חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

חינוך במועדון ה”נייט”

 

מסע הכרות אל תרבות המועדונים אותו בצעו בשבוע שעבר מנהלי בתי הספר במודיעין ומנהלי החינוך והטיפול בנוער מהעירייה, חשף אותם לעולם בלתי מוכר בדר"כ. ממוצע הגיל במועדון ה"נייט" הוכפל בליל חמישי שעבר

 

לקראת שבוע המאבק בסמים ובאלכוהול, בו מתוכנן מגוון פעילויות מניעה בקרב בני הנוער - יזמה מתאמת אס"א העירונית, ליאת אביזמר, מפגש לימודי - חווייתי עם תרבות הבילוי של בני הנוער.

בערב יום חמישי שעבר התכנסו במועדון הנוער בעמק דותן קבוצת הורים פעילים בסיירת הורים, ראש מינהל החינוך בעיר, הגב’ חיה שיטאי, מנהלי בתי הספר התיכוניים בעיר: דביר שלומי - עירוני א’, הילת הופנהיימר שילה - עירוני ג’, רות לסרי - מור, הרב שמואל רוזנבלום - מנהל הישיבה התיכונית והרב שלום מלול - מנהל התיכון בישיבה התיכונית, הרב אשר כורסייה - מנהל האולפנה, מנהל אגף הרווחה מר יעקב אלמוג וראש צוות האחראית על תחום הנוער יואלה תבור.

ה"מסע" החל בשעה תשע בערב עם הרצאה של האנתרופולוג תמיר ליאון. ההרצאה כללה האזנה למוסיקה עכשווית מעולמם של בני העשרה. התייחסות מורחבת לתרבות הבילוי במועדונים, להרגלי הצריכה של בני הנוער ולמצבי הסיכון אליהם נחשף הנוער במקומות הבילוי השכיחים. לקראת חצות, קיבלו המאזינים תדריך לקראת יציאה לשטח המועדונים. ההיבטים השונים בתרבות הבילוי של בני הנוער, שנסקרו בהרחבה באופן תיאורטי... עומדים לקבל מימד ממשי בחלק הבא של הלילה.

האנתרופולוג תמיר ליאון הכין את הקהל לנסיעה למוקדי הבילוי ברחוב המסגר בתל אביב. אביזמר חילקה את המשתתפים לכלי הרכב הפרטיים. עם הגעתם ליעד, מתחם הבילויים שקק אלפי בני נוער. תמיר ליאון הדריך מקצועית את הסיור הרגלי במתחם והאיר נקודות חשובות לתצפית. שיאו של הערב היה בכניסת כל המשתתפים למועדון ה"נייט". הביקור שתואם מראש הקנה למשתתפים כניסה ללא המתנה בתור "הסלקציה". המשתתפים הוכנסו אחר כבוד ישירות למרכז העניינים.

לדברי ליאת אביזמר, השהות במועדון הייתה חוויה יוצאת מן הכלל ובלתי נשכחת. המשתתפים שוחחו עם נערים ונערות במועדון. פעיל הסיירת, רפי קייקוב, צילם את מהלך הפעילות ושוחח אף הוא עם עשרות צעירים וצעירות אשר פנו ובקשו מיוזמתם להצטלם. כל זאת בשהייה של שעה וחצי.

כשיצאה החבורה אל המכוניות (3:00 לפנות בוקר), נמשך הסיור המתחם כבר היה צפוף באלפי בני נוער וצעירים נוספים שהצטרפו לבליינים. תורים ארוכים השתרכו בכניסות למרבית המועדונים ורק הצצה בשעון הסגירה את העובדה כי בעוד זמן לא רב יעלה השחר.

המשתתפים נפגשו שוב לסיכום הלילה הארוך במועדון הנוער במודיעין. מנהלי בתי הספר התיכוניים אשר תוך מספר שעות היו צפויים להתייצב ליום עבודה חדש לא ויתרו על השלמת החוויה. תמיר לאון הנחה דיון מסכם ולמרות סימני העייפות שכבר ניכרו בקהל, זכה גם הפעם לשיתוף פעולה מלא. הפעילות הסתיימה ב- 4:00 לפנות בוקר.

תגובות המשתתפים העידו יותר מכל על עצמת החוויה: חיה שיטאי, ראש מנהל החינוך: "זו הייתה ההזדמנות לחבור לחוויות מעולמם של בני הנוער ולהיחשף לפן מסוים של תרבות הבילוי הנהוגה בפלח מסוים שלהם. חשוב ביותר שכל העוסקים במלאכת החינוך והטיפול בנוער ילמדו ויכירו כמה שיותר מאפיינים ונורמות קיימות.

ההתנסות שחווינו הייתה מיוחדת גם בזכות ההיענות של שותפי התפקיד ובמיוחד מנהלי בתי הספר שנענו להזמנה וגילו מעורבות ועניין. אין ספק שהמציאות כיום מזמנת לנו אתגרים לא פשוטים בהתמודדות עם תרבות בילוי, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים. זה היה לילה מלמד ביותר

יעקב אלמוג, מנהל האגף לשירותים חברתיים: "כולם חושבים שאנחנו יודעים מה צעירים עושים. שמענו שיש מועדונים ושמענו גם סיפורים עליהם, אבל תמיד נוח יותר להדחיק ולא לפתוח את העיניים למציאות. החוויה הייתה ממש חוויה של התעוררות למציאות. עדיין קשה להגדיר ולאפיין את המציאות כפי שנתגלתה, לא כל שכן לתת ציונים של טוב או רע. אבל הדבר המרכזי שעלה זו תחושת הניכור מחד והצורך בשייכות מאידך.

דבר שבאופן פרדוקסאלי מביא למצב של התגודדות וצפיפות ללא יכולת או צורך לתקשר עם הזולת. המידע שנחשפנו אליו ויותר מכך הלימוד דרך החוויה היו מאד משמעותיים".

הילת הופנהיימר שילה, מנהלת תיכון עירוני ג’: "מסע התבוננות זה בליווי ההנחייה וההדרכה של תמיר ליאון העמיק וחידד את הצורך לבוא, לראות, לחוש ולהריח. זאת במטרה ליצור דיאלוג משמעותי עם בני הנוער תוך שימת דגש על מתן הכלים לבחירה נבונה ומושכלת. אין ספק שסיור זה תרם לתובנה וחידד מחשבות שלי כאשת חינוך וכאם. ערך מוסף נוסף היה הישיבה בצוותא עם מתנדבי סיירת ההורים. אשרינו שזכינו להורים הללו מי ייתן והורים נוספים יצטרפו לפרויקט מבורך זה.

ליאת אביזמר, מתאמת הרשות העירונית למניעת סמים ואלכוהול: "בסיס המחשבה לערב זה הוא שבני הנוער מבינים תרבות נפרדת.מטרת הערב הייתה לספק כלים וגישה ליצור גשר בין תרבותי לעולמם. המשתתפים נחשפו במהלך התצפית במועדון לבני הנוער, היו איתם בכל האזורים במועדון: רחבת הריקודים, בבאר ואף לא פסחו על ביקור בשירותים שם קורים דברים "מעניינים".

ביציאה מהמועדון לפנות בוקר סיירנו ברחובות תל אביב ליד המועדונים. ההורים והמנהלים ניגשו לבני הנוער שהיו בסביבות המועדונים ועסקו בפעילויות שונות כגון: אלכוהול, שאיפת גז מבלונים, שוחחו איתם ושאלו שאלות.

תכננו יציאה של כ- 15 אנשים. בפועל יצאנו ממודיעין 30 איש. כאמור, בחבורה היו כל מנהלי בתי הספר התיכוניים בעיר (כולל הדתיים), ראש מנהל חינוך, מנהל אגף הרווחה, ראש צוות האחראית על הנוער ברווחה ונציגי סיירת ההורים. המחויבות של כל הנוגעים בדבר והרצון שלהם ללמוד ולהכיר מקרוב על חשבון שעות השינה שלהם את תרבות הפנאי של בני הנוער ראויים לכל שבח".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות