חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

בקרוב: בנק חדש במודיעין- בנק זמן

 

כולם אומרים שזמן הוא המשאב היקר ביותר. אבל אין שום מקום בו ניתן לאגור בו זמן. בקרוב יוקם במודיעין "בנק זמן". בנק בו המטבע העובר לסוחר הוא "זמן". ניתן יהיה "להפקיד" ו"למשוך" שווי ערך לזמן. הרעיון מקודם ע"י חברת המועצה לבנה שיפמן 

 

מהו בנק הזמן
"בנק הזמן" הוא פרויקט ייחודי למעורבות קהילתית. מדובר בפרויקט קהילתי חדשני בו כל אחד יכול לתת ולכל אחד מגיע לקבל. הרעיון הוא ש"זמן שווה זמן".

בבנק הזמן אנשים "מפקידים" את זמנם ע"י מתן עזרה ופודים את זמנם כאשר הם זקוקים לתמורה. שעה של נתינה בתחום מסוים מזכה את הנותן בשעה של קבלה בתחום אחר לפי בחירתו, ומתוך המאגר של נותני השירותים בקהילה בה הוא חבר.

בנק הזמן ממלא תפקיד חשוב בהיותו מתווך בין אלו שיש להם כישורים אותם הם יכולים לתרום ולסייע לאחרים, ובין אלה שזקוקים לעזרה בתחום מסוים, אך יכולים לתרום בתחומים אחרים.

מטרות הבנק
1. בניית קהילה תורמת ואכפתית ופיתוח סולידריות חברתית
2.כלכלה קהילתית
3.עידוד פעולה עצמאית ואזרחית של פרטים לשיפור איכות החיים בקהילה
4.הרחבת המעגלים החברתיים
5.הרחבת הפעילות הרשתית לפיתוח עסקים ויוזמות עסקיות
6.נתינה לקהילה

איך זה עובד
בנק הזמן אוסף את הצרכים ואת היכולות מהקהילה הן מאנשים פרטיים והן מארגונים הנותנים שירותי קהילה ורווחה בשכונה. רוצה לתת שעתיים של הוראת גיטרה? בתמורה תוכל לקבל ממאגר בנק הזמן שעתיים של טיפול ברפלקסולוגיה. צריך מישהו שיאכיל את החתולים שלך כשאתה בצימר בצפון? בתמורה תוכל לעזור לבן של השכן עם שיעורי הבית שלו באנגלית.

ניתן לתרום בכל תחום שהוא, מעזרה בלימודים וייעוץ כלכלי ועד לעזרה בגינה. כל אדם יכול לבחור במה הוא רוצה לתרום ומה הוא רוצה לקבל, בזמן ובמקום הנוחים לו. בבנק הזמן - הזמן של כולם שווה- כל אחד הוא גם נותן וגם מקבל. חברי הקהילה מתחברים לפרטים אחרים בקהילה וכך נוצרת שרשרת של נתינה וקבלה. שרשרת זו מהווה תשתית לבניית הקהילה.

כרגע ישנן בארץ מספר קהילות של בנקי זמן ובירושלים לבדה שמונה. כל הפרויקטים הקיימים מושתתים על מערכת ממוחשבת מיושנת ולא מפותחת כאשר לחברי בנק הזמן אין גישה למידע בכל עת ולכן היכולת של בנק הזמן היא מוגבלת מאוד.

אודות בנק הזמן במודיעין
בנק הזמן במודיעין יתאפיין בייחודיות משל עצמו. הייחודיות באה לידי ביטוי בהיותו פרויקט יזמות קהילתי-חברתי בעל אופי התנדבותי. התרומה לקהילה עשויה לבוא לידי ביטוי בכמה אפשרויות, על פי בחירת החבר בבנק הזמן.

דוגמאות: 1. תרומת חלק מהשעות שנתן לבנק הזמן (ובנק הזמן ידאג שהשעות תגענה לארגונים התנדבותיים ולאוכלוסיות נזקקות) או לחילופין תרומה של שעות לארגון ספציפי על פי בחירת החבר, הכל על פי הרצון הטוב שלו. 2. תרומת שעות לבנק הזמן כתוצאה מיתרת זכות בבנק הזמן, לדוגמה חבר שהעביר הרצאה לקהל רחב או מדריך שהעביר חוג/סדנה למספר אנשים, מביא את הבנק ליתרת זכות, מעצם חוסר האיזון של נתינה ולקיחת שעות. כך נוצר מצב בו לבנק הזמן מצטברות יתרות בזכות לטובת תרומה לקהילה, בעוד שלמעשה בפועל כל חבר קיבל שעה שלימה כנגד אותה שעה שהוא לקח.


3. ייחודיותו של בנק הזמן במודיעין תהיה גם בכך שהוא יושתת על מערכת ממוחשבת בפלטפורמת האינטרנט המעניקה לכל חבר גישה לכל המידע, כולל נתונים על חברי הבנק, הצעות וביקושים, והכל באתר אינטראקטיבי הנגיש 24/7 לחברים. כיום יש אתר באנגלית כאשר התכנון הוא לתרגם אותו או לבנות אתר חדש - בעברית בקרוב.
4. התקנון הסופי ייצא בעתיד ובו יהיה פירוט מדוייק של הכללים הנ"ל.

מי יכול להיות חבר בבנק הזמן
כל אחד יכול להשתתף- עצמאיים, שכירים, צעירים, בעלי משפחות, פנסיונרים, דתיים, חילוניים, עולים חדשים וכו’, ובלבד שהוא תושב מודיעין ומעל גיל 18. כמו כן חבר הוא תושב שהשתתף בכנס הסברה ועבר ראיון של אחד מראשי בנק הזמן במודיעין, והבין את מהות המיזם. כל חבר חייב להציג תעודת זהות ולהירשם בפרטיו המלאים האמיתיים, כולל כתובת, אזור מגורים, שמות מוסדות הלימודים של ילדיו ועוד. על כל חבר יהא לחתום על הסכמה לתנאי תקנון בנק הזמן.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות