חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”להנציח את פאבל פרנקל”

 

בעוד ששמו של מרדכי אנילביץ הפך לסמל הגבורה היהודית במרד גטו ורשה. נשכח שמו של מנהיג נוסף במרד הזה. נסיון לתיקון טעות היסטורית השבוע לפני 65 שנה

 

יו"ר הליכוד העולמי, דני דנון, פנה השבוע למספר ראשי ערים וביניהם ראש עיריית מודיעין, בבקשה להנציח את שמו של מפקד מרד גטו ורשה מטעם הארגון הצבאי היהודי (אצ"י), פאבל פרנקל.

במכתבו כותב דנון כי:" לאור מחקרים מעמיקים שנערכו, ידוע כי שני ארגונים הנהיגו את המרד: הארגון היהודי הלוחם בפיקודו של מרדכי אנילביץ', והארגון הצבאי היהודי (אצ"י) בפיקודו של פאבל פרנקל.

פאבל פרנקל פיקד על עשרות מורדים, והנהיג את אחד הקרבות המרכזיים של המרד שהתנהל סביב כיכר מורנובסקי, שעל אחד מבנייניו הניפו לוחמי אצ"י את הדגל הציוני והדגל הפולני כסמל להתקוממות נגד הגרמנים.

לצערנו, הזיכרון ההיסטורי הקולקטיבי חוטא לעיתים, ופועלם של אחדים מטשטש וחומק אל תהום הנשייה. כך, בעוד רבים מוקירים ומנציחים את זכרו של מרדכי אנילביץ'- ובצדק, שמו של פאבל פרנקל נשכח מהזיכרון הקולקטיבי, למרות היותו מפקד אמיץ ונערץ, שפיקד על קרבות חשובים במרד תוך גילוי גבורה ועוז רוח".

לפני חג הפסח נערך טקס בגטו ורשה בהשתתפות בכירים בתנועת בית"ר ובמעמד ראש עיריית ורשה בו הוסר הלוט מלוח הנצחה ללוחמי האצ"י אשר ניהלו במקום זה את הקרב הקשה.

" אני פונה אליך בבקשה להנציח את שמו של הגיבור פאבל פרנקל ע"י קריאת רחוב או כיכר על שמו. נשמח להופיע בפני הועדה הנכבדה ולהציג את פועלו ותרומתו של פאבל פרנקל בהנהגת המרד, ולהסביר ולנמק את בקשתנו זו", מסכם ומבקש יו"ר הליכוד העולמי.

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "הנושא יעבור לטיפול ועדת השמות העירונית בראשות חבר המועצה וסגן ראש העיר אלכס וינרב." 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות