חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

מודיעין - נמוכה במדד הפריפריאליות

 

משרד הפנים הזמין את המחקר. הלמ"ס ביצעה אותו. התוצאה: דירוג הרשויות המקומיות בישראל עפ"י נגישותן למרכז הארץ. מודיעין הוגדרה "מרכזית". לשם מה בוצע המחקר?

 

בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את "מדד הפריפריאליות" בקרב 252 רשויות מקומיות עיקריות במדינת ישראל. המחקר ותוצאותיו נועדו לגבש מדד כמותי- מספרי, שיבטא את מידת המיקום הפריפריאלי של כל אחת מהרשויות. כך, נקבעה טבלה שממצבת את הרשויות בין "פריפריאלית מאוד", כגון אילת, "פריפריאלית", "בינונית", "מרכזית" ו"מרכזית מאוד".

מודיעין מכבים רעות מוקמה במקום ה-192 מתוך 252 הרשויות, ובקבוצה הפריפריאלית 7 מתוך 10 קבוצות. לשם השוואה, אילת ממוקמת במקום הנמוך ביותר- 1 בשני המדדים, כאשר הסיבה לכך היא ריחוקה הטריטוריאלי ממחוז ת"א, והנגישות אליה שאף היא נמוכה יחסית.

מנתוני שיבוצה של מודיעין מכבים רעות בטבלה הארצית עולה כי מודיעין ממוקמת במרחק 24.56 ק"מ מגבול מחוז ת"א ובתחום זה בלבד, כלומר הקרבה לת"א ממוקמת מודיעין במקום 189.

בבחינת מדד הנגישות ממנה לת"א ממוקמת מודיעין במקום 190. נציין כי נתוני החישוב לעבודה הם משנת 2004. כך, באותה השנה לא פעלה כלל רכבת אל מודיעין וממנה. נתון שעשוי לשנות כלפי מעלה את מיקומה של מודיעין כיום בשנת 2008.

העבודה הסטטיסטית הזו בוצעה בהזמנת משרד הפנים במטרה לאפיין רשויות מקומיות ככלי נוסף של רלוונטיות במסגרת גיבוש מדיניות וקבלת החלטות של המשרד. למשל בתחום הקצאת משאבים, פיתוח ובעיקר כנתון מסייע לצרכי מחקר אקדמי.

הנתון המרכזי שקופץ לעין מעיון בטבלה הארצית הוא שלמרות שתיאורטית הקרבה למרכז יש בה יתרונות על פני הפריפריה הרחוקה יותר, קיימים חריגים רבים להנחת יסוד זו: כך, בני ברק הממוקמת במקום גבוה מאוד, בקרב קבוצה 10, נכללת סוציואקונומית במדד נמוך. במצב דומה נמצאות גם ערים כמו לוד, רמלה, בית דגן, באר יעקוב, ואחרות.

אז מה ניתן לעשות בסופו של דבר עם הנתון המספרי הזה? כנראה שמעט מאוד. מכיוון שמדובר בנתון שצריך להתחבר לעוד נתונים רבים אחרים, כדי לאפיין באמת רשות מקומית. נראה שהוא ישמש בעיקר את משרדי הממשלה כשירצו להסביר מדוע מקוצץ תקציב כזה או אחר, או מדוע יש להסיט תקציבים מאזור פריפריאלי אחד למשנהו. או אולי כדי לחזק את רעיון העברת כספי ארנונה מרשויות מקומיות חזקות לאלו החלשות (פריפריאליות?).

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות