חיפוש

 

 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

משחקי התפתחות מומלצים לגיל שנה

 

הילדים שלנו גדלים עם כמות בלתי רגילה של צעצועים, והיא ככל הנראה גדולה פי כמה בהשוואה לכמות הצעצועים שאנחנו מכירים מהילדות שלנו.

 

הילדים שלנו גדלים עם כמות בלתי רגילה של צעצועים, והיא ככל הנראה גדולה פי כמה בהשוואה לכמות הצעצועים שאנחנו מכירים מהילדות שלנו. אלא שבין המשחקים, הפאזלים והצעצועים הרבים חשוב לנו – כהורים – לבחור עבורם משחקים שיסייעו להתפתחות שלהם. לצד ההנאה חשוב לנו שהם גם ילמדו דבר או שניים, יפתחו כישורי שפה, מוטוריקה עדינה ועוד מגוון רחב של כלים שהם חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלהם. איך בוחרים ואילו משחקים מומלצים יותר?

 לימודי שפה והיכרות עם אותיות

אנחנו לא מצפים מילד בן שנה לקרוא ולכתוב, ובוודאי לא נבחן אותו עם ספר עב כרס, אבל גיל שנה הוא גיל שבו אפשר ורצוי לחשוף אותו לשפה. משחקי התפתחות לגיל שנה כוללים לא מעט משחקים שדרכם יכול הילד להכיר אותיות, מילים שונות וגם ספרות. "הספר המדבר הראשון שלי" הוא דוגמה טובה לספר שמשיג את המטרה הזו, ועם צבעים וצורות שלילד קל להתחבר אליהם הוא יכול לפתח את אוצר המילים שלו, לחבר אותיות לצלילים ולהתחיל ללמוד את השפה העברית רגע לפני המילים הראשונות שלו. גם "הסמארטפון הראשון שלי" יעשה את העבודה, ועם מכשיר שהילדים מכירים היטב גם בגיל הזה הם יכולים ללמוד לזהות בעלי חיים, כלי נגינה, מספרים, צורות, אותיות ואפילו שירים. ילדים בגיל שנה גם עושים צעדים ראשונים, ואין כמו הליכון משולב עם שולחן ללימוד עברית כדי להשיג שתי מטרות במקביל – עידוד ההליכה מצד אחד, וחיזוק השפה מצד שני.

 מוטוריקה עדינה

בין המשחקים המומלצים ביותר לגיל שנה נמנים כמה משחקים שעוזרים לילד לתרגל מוטוריקה עדינה. חשבו למשל על מר וגברת תפוח אדמה. הם צבעוניים ומשעשעים, והילדים נדרשים להרכיב בעצמם את החלקים השונים (השפם, העיניים ואפילו האוזניים). באותה הזדמנות הם לומדים לזהות גם את חלקי הפנים, וזה בונוס נפלא. פעלולונים וקופסאות פעילות משיגים גם הם את המטרה הזו, וגם מוסך מכוניות ענק שמאפשר להם להרכיב (ולפרק) את החניון בעצמם.

 משחקים נוספים

לצד לימודי שפה, עידוד ההליכה וחיזוק המוטוריקה של הילדים, ישנם גם משחקים רבים שיש להם חשיבות אדירה בשל החשיפה לצלילים ולצבעים. המשחקים הללו גם משלבים באופן מדויק בין כל המטרות שלנו, כהורים. למשל, כבאית עם שלט רחוק מושכת את הילד בזכות הצבעים והצלילים, היא מעודדת מוטוריקה עדינה בזכות הצורך בלימוד תפעול השלט, והיא גם מאפשרת לילד ללמוד איך חפצים פועלים. כשהוא שולט בכיוון התנועה של הרכב ובמהירות שלו הוא לומד הרבה מאוד, ולכל אלה יש השפעה בלתי מבוטלת על ההתפתחות של הילדים, בכל גיל – ובייחוד בגיל שנה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות