היכל התרבות 17 שוליים
היכל התרבות 17 שוליים
שבת, ל' סיון, ה'תשע"ז - 24.6.2017
 
 
 
פורום עיתונט
 

ככה זה כשמשקיעים בחינוך

מערכת החינוך של מודיעין מכבים רעות היא ממערכות החינוך המובילות בישראל. כך עולה גם מנתוני ”התמונה החינוכית” שפרסם משרד החינוך ומתייחסת לבתי הספר התיכוניים. ”התמונה החינוכית” הינה איגום נתונים על העשייה החינוכית ערכית הנעשית בבתי הספר.

 | 30/08/2016
ביקור ראש העיר בעירוני ד (צילום: עיריית מודיעין)
שאלה לש.י.ל

 

הצגת הנתונים החדשה נועדה להציג תמונה מלאה יותר על הנעשה במערכות החינוך, שעד כה נמדדה רק על פי שיעור הזכאות לבגרות, דבר אשר יצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל. בעירייה ציינו כי במודיעין מכבים רעות ניתן דגש רב על העשייה הערכית, ולמעשה "התמונה החינוכית" מציגה את מה שהושם עליו דגש בעיר עוד בטרם פורסמה התכנית על ידי משרד החינוך.

"התמונה החינוכית" נועדה לתת למנהלי מערכת החינוך ברשות כלי עבודה שפורס בפניהם תמונה רחבה של העשייה הבית ספרית, ולאפשר להם לקבוע יעדים לחיזוק, לשינוי ולשיפור.

נתוני "התמונה החינוכית" לשנת תשע"ה מראים שוב כי מערכת החינוך במודיעין מכבים רעות היא ממערכות החינוך המובילות בישראל, כאשר בכל הפרמטרים נמצאת מערכת החינוך העירונית מעל הממוצע הארצי.

ה"תמונה" בוחנת מספר פרמטרים, כאשר אחד המרכזיים בהם הוא כמובן הזכאות לבגרות: על פי נתוני משרד החינוך, 90% מכלל תלמידי כיתות י"ב בשנת תשע"ה הלומדים במודיעין מכבים רעות זכאים לתעודת בגרות, עליה של 5.6% לעומת נתון התלמידים בבתי הספר בעיר הזכאים לבגרות שנאמד בשנה שעברה על 84.4%. למעשה, זו השנה השישית בה יש צמיחה באחוז הזכאות לבגרויות ובפרק זמן זה עלה אחוז הזכאות לבגרויות בעיר בכ-18%. בעירייה ציינו כי 67% מכלל תלמידי החינוך המיוחד זכאים לתעודת בגרות, דבר המלמד על העבודה הפרטנית הנעשית במערכת החינוך בדגש על החינוך המיוחד.

 

עוד ציינו בעירייה את אחוז הנשירה האפסי (0.5%) כגורם המשקף את מדיניות מערכת החינוך העירונית לפיה אסור לוותר על אף תלמיד במערכת, לרבות תלמידי החינוך המיוחד המהווים יותר מ-8% מכלל תלמידי שכבת י"ב, תושבי העיר, הלומדים במסגרות העירוניות.

השנה, באמצעות "התמונה החינוכית" ניתן לראות כי הגידול בזכאות מלווה גם בגידול באיכות תעודת הבגרות. על פי משרד החינוך, 17.6% מהתלמידים הזכאים לבגרות, שלמדו בעיר, הם בעלי תעודת בגרות מצטיינת (לעומת הממוצע הארצי הנאמד ב- 7.1%). בעירייה ציינו כי נתון זה משקף גידול של 6.6% בשנתיים האחרונות.

בנוסף, על פי נתוני משרד החינוך 18% מכלל תלמידי כיתות י"ב ניגשו לבגרות ב-5 יח"ל במתמטיקה, (לעומת 10.4% בארצי) ו-26% ניגשו לבגרות ב-4 יח"ל במתמטיקה (לעומת 17.6% בארצי).

65% מתלמידי העיר ניגשו לבגרות ב5 יח"ל באנגלית (לעומת 31.9% בארצי) ולמבחנם של 4 יח"ל באנגלית ניגשו 18.4% (לעומת 23.1% בארצי), נתונים אלה מראים על מגמת עלייה בין השנים תשע"ג- תשע"ה.

מנתונים נוספים שהוצגו עולה כי 91% מכלל התלמידים שהתחילו ללמוד בעיר בכיתות ז’-ט’ גם סיימו ללמוד בעיר. נתון זה, הגבוה מהנתון הארצי (81.5%) מראה על התמיכה וההכלה המיוחדת של המערכת בכלל התלמידים תוך שמירה על האידיאל העירוני לפיו לא מוותרים על אף תלמיד. אידיאל זה מקבל משנה תוקף גם בעקבות חשיפת נתון הנשירה בעיר הנאמד ב-0.5% שהוא נמוך משמעותית מזה הארצי (1.46%).

שני נתונים נוספים שפורסמו לראשונה הם נתוני טוהר הבחינות שהציגו את מספר המחברות שנפסלו בשל חשד להעתקה. על פי נתון זה, 0.1% מהבחינות בעיר נחשדו כי הייתה העתקה (לעומת הממוצע הארצי שהוא 0.6%). הנתון השני הוא ההתאמה של ציוני הבגרות לציוני המגן שניתנו. כאשר אחוז המבחנים בהם יש סטייה בין הציון במגן לבין הציון בבחינה עצמה היה בעיר 0% לעומת הממוצע הארצי העומד על 1.7%, דבר המראה על ההכנה הטובה ועל ההגינות שנעשית בבתי הספר לתלמידים לקראת מבחני הבגרות.

"התמונה החינוכית" המלאה מציגה גם הישגים ערכיים, התנדבות ותרומה לקהילה וגיוס משמעותי (לצה"ל ולשירות הלאומי), כאשר גם כאן מודיעין מכבים רעות מובילה באחוזי ההתנדבות, כשכמעט 100% מבוגרי מערכת החינוך מתגייסים לשירות הצבאי ולשירות הלאומי.

 

ראש העיר, חיים ביבס: "זהו הישג ענק למערכת החינוך שלנו. נתוני ״התמונה החינוכית״ של ערי ישראל המוכיחה את מה שידענו מזמן: יש לנו את אחת ממערכות החינוך הטובות והמובילות בישראל.

כאשר נכנסתי לתפקידי עמדנו על 72% זכאות לבגרות בלבד, אך בעבודה שיטתית ומקצועית עלינו באופן מתמיד עד לקפיצה משמעותית ומרשימה של 5% רק בשנה הנוכחית. יחד עם כמעט 100% גיוס לצבא אנחנו מקבלים היום תעודת כבוד ענקית לעיר שלנו, לצוותים החינוכיים, להורים שתומכים בילדים בבית ומסייעים להם, והכי חשוב לתלמידים היקרים שלנו. מרגש לקבל נתונים כאלה ערב פתיחת שנת הלימודים, זהו ההישג של כולנו."

 

סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מויש לוי: "אני שמח שמשרד החינוך שינה את שיטת ההערכה, ולצד אחוזי הזכאות לבגרות, שאני בוודאי לא מזלזל בהם, מציג פרמטרים נוספים וחשובים כמו השארת התלמידים שלנו במערכת החינוך, מניעת נשירה, ערכיות ואיכות ההישגים. זו גאווה גדולה לראות שבכל פרמטר ופרמטר אנו נמצאים גם במגמת שיפור לעומת שנים קודמות וגם הרבה מעל הממוצע הארצי. זו תעודת כבוד לכל המערכת, למינהל החינוך, למנהלים, לצוותים החינוכיים, להורים התומכים, וכמובן לתלמידים היקרים שלנו. זו גם תוצאה של עבודה רבת שנים, ובהזדמנות זו ראוי להגיד תודה גם לחברת המועצה הילה בן אליעזר, שהחליפה אותי בתפקיד בשנתיים האחרונות. אם חזרנו והצהרנו שמערכת החינוך העירונית היא מהמובילות במדינת ישראל כמעט בכל פרמטר, הרי שעכשיו הדבר מתבטא גם בבדיקה ובהערכה של משרד החינוך. אין ספק שהמשימה בפנינו הופכת להיות יותר ויותר מאתגרת, גם מכיוון שהגענו לרמת הישגיות מאוד גבוהה וגם בגלל שהמערכת הולכת וגדלה ומציבה התמודדויות חדשות, דבר שרק יגרום לנו לעבוד יותר ולשפר את עצמנו כמה שניתן."

 

חברת המועצה ומחזיקת תיק החינוך לשעבר, הילה בן אליעזר: "נתוני הזכאות לבגרות, כמו גם הנתון הנמוך מאד של הנשירה מבתי הספר בעיר, מצביעים על שיפור מתמיד בהישגי תלמידות ותלמידי העיר. מדובר במגמה שנמשכת מזה מספר שנים, וכל זאת בזכות עבודה משותפת של הצוותים החינוכיים בבתי הספר, מינהל החינוך העירוני ומשרד החינוך.

תעודת הבגרות היא כרטיס כניסה ומפתח ללימודים האקדמיים, ובשל חשיבותה מתבצעת בשנים האחרונות בבתי הספר, בשיתוף עם מינהל החינוך, עבודה אישית עם כל תלמיד ותלמיד בהתאם לצרכיו האישיים.

אני מבקשת להודות לכלל הצוותים החינוכיים בבתי הספר שלנו ולעובדי מינהל החינוך בהובלתה של בתיה שוכן-אורבוך, למירי חוגרי, לדלילה אשכנזי, לליזי הרשקוביץ-שמעוני ולאתי קשמה."

 

ראש מינהל  החינוך, בתיה שוכן-אורבוך: "אנו במינהל החינוך שמחים וגאים בתמונה החינוכית העירונית. כידוע, מדי יום אנו שוקדים לקידום התלמידים במערכת החינוך העירונית ולמיצוי הפוטנציאל האישי הטמון בהם. שתי מטרות עומדות מול עינינו, האחת בניית חברת מופת והשנייה קידום הפרט למימוש העצמי בדגש על כל תלמיד ותלמידה. הנתונים המשתקפים בתמונה החינוכית מעידים על עשייה חינוכית וחברתית נכונה, מוצלחת ומתמידה. אני שמחה במיוחד על השילוב בין ההישגים בתחומים השונים, ערכיים וחברתיים, במקביל להישגים  אקדמיים, זאת ביחד עם שילוב והכלה של שיעור גבוה של תלמידי חינוך מיוחד, וכמעט אפס נשירה. הישגים אלו הם הישגים של חברה שהשכילה לשלב ידיים, להשתמש נכון במשאב האנושי לטובת תלמידינו כולם. הוקרה ענקית ברצוני להקדיש לצוותי החינוך במוסדות החינוך ובראשם למנהלי בתי הספר המגשימים את חזון העיר ופועלים יחד עם מינהל החינוך והפיקוח להשיג את היעדים במקצועיות, ביעילות, בתבונה וברגישות בלתי מתפשרת."

 

 
 
שאלה לראש העיר
 
אינדקס חוצות לעסקים
חפש    פרסם