חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

אין רעות בעמותת ”נאות רעות”

 

רשם העמותות קיבל לידיו שתי תלונות על התנהלות בלתי חוקית, לכאורה, של ראשי וועד העמותה. עפ"י הוראתו, על העמותה לקיים בהקדם בחירות לוועד. ובינתיים ההתכתשות המילולית נמשכת, תוך שימוש בשפה בוטה וגילויי עוינות שבינם לבין "רעות" אין דבר וחצי דבר

 

רשם העמותות הורה לעמותת "נאות רעות" לקיים הליך של בחירות לוועד העמותה ולנושאי התפקידים בה, בתוך 45 יום. עוד אמר הרשם כי צריך היה להכריז על האסיפה שהתקיימה בדצמבר 2008, כמבוטלת ולקיים את הבחירות במועדן.

הוראת רשם העמותות באה בעקבות סכסוכים פנימיים בעמותה, שבמהלכם התלוננה קבוצה מחברי העמותה, ובהם בני כהן, בפני רשם העמותות על התנהלות בלתי חוקית מתמשכת בינו לבין יו"ר העמותה ומזכיר העמותה (עמיקם אורן ושלמה פסי).

העימות הפנימי בין הצדדים החל בספטמבר 2008, במועד בו נקבעה אסיפה כללית בעמותה. מכיוון שלא התייצבו די בוחרים שיאפשרו הצבעות חוקיות (מינימום 30 איש עפ"י החוק). פוזרה האסיפה לאחר הליך עדכון פרטים שלא חייב הצבעה וקבלת החלטות.

מועד חדש נקבע ל-22 בדצמבר. אחת ההחלטות שהיו אמורות לעלות לבחירת החברים הייתה לדחות את מועד קיום הבחירות הכלליות לוועד העמותה בחצי שנה, ליוני 2009. כפי שעולה ממסמכי ועדת הביקורת של העמותה ומחוו"ד משפטית שנתנה לעמותה, החלטות שהתקבלו במועד כינוס זה, אינן חוקיות בשל אי הימצאותם של מינימום חברים במועד החוקי של ההצבעה.

לדברי בני כהן, חבר ועדת הביקורת של העמותה שנכח במקום, "כשהתברר שאין די אנשים להצבעה, אפילו עמיקם אורן הודיע בקול רם שאין קוורום. עובדה שגרמה לחלק מהנוכחים ללכת הביתה. אולם דבוש, התרוצץ בין באי פארק המים שהיו שם באותה העת והביא אותם לאולם כדי להצביע.

חלק מהאנשים שהוכנסו לאולם, היו בכלל תושבי מכבים, שאינם חברי עמותה ואין להם זכות בחירה. על נוהל בדיקת הנוכחים באמצעות רשימת חברי עמותה, בודאי שאין מה לדבר".

למרות חוו"ד ולמרות שהדברים נאמרו גם בע"פ, במהלך ישיבת הועד בינואר, נדחו הטענות ע"י העומדים בראש העמותה. בפורום זה גם הוטחו מילים קשות עד כדי הלבנת פנים בחבר ועדת הביקורת בני כהן, שטען נגד ההחלטות. טענות שנתמכו גם ע"י יו"ר הועדה, יוסי כץ שאמר בעצמו כי ההחלטות שהתקבלו בדצמבר אינן חוקיות. חבר הועד, יוסי חזאי, הורחק ע"י יו"ר הועד בטענה כי הוא אינו מגיע לישיבות ולכן אין לו זכות להיות בהן. פרוטוקול הישיבה הזו פורסם רק חודש מאוחר יותר, בניגוד להנחיות החוק.

אלא שבכך לא מסתיים הסכסוך: בני כהן, הרואה עצמו כמתמודד בעתיד על ראשות העמותה, ביקש לקבל לידיו לעיון את רשימת החברים בעמותה (פנקס החברים). רשימה שנמצאת במשרדי העמותה ולכל חבר בה עומדת הזכות לעיין, להעתיק ולקבל ממנה עותק.

אבל מה שמובן מאליו בעמותה רגילה, ככל הנראה אינו כה פשוט בעמותה של רעות: ארבע בקשות העביר בני כהן להנהלת העמותה ובכולן הדגיש כי קבלת פנקס הבוחרים זו זכות המוקנה לו עפ"י חוק. אבל בהנהלת העמותה, העדיפו להתעלם מדרישתו- עד אמצע פברואר. כשקיבל תשובה, נדהם בני כהן לגלות שיו"ר העמותה דורש ממנו להעלות את בקשתו לדיון בפני וועד העמותה בישיבתו בתחילת מרץ.

גם ועדת הביקורת שהתכנסה, דנה בנושא ודרשה מהוועד המנהל , שכל מסמכי העמותה וגם פנקס החברים יימצאו במשרדי העמותה.

בתלונה ששלח בני כהן לרשם העמותות בנושא זה הוא כותב בין השאר:" בהתנהגותם ,של יו"ר ומזכיר העמותה יש זלזול בחוק , בחברי העמותה והתנשאות של נבחרי ציבור כאילו מדובר ברכושם הפרטי . ( כתובת העמותה , רחוב גליל 12 רעות , היא כתובת ביתו הפרטי של המזכיר , אולי זאת הסיבה לתחושה שהעמותה בבעלות פרטית.)

מניעת האפשרות לעיין בפנקס החברים ,פוגעת בזכויות וביכולת של חברי העמותה להיערך לבחירות , יוצרת אי שוויין בין החברים , יתרון בהיערכות לבחירות לבעלי התפקידים בעמותה שיש להם נגישות למידע , שאמור להיות נגיש ופתוח לכלל חברי העמותה. מבקש את התערבותך לאכוף ולמצות את החוק עם בעלי התפקידים בעמותה".

בתגובה לטענות אמר מזכיר העמותה שלמה פסי כי "הרעיון העיקרי בכוונה לדחות את הבחירות בחצי שנה היה חסכון בכסף. יש בעמותה מי שמנסה לחסוך ויש חצופים, כמו יוסי חזאי ובני כהן שחותרים נגד האינטרס של העמותה. במשך שנתיים פעל הוועד הזה למעט השניים הללו שלא הגיעו ולא תרמו כלום.

לדברי פסי, יש רשימה בארון פתוח במקלט בו ממוקמים משרדי העמותה. מה שצריך זה רק לגשת ולקרוא". בפועל התברר שרשימה כזו אינה נמצאת במקום.

לדבריו,"יתכן והייתה כאן טעות בהתייחסות לדרישותיו של בני כהן. אבל לא הייתה שום כוונת זדון. אישית לא ראיתי ולא הגיע לידי מכתבו של הרשם. אבל כבודו במקומו מונח. ואם אלו הן הוראות החוק, נפעל התאם".

בהמשך הסביר פסי את דרך התנהלות הבחירה בכינוס העמותה ב-22 בדצמבר. התייחסותו תאמה לחלוטין את מכתב ההסבר שהועבר ע"י יו"ר העמותה, עמיקם אורן, אל רשם העמותות, ובכלל זה: "אין ויכוח על כך כי בשעה 20:30 לא נכחו, כמתבקש, 30 חברים. ההחלטה להתחיל ב- 20:00 ולדווח על פעילות הוועד, באופן לא פורמאלי, נעשתה מתוך כבוד לאותם חברים שכן התייצבו לאסיפה ומתוך הנחה כי בשלב מאוחר יותר יצטרפו אותם חברים היודעים, מניסיון העבר, שהאסיפות מתחילות תמיד 30-60 דקות לאחר המועד הראשוני שנקבע להם (במקרה שלנו 20:00)".

"ברגע שגובשה ההמלצה הנ"ל מיד לאחר קבלת הנחיית רשם העמותות להקדמת מועד אישור הדו"חות הכספיים נשלח על ידינו מכתב לרשם העמותות בחתימת עו"ד דנילו דרמן, חבר הוועד, המנמק את בקשתנו ומבקש מהרשם את אישורו. עד היום לא התקבלה התייחסות לפנייתנו הנ"ל, ואנחנו כאמור, בתום לב, פרשנו זאת כאישור".

הסבר זה נדחה על ידי הרשם, שאף מצא וציין סתירות מהותיות בעדויות שהועברו לידיו. וכאמור, חייב את העמותה לקיים בהקדם האפשרי בחירות חדשות.

על כך הגיב שלמה פסי ואמר: "אם תספור את הזמן שנותר לקיום הבחירות עפ"י הנחיות רשם העמותות, נגיע כך או אחרת, פחות או יותר, למועד שממילא קבענו- תחילת יוני".

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות