חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

איסוף מודיעין לפיגוע או טעות תמימה?

 

שני פלסטינאים התבלבלו והגיעו למחסום מכבים-רעות. המשטרה נקראה ולא הגיעה. השניים שוטטו במשך 45 דקות ללא בדיקה. שוחחו עם צועדים והשליכו פסולת. מה באמת הם עשו כאן?

 

האם יתכן שהאירוע שיסופר בהמשך מעיד על איסוף מידע לביצוע פיגוע במודיעין? האם יכול להיות שהאירוע מלמד על לימוד שטח או בחינת ערנות, ע"י ארגון מחבלים לשם ביצוע פיגוע? והאם האירוע יכול היה להיות "מודל על יבש" לפיגוע עתידי? ואולי הח"מ סתם פרנואיד? תשפטו בעצמכם:

יום שלישי, 12:50 שני בחורים צעירים צועדים במרץ על דרך יאיר פרג, כשפניהם מועדות אל המחסום שלפני הכיכר למכבים ורעות. עפ"י מראם ניתן היה לנחש שהם פלסטינאים, אולם התנהגותם הבטוחה עוררה ספק בכך.

על גבם נשאו השניים תיקי גב שחורים, זהים לחלוטין. התיקים היו מלאים ומנופחים. בתוך דקות ספורות של הליכה הם הגיעו למחסום והתכוונו להמשיך בדרכם לעבר צומת מכבים ורעות.

שני השומרים במחסום הבחינו בהם. אחד מהם ניגש אל השניים וניהל עימם שיחת בירור ביחס לזהותם ולמטרתם. הוא ביקש מהם תעודות זהות וניגש אל השומר השני לבדוק עימו יחד את התעודות.

התעודות היו פלסטיניות. שני השומרים ניגשו אל הצעירים שהמתינו בסבלנות בצד על המדרכה. הם נשאלו שוב ליעדם והתשובה הייתה שהם רוצים להגיע למחסום מודיעין. השומרים הבהירו להם שזה לא מחסום מודיעין והסבירו לשניים כיצד לשוב לכביש 443, לפנות ימינה וכך להגיע למחסום שעל כביש 443.

בשום שלב של השיחה או בדיקת המסמכים, לא התבקשו השניים לפתוח את תיקיהם ולא בוצעה על גופם שום בדיקה פיזית.

השניים הודו לשומרים והחלו לצעוד בחזרה לאורך שדרת יאיר פרג, לעבר כביש 443. בדרכם פגשו פעמיים הולכי רגל, תושבי מודיעין, ושאלו אותם כיצד עליהם להגיע למחסום. הם נענו בנימוס והמשיכו בדרכם.

13:07, התקשרתי ליומנאי בתחנת מודיעין תיארתי לו את השניים וביקשתי שיוציא ניידת לבדוק אותם. נעניתי כי מיד יוצאת ניידת.

במהלך צעידתם הורידו השניים לסירוגין את התיקים מגבם, הוציאו חפצים שונים, בעיקר קופסאות סיגריות ריקות ושקיות של חטיפים ריקות, והשליכו אותם אל בין השיחים שלצד הדרך. פעולה זו בוצעה 3 פעמים ע"י כל אחד מהם, עד שהגיעו לכביש 443.

13:22, התקשרתי שוב ליומנאי במשטרת מודיעין ועדכנתי אותו שהשניים נמצאים כבר בצומת יאיר פרג- כביש 443. נעניתי שהניידת יצאה אבל יש לה עוד כמה משימות דחופות ושהיא תגיע.

הם המשיכו את צעידתם הנמרצת לצד כביש 443 ובתוך כ-10 דקות הליכה חצו את מחסום צה"ל מזרחה (החצייה מזרחה מתבצעת ללא בדיקה כלשהי ע"י חיילי המחסום). אחד מהם הוציא טלפון סלולרי וניהל שיחה קצרה עם מישהו.

בצומת בית סירא עמדה ניידת (טרנזיט) משטרתית לצד הכביש, ליד מחסום קוביות הבטון. כאן ביצעתי פניית פרסה בחזרה למודיעין, לא לפני ששאלתי את השוטר האם קיבל הודעה כלשהי בקשר. נעניתי שלא, ושהוא לא שייך לתחנת מודיעין. ביצעתי פניית פרסה והבחנתי שגם הניידת עוזבת את מקומה ונוסעת אף היא לעבר צומת שילת.

13:40, רכב טרנזיט עצר ליד השניים, בסמוך לפניה לכפר בית סירא. השניים עלו עליו ונעלמו לכיוון מזרח.

עד כאן הארוע. למעשה היו באירוע כל המרכיבים של פיגוע תופת או פיגוע משולב, ללא ביצוע הפיגוע בפועל. בכל שלב יכלו השניים לשלוף נשק להרוג ולהימלט, או להפעיל מטען על גבם וליצר פיגוע מטען דו-שלבי (כפי שהיה בתחנה המרכזית בת"א).

"השלכת הפסולת" ע"י השניים באופן מדוד, תוך הורדת התיקים מהגב, ומספר פעמים זהה ע"י כל אחד מהם, עשויה לדמות בקלות הטמנת מטענים לאורך השדרה בה צועדים מדי ערב עשרות תושבים, כמו גם קצינים בכירים בעבר ובהווה הגרים באזור ושומרים על כושר גופני.

תגובת המשטרה לקריאתו של אזרח מודאג/פרנואיד/חששן, היתה איטית, לא יעילה ובפועל שני הפלסטינאים הסתובבו באופן חופשי ללא שנבדקו כראוי, במשך כ-40 דקות. בסופו של דבר הסתלקו ממודיעין ללא שנבדקו כראוי או תוחקרו למעשיהם. עובדתית, הסיור המשטרתי לא הגיע אליהם.

השומרים במחסום פעלו כראוי והיו ערניים. אולם כשנשאלו מדוע לא בדקו את תכולת התיקים שעל גב השניים, ענו כי "אין להם סמכות לעשות זאת".

בתגובה אמר סגן מפקד תחנת מודיעין, רפ"ק דוד גרונין, כי עפ"י המתואר "חמור מאוד שהניידת לא הגיעה". לדבריו, הנושא יבדק. בנוסף מעיר רפ"ק גרונין וממליץ באירועים דומים להתקשר ל-100 ולא ליומנאי בתחנה. זאת משום "שבמוקד 100 אין דבר כזה שמתקבלת הודעה שלא תקבל התייחסות, רישום ותיעוד".

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות