חיפוש

 

 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

ג’אז בעיר: יש תמורה בעד האגרה

 

הרכב הג’אז 443 המקומי הביא, ארגן, והפיק סדרת ג’אז שההופעה הראשונה שלה נערכה אמש (ה’). אפשר היה להמריא לזמנים של פעם עם  סטן גטס, דיוק אלינגטון ולצידם ”סטירת לחי” של ג’אז במקצב וצליל מרוקאי. ג’אז איכותי במיטבו. רק שימשיכו כך!

 

חברים! יש במודיעין ג'אז איכותי. אם מה שהתרחש אתמול (ה') בערב במבואה של היכל התרבות בעיר עומד לחזור על עצמו, ניתן להכריז בלי בושה שלאוהבי הז'אנר המוסיקאלי הזה יש לאן לבוא.

הרכב "ג'אז 443" המקומי נטל לידיו את הפקת סדרת הג'אז בהיכל התרבות. התוצאה- מדהימה. סדרת ג'אז בת 5 מופעים בה מתארחים בכל פעם הרכבים או זמרים מהשורה הראשונה של המוזיקה בארץ. שלא כבעבר, התגייסו כולם להרים את הפרוייקט: מושי, הבעלים של קפה עלמה, סגר את הקפה ונטל על עצמו את הכיבוד והמשקה (אחלה סנגריה, מושי).

דינה פלד, מנהלת היכל התרבות, אפשרה ללהקה להפיק את המופעים וגיבתה אותם בכל סיוע שנדרש. מערכת הסאונד- משובחת, וכל שנותר הוא לשבת או לעמוד וליהנות מהתקרובת שרקחו המפיקים- הנגנים.

אתמול (ה') הופיע אחד ההרכבים היותר מקצועיים ומנוסים שיכול היה לקום בשלושים השנה האחרונות בארץ: אהרלה קמינסקי-תופים, אלברט פיאמנטה-סקסופון וקלרינט, דני גוטפריד-פסנתר, גלעד אברו- קונטרבס. ותגידו בעצמכם, עם הרכב כזה אפשר ליפול?! על כך נאמר בפתיח למופע:"אם יתנו פעם פרס ישראל לג'אז ישראלי, לפחות שלושה מהנגנים פה ראויים לכך".

המופע כלל שמונה קטעי ג'אז, רובם מהקלאסיקה המוכרת והטובה. הרפרטואר גם אם לא היה מגוון מאוד, היה סולידי מאוד עם "עקיצה" אחת. קטעים של גרשוין מתוך "פורגי ובס" ו"אמריקאי בפריס" ולצידם קטעי בלוז מהקלסיקות של דיוק אלינגטון ובלדה כמו "אין סנטימנטל מוד". השוס האמיתי היה דווקא בקטע ההדרן בו נוגן "ג'אז מרוקאי", קטע בשם "בן אללה" שהוכן ע"י נגנים מההרכב לקראת מסע הופעות בהודו.

במבנה מוסיקת הג'אז במופעי ההרכבים יש סדר די קבוע: פתיח של ההרכב כולו, עם או בלי כלי מוביל, בהמשך סבב סולו של כל אחד ואחד מהנגנים, כאשר שאר ההרכב מלווה ברקע בלבד, וחזרה להרכב האחוד.

בתוך כך מציג כל נגן את יכולותיו ותפיסתו המוזיקאלית את הקטע המנוגן וכאן מגיעה היכולת הוירטואוזית ויכולת האלתור לשיאה. בנוסף, כפי שנעשה גם במופע, מתאפשרת התחברות של צמדים או שלשות מתוך ההרכב כולו.

במופע בו יצירותיו של גרשוין פותחות ונותנות את הטון, אפשר לפעמים גם ליפול. גרשוין מוכר לקהל הרחב דווקא מיצירותיו המתוזמרות, ולחבב אותו על הקהל בהרכב מרובע מצריך יכולות ואיכויות מוזיקאליות של כל הנגנים. כאן אי אפשר בלי להריע ארוכות לדני גוטפריד על הפסנתר שהצליח יחד עם האחרים להביא את הצליל הקלאסי והמוכר אל הקהל ולסיום היפהפה של פיאמנטה על הסקסופון.

דואט מדהים של פסנתר עם קונטרבס, קיבלנו בשיר "אין סנטימנטל מוד" ולצידו ביצוע של כלל ההרכב עם מעברים ארוכים וקטעי סולו רחבים בסגנון שנות הארבעים של כל היצירה. כדי להגיע למיצוי הקטע חסרו רק ספיטפיירים ממריאים ברקע ועשן סיגריות דחוס. אולי בעתיד שווה לחשוב על מסך רקע עם קטעי סרטים שממחישים את האוירה.

סדרת הג'אז הזו שהופקה ע"י נגני "ג'אז 443" המקומית ממודיעין, כוללת 5 מופעים. המופעים הבאים יהיו עם שם טוב לוי, מזי כהן, ליאוניד פטשקה וכמובן, הרכב "443" המקומי. השבוע נאלצו לעצור את מכירת הכרטיסים בשל עודף ביקוש.

נותרו עדיין מספר כרטיסים שלא נמכרו להמשך הסדרה. המחיר 270 שקל לכל המשך הסדרה או 75 שקל ליחיד. בהנחה שהמופע אתמול היה רק הפתיח, רוצו לקנות! במחיר הזה לא תמצאו בשום מקום בעולם מוסיקת ג'אז באיכות כזו.

ולסיכום: כאשר המוסיקה נקבעת ומובאת ע"י מוסיקאים, וההפקה כוללת סאונד איכותי, תאורה מתאימה (ומאוד צנועה), וקהל שאוהב את מה שהוא שומע. יש תמורה בעד האגרה.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות