חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

ריטלין זה גם כסף. הרבה כסף

 

ה ’ניו יורק טיימס’ דיווח לאחרונה על קשר בין חברת תרופות לבין פסיכיאטר שנועד לקדם מכירת תרופה פסיכוטית. לדברי עמותת "מגן לזכויות אנוש" מקרים כאלה קיימים גם בארץ

 

כאשר חקירה של הקונגרס חשפה ביוני כי ג’וזף בידרמן, פסיכיאטר ילדים בעל שם עולמי, הרוויח הרבה יותר כסף מחברות התרופות ממה שדיווח לאוניברסיטה שבה עבד, הוא טען שכל עניינו היה קידום הטיפול הרפואי באמצעות מחקר אובייקטיבי. האומנם?

מסתבר שהודעות אי-מייל ומסמכים פנימיים של חברת ג’ונסון אנד ג’ונסון, שנחשפו לציבור בדיון משפטי מגלים שד"ר בידרמן לחץ על החברה לממן מרכז מחקר שלו בבוסטון, במטרה "לקדם את היעדים המסחריים" של חברת התרופות. המסמכים גם חשפו שהחברה הכינה בעצמה את תקציר המחקר שלו, כאשר ד"ר בידרמן היה חתום עליו, ושתוצאותיו הגדילו משמעותית את מכירותיה.

עבודתו של בידרמן גרמה לעלייה דרמטית באבחון של ילדים למציאת ’הפרעה דו קוטבית’ (שינויים קיצוניים במצב הרוח) בין 1994 ל2003, ולעלייה תלולה ברישום של תרופות אנטי פסיכוטיות חזקות, בעלות סיכון ויקרות לילדים.

למרות שהרבה ממחקריו מצומצמי משתתפים, ולרוב מומנו על ידי יצרניות התרופות, לד"ר בידרמן הייתה השפעה רבה על התחום בעיקר בזכות מעמדו באחד המוסדות האקדמיים הנחשבים.

חברת ג’ונסון אנד ג’ונסון’ מייצרת תרופה אנטי פסיכוטית בשם ריספרדל, שיותר מרבע מצרכניה הם ילדים ומתבגרים.

בשבוע שעבר צוות של מומחים לענייני תרופות הכריזו בארה"ב כי תרופות כגון הריספרדל נרשמות לילדים בקלות יתרה, וכי הרשויות חייבות לעשות יותר כדי להזהיר את הרופאים מפני הסיכונים הכבדים שלהן.

אלפי הורים הגישו תביעות כנגד ג’ונסון אנד ג’ונסון’, אלי לילי וחברות תרופות נוספות, בטענה שילדיהם נפגעו לאחר שנטלו תרופות אנטי פסיכוטיות של החברות הללו. עוד נטען, כי חברות התרופות הפחיתו בחשיבותן והסתירו את הסכנות הללו בפרסומים שלהן.

ביוני חשפה החקירה של הקונגרס כי ד"ר בידרמן לא דיווח למעסיקיו באוניברסיטת הרווארד על 1.4 מליון דולר של ההכנסות הצדדיות שלו מג’ונסון אנד ג’ונסון ומיצרני תרופות אנטי פסיכוטיות אחרות.

ובארץ, לדברי יהודה קורן, סגן יו"ר עמותת "מגן לזכויות אנוש", הגיע הזמן שכלי התקשורת יציגו באופן גלוי את אותם פסיכיאטרים אשר ממליצים שוב ושוב על ריטלין או קונצרטה לילדים בשעה שיש להם קשרים כספיים, הטבות וטובות הנאה מחברת התרופות שמגרונה הם מדברים.

כאשר פסיכיאטר מחבר עלון הסבר העטור בציורי ילדים עבור יצרנית הקונצרטה, או מעביר עשרות הרצאות, שנועדו לקדם את הריטלין ואת הקונצרטה בקרב אנשי המקצוע תחת חסותן של היצרניות, יש מקום לחשוד שדבריו בכלי התקשורת נגועים במניעיה השיווקיים של חברת התרופות. הסתרת מידע כזה הינה במידה רבה הונאה של הציבור ויש לחוקק תקנות שימנעו ממצב כזה להתרחש.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות