חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מהי חשיבותו של ייפוי כוח מתמשך?

 

ייפוי כוח מתמשך הוא אופציה המאפשרת לכל אדם למנות מיופה כוח ולמעשה מעין אפוטרופוס שייכנס לתפקידו זה אם וכאשר האדם לא יוכל יותר לנהל את ענייניו בעצמו.

 

מהי אפוטרופסות ובאילו מצבים היא נדרשת?

כדי להבין טוב יותר את חשיבותו הרבה של ייפוי הכוח המתמשך כדאי קודם כל להבין את מהותה של האפוטרופסות. באופן טבעי השאיפה היא שכל אדם בוגר ינהל בעצמו את כל ענייניו, יקבע בעצמו מה לעשות עם הנכסים שברשותו, יחליט אילו פרוצדורות רפואיות הוא עובר ואצל מי, וכו’ – אבל ישנם מצבים שבהם הדבר אינו אפשרי עקב מוגבלות כזו או אחרת. מצב אחד הוא ילדים, שעדיין אין ברשותם את כל הידע, היכולות והניסיון הנדרשים כדי להתנהל באופן עצמאי, ועל כן עד גיל 18 ההורים הם האפוטרופסים הטבעיים של הילד. מצב נפוץ אחר הוא דמנציה, שמונעת מאדם (לרוב בגיל מבוגר) לקבל את ההחלטות המיטביות עבורו, ועוד דוגמה לצורך באפוטרופוס שיסייע לאדם מסוים להתנהל באופן מושכל הוא כשישנה פגיעה משמעותית ביכולות הקוגניטיביות של אותו אדם.

במצב שבו אדם הפך לתלוי באדם אחר, ולא קבע מראש מי ינהל את ענייניו, תתבצע בדרך כלל פנייה ע"י אחד מקרוביו אל בית המשפט לענייני משפחה. ישנם 3 סוגי אפוטרופסויות: לענייני רכוש, לעניינים אישיים ולענייני רכוש ועניינים אישיים גם יחד. מי שרוצה לקבוע מראש מי ישמש עבורו כאפוטרופוס אם ייווצר בכך צורך – ובמרבית המקרים מדובר באדם שמתקרב לגיל הזקנה ומבין כי ייתכן שיגיע שלב שבו כבר לא יוכל להיות עצמאי לחלוטין ולדאוג לעצמו – יכול לנצל את האופציה של ייפוי כוח מתמשך.

הסוגים השונים של ייפוי כוח מתמשך

אופציה אחת של ייפוי כוח מתמשך היא לעניינים רפואיים בלבד – כלומר האפוטרופוס יוכל להחליט רק לגבי סוגיות רפואיות לאחר שהאופציה של האפוטרופסות תתממש. אופציה אחרת היא ייפוי כוח כללי יותר, שבמסגרתו האדם מעניק לאפוטרופוס העתידי שלו את הזכות (ואת האחריות, כמובן) להחליט גם בסוגיות שאינן רפואיות. ייפויי כוח מתמשכים מהסוג הראשון נחתמים בפני עו"ד, רופא מוסמך, פסיכולוג, אח מוסמך או עובד סוציאלי. ייפויי כוח מתמשכים מהסוג השני נחתמים בפני עורך דין – יצוין כי לא מדובר בכל עו"ד אפוטרופסות אלא רק בכזה שעבר הכשרה ייעודית.

עוד כדאי לדעת כי ניתן, וכדאי, להגדיר מראש את סוג ההחלטות שהאפוטרופוס יוכל לקבל ואף לספק לו הנחיות מראש. כמו כן ניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד, ולחלק ביניהם את הסמכויות או לקבוע מיופה כוח "ראשי" ועוד אחד שייכנס לתפקידו רק אם הראשון לא יוכל לעשות זאת (או לא ירצה בכך בבוא העת).

עו"ד אפוטרופסות מנוסה שהוסמך לכך מבטיח עריכת ייפוי כוח מתמשך בהתאם לכללים ואת הפקדתו אצל האפוטרופוס הכללי. ניתן כמובן לשנות את ייפוי הכוח (הן את מיופה הכוח והן את ההנחיות) בכל נקודת זמן. האפוטרופוס הכללי שולח תזכורות אחת ל-3 שנים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות