חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

משוגעים, תרדו מהעץ!

 

האמנם החוק בישראל מגן על כל החולים? ב"עמותת מגן לזכויות אנוש" טוענים שיש אוכלוסיות מקופחות שהחוק מאפשר גישה טיפולית שרירותית כלפיהם. יתכן שמכתב של שכן שלכם שרוצה לסגור אתכם חשבון, יכניס אתכם למחלקה פסיכיאטרית סגורה?

 

חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991 העניק סמכויות לפסיכיאטר המחוזי להכריע בדבר גורלם של נפגעי הנפש. נפגעי הנפש איבדו זכויות בעקבות החוק.

הפסיכיאטר המחוזי יכול להוציא צו לאשפוז בכפיה במדינת ישראל, החוק קובע שעל מנת להוציא צו אשפוז בכפיה חייבים להתקיים 3 התנאים הבאים:

האדם חולה וכתוצאה ממחלתו פגום, במידה ניכרת, כושר שיפוטו או כושרו לביקורת המציאות. האדם עלול לסכן את עצמו או זולתו סיכון פיזי מיידי. האדם סירב להיבדק על ידי פסיכיאטר. יודגש כי אין מדובר בתנאים מצטברים, ודי שאחד התנאים יתקיים על מנת שהפסיכיאטר יוציא צו אשפוז כפוי.

הפסיכיאטר מוציא צווים אלו בהתבסס על עדויות שנמסרו לו וזאת מבלי לבדוק את החולה. פעמים רבות מספיק מכתב משכן או קרוב משפחה המציין שאדם מסוכן כדי שהפסיכיאטר המחוזי יוציא צו לאשפוז בכפיה או בדיקה כפויה. בדיקה כפויה זהה לחלוטין לאשפוז כפוי - בבדיקה כפויה אתה תשהה במחלקה סגורה והיא עלולה להיסחב יותר מחצי שנה.

הרשות המחוקקת במדינת ישראל, עם חקיקת החוק לטיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991, אפשרה לפסיכיאטר המחוזי, להעביר את ההכרעה באם אדם שפוי או לא, לפסיכיאטרים אחרים היושבים בוועדות פסיכיאטריות. למה הדבר דומה,טול, אדם אשר נעצר על ידי שוטרים בגין פשע שעשה, אדם זה לא יישפט בפני הרשות השופטת אלא בפני שוטרים אחרים, היינו, הרשות המבצעת.

יעילות הטיפול הפסיכיאטרי כמטיב ומוביל לשיקום והבראת המטופל מוטלת בספק רב. עובדה היא כי שליש ממטופלי הפסיכיאטריה נפטרו בטרם עת. נתון מקומם ומעורר תמיהות. רצוי לציין, כי משרד הבריאות אינו מחויב לגלות את סיבת מותם של הנפגעים אפילו לא ברמז, וזאת באצטלא של חסינות רפואית. מי אמור להסביר לאזרחי ישראל איך נפטרו שליש ממטופליהם?!

זכותו של כל חולה, לסרב או להסכים לכל טיפול המוצע לך. אתה זכאי לדעת מהי מחלתך ומהן השלכותיה, מהו ההליך הרפואי המוצע לך, מהם הסיכונים המעורבים בו, מהן חלופות הטיפול האחרות, והסיכונים והסיכויים בהעדר טיפול רפואי. זכותך לדרוש ולקבל את פרטי זהותם ותפקידם של המטפלים בך. זכותך לקבל מהרופא המטפל, מבית החולים או מכל מוסד הנותן טיפול רפואי, העתק של התיק הרפואי שלך.

כללים אלה אינה חלים על נפגע נפש, או פלוני אשר תויג כחולה נפש על ידי פסיכיאטרים. יש לשנות את מצבם של נפגעי הנפש ולהחזיר להם את זכויות האדם הבסיסיות ביותר.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות