הפדרל ריזרב בנק) ומחליטים לתת מענק ממשלתי לבנק סמירנוף "כדי לייצב את המשק והכלכלה."

המימון הנדרש למטרה זו מושג באמצעות מס חדש המוטל על תושבי מיאמי שכלל אינם שותים אלכוהול...

ואחרי חודשים ארוכים וקשים, סוף כל סוף הסבר שאני יכול להבין על המשבר הכלכלי העולמי...

המאמר מוגש באדיבות דני וידיסלבסקי מרצה ויועץ בכיר. מנכ"ל וידיס & זהר שירותי ניהול בע"מ danivd@netvision.net.il

 

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות