חיפוש

 

 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: צו תשע”ו

 

 בדם טבועים האינסטינקטים החייתיים והבהמיים  ואכילתו  תשפיע על האכל להיות בעל נפש בהמית. והרי ידוע על שבטים קניבאליים שהגיעו לתכונה זו אחרי שנים רבות של  צייד ואכילת חיות-טרף

 

במעבר חד מחגיגות הפורים למציאות מדממת של פיגועים  ושפיכות דמים  אכזריים בחו"ל. חוזרים אנו לפרשת השבוע הממשיכה לתאר ולצוות  בנושאי הקורבנות השונים שנהגו להקריב בעבר. בפרשה, מפורטים סוגי קורבנות  של בעלי חיים  ומנחות והכנתם. קשה לנו למצוא  נושא אקטואלי מלבד הדגשה חוזרת ונשנית של איסור חמור לאכל דם.  כל יהודי –עד היום- יודע שלפני אכילת בשר יש להכשירו על ידי  שחיטה ראויה,מליחה ושטיפה . כל זאת על מנת להרחיק ככל האפשר את האדם מלצרוך דם. סיבות רבות ניתנו לאיסור אכילת הדם ובכלל להלכות הכשרות. למרות  תכניות האכל הרבות המוצגות  לעיתים קרובות בו  נראים  לצערי אנשים –ישראלים ויהודים- אוכלים כל דבר שזז, ליהודי מאמין, יש כללים ברורים של מה אסור ומה מותר.

בין פרשני התורה יש הרואים בתאווה לאכל דם  עם הבשר סוג של עבודה זרה פגאנית. הרמב"ם למשל מסביר שהקדמונים האמינו שהדם הוא מאכלם של השדים.

יש המנמקים את האיסור בנימוק שהדם הוא הנפש ולכן לא ראוי שבעל נפש (האדם) יאכל נפש של בעל חיים אחר.(רמב"ן) ולכן הדם שימש בקורבנות סוג של  כפרה על נפש החוטא.

 בדם טבועים האינסטינקטים החייתיים והבהמיים  ואכילתו  תשפיע על האכל להיות בעל נפש בהמית. והרי ידוע על שבטים קניבאליים שהגיעו לתכונה זו אחרי שנים רבות של  צייד ואכילת חיות-טרף .  בעיון במקורות התורה מתברר שלכתחילה נאסר על האדם הראשון לאכל בשר בכלל ולהסתפק בכל ירק האדמה ורק אחרי  המבול ניתנה רשות לאכל בתנאים מסוימים בשר בהמה, חיה ועוף. ואולי כפי שמובטח לאחרית הימים ,נחזור לצמחונות.  אם ירצה השם.

שבת שלום.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות