חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

לצאת ממעגל האלימות

 

לרגל היום הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים, חושפת תושבת העיר את סיפור חייה הכאוב וקוראת לנשים לפנות לעזרה. "לא לחכות. שום דבר לא משתפר זה רק מחמיר"

 

בשבוע הבא יציינו במודיעין מכבים רעות את היום הבינלאומי למאבק ומניעת אלימות כלפי נשים שנקבע ל-25 בנובמבר על פי החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 99’.

השבוע חשף האגף לשירותים חברתיים במודיעין נתונים על המתרחש בעיר ובתדרוך לתקשורת המקומית הסכימה תושבת העיר שחוותה אלימות מצמררת לחשוף את סיפורה אישי במטרה להעביר מסר לכל הנשים שעוברות התעללות.

"זה מתחיל במילים. מהמטומטמת עוברים למילים יותר חמורות ואחר כך ’אל תצאי מהבית’ וזה מתגלגל ואחר כך סטירה ועוד סטירה ובעיטות ואחר כך איומים ניקח לך את הילדים וזה הופך לכדור שלג. המסר הוא לעצור את זה כבר מהתחלה ולא לתת לזה להידרדר. ואם לא לעצמך אז לטובת הילדים שהם נפגעים הם סובלים ויש להם משקעים."

בפגישה שהתקיימה בקרוואן החדש של המרכז למניעת אלימות במשפחה נכחו מנהל האגף לשירותים חברתיים יעקב אלמוג, מנהלת המרכז טלי גולדנברג והעובדת הסוציאלית קרן לוי-טוטיאן.

בפתיחת הדברים סיפרו השלושה כיצד המרכז עוזר ומסייע למשפחות לצאת ממעגל האלימות. כשמטרת החשיפה היא לעורר מודעות לנושא האלימות במשפחה ולעודד נשים שחיות תחת איום מתמשך של אלימות מצד בני הזוג - לפנות לעזרה.

טלי גולדנברג מבקשת להעביר מסר חד משמעי לכל הנשים בעיר "יש לאן לפנות. מי שנמצאת במעגל מרגישה מאוד בודדה. מרגישה בושה. ונשים צריכות לדעת שיש לאן לפנות".

המרכז למניעת אלימות החל לפעול במודיעין מכבים רעות לפני כארבע שנים באגף הרווחה ולפני שנה עברו לקרוואן חדש במתחם הקרוואנים בכניסה הראשית לעיר.

במקום חדר לסדנאות לקבוצות ושני חדרים לטיפול פרטני וזוגי. בשעות הערב מתקיימות קבוצות תמיכה ועזרה לגברים ונשים בנפרד בהנחיית עובד ועובדת סוציאלית. וכעת פועל האגף להקים גם קבוצה טיפולית לילדים שהיו עדים לאלימות בין הוריהם.

גולדנברג מסרה כי במקרים קיצונים מוציאים נשים למקלטים ברחבי הארץ אך בשנה האחרונה לא היה צורך בכך. לעומת זאת הוצאו השנה שני גברים לטיפול ב"בית נועם" במימון כמעט מלא של העירייה. מעון בו פרט לשעות העבודה שוהים הגברים במסגרת טיפולית כולל לינה למשך כארבעה חודשים.

המרכז עובד בשיתוף פעולה עם המשטרה, טיפת חלב, אחיות קופות חולים וגופים התנדבותיים בעיר. ובשנה החולפת הגיעו 40 מקרים ממשטרת מודיעין ועוד כ-20 תיקים שהופנו מגורמים אחרים בעיר כך שסך הכל נפתחו כ-60 תיקים, נתון דומה לשנה החולפת. גולדנברג הדגישה כי הנתון של משטרת מודיעין על פתיחת 120 תיקים של אלימות במשפחה הינו לכל המרחב ולא רק בעיר.

אחד המאפיינים של האלימות במשפחה בעיר מודיעין מכבים רעות הוא הגברים שלוקחים אחריות ונשים שלא מחכות עשרים שנה אלא פונות לקבלת עזרה מספר שנים מפרוץ האלימות.

מאפיין נוסף הוא שמרבית המטופלים הם ממשפחות נורמטיביות. ואחת הסיבות העיקריות להתפרצות האלימות היא הלחץ הכלכלי שנובע משיפור דיור בעיר ותשלומי המשכנתא ומהעובדה שלעיתים בעת המעבר האישה מוותרת על מקום העבודה דבר שמגביר את הלחץ הכלכלי.

מאפיין נוסף למודיעין מכבים רעות הוא אלימות שמוגדרת כפסיכולוגית. גולדנברג: "שליטה באישה, ובידוד שלה מקשרים חברתיים ומשפחתיים. שליטה על הכסף, אמירות משפילות שכשהן נאמרות תקופה ממושכת מחלחלות ומשפיעות. הלחץ הכלכלי הוא הטריגר אבל זו לאו דווקא הסיבה."

נתון מפתיע שנחשף הוא העובדה כי בשנה החולפת הגיעו למרכז גם שלושה גברים שהעיזו והגישו תלונה על אלימות פיזית שספגו מצד האישה.

במרכז עובדים עם הגברים והנשים הן בקבוצות והן בטיפולים פרטניים על הפסקת האלימות, על שינוי דפוסי ההתנהגות גם בעזרת הקניית דרכים להירגע ותקשורת בונה וחיובית בין בני הזוג.

כדי להעביר את המסר לנשים ולעודד אותן לפנות לעזרה ולצאת ממעגל האלימות הסכימה תושבת העיר לגולל את סיפורה האישי הכאוב. במשך מספר שנים סבלה השפלות, מכות ואיומים והצליחה לפתוח דף חדש בחיים בזכות המרכז למניעת אלימות במודיעין.

"הגעתי לפני 4 שנים למרכז כי לשכת הרווחה הגיעה אלי הביתה אחרי שמישהו דיווח שהוא שומע צעקות. פחדתי כשהגעתי למקום. הייתי מבולבלת מה לי ולמרכז הזה. לאט לאט הבנתי כמה אני באמת קשורה לפה. לא היה לי אף אחד שייתן לי את הכוח להתעורר. הגעתי כי הביאו אותי. התחלתי לבוא באופן קבוע לקבוצת תמיכה. גם כיום כשאני צריכה חיזוקים ועזרה אני מתקשרת לטלי. "

"לא היה לי אף אחד שנתן לי את הכוח להתעורר. הביאו אותי לפה ולאט לאט ראיתי שלשכת הרווחה לא לוקחת את הילדים ולאט לאט התמונה התחילה להתבהר לי כשהתחלתי להיפתח. לקח לי הרבה זמן להיפתח ואני מצטערת שלא הגעתי קודם."

"אף אחת לא צריכה לחטוף מכות, להיות מאוימת לעבור השפלה ולא צריכה לקבל איומים. את כל סוגי האלימות חוויתי. פחדתי להישאר לבד איך אני אפרנס את הילדים שלי. בכל נקודה שהייתה בעיה טלי עמדה לידי לצידי ואמרה לי את לא לבד".

לנשים שחוות התעללות היא קוראת לבוא לקבל עזרה. "לא לחכות. שום דבר לא משתפר זה רק מחמיר. פשוט לא לחכות. מהקללה הראשונה, מהיום הראשון. כי אני שתקתי ועל כל דבר הורדתי את הראש לטובת המשפחה. וזה לא נכון. לא לחכות. חבל על הילדים שנחשפים וחבל על עצמי ששתקתי. הייתי צריכה להפסיק את זה ביום הראשון כשזה התחיל. כל יום שעובר ההתייחסות יותר גרועה. יום אחד הוא הביא פרחים והתנצל אבל זה לא שווה את זה. זה רק מחמיר. והוא אומר אם היא סלחה לי אתמול היא תסלח מחר".

המרכז למניעת אלימות במודיעין 073-2326405/7.
קו חירום ארצי למניעת אלימות במשפחה: 1800-220-000.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות