חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

מודיעין - ’’עיר מתנדבת נוער’’

 

בזכות העשייה ההתנדבותית הרבה נבחרה מודיעין לארח את הכנס הארצי של עמ"ן - עיר מתנדבת נוער. חנה גור ראיינה את רכזת התוכנית נועה ויניק

 

לפני כארבע שנים החליטו במינהל החינוך להצטרף לתוכנית "עיר מתנדבת נוער" של "ג'ויינט-ישראל", שמטרתה להפוך את ההתנדבות הפרטנית-אישית לתוכנית עירונית מקיפה, אשר במרכזה התנדבות של בני נוער.

הג'ויינט מלווה את התוכנית שלוש שנים, ולאחר מכן עובר הנושא לאחריותה של העירייה. מודיעין היתה מארבע הערים הראשונות בארץ שהצטרפו לתוכנית, והיום פועלות במודל זה כחמישים רשויות.

הכנס הארצי לנוער מתנדב מתקיים השנה במודיעין, וזה בהחלט כבוד גדול לעיר שנבחרה לארח את הכנס בזכות העשייה ההתנדבותית הרבה והפרויקטים המיוחדים שהיא מובילה. הכנס יתקיים, היום, ג', בהיכל התרבות ויתארחו בו כ-600 איש, ביניהם ראשי ערים, נציגי הג'ויינט ואלכ"א, נציגים של נוער מתנדב ועוד.

תחת הכותרת "פסיפס ישראלי - התנדבות בחברה רב תרבותית" ייפתח הכנס בהפנינג חגיגי של בני נוער ממודיעין, ויקיים שני פאנלים מרכזיים: האחד מגזרי (דרוזים, יהודים ואחרים) והאחר בהנחייתה של אילנה דיין שיתייחס לתקשורת. כמוכן יתקיימו קבוצות דיון בנושאים הנוגעים להתנדבות.

"עיר מתנדבת נוער" (עמ"ן) היא יחידה באגף הנוער בניהולו של דוד צור הפועלת במתנ"ס. מוטי גרונר, עד לא מכבר חבר מועצת העיר, כיהן כיו"ר ועדת הנוער העירונית, המכנסת בתוכה את כל הגופים הפועלים למען הנוער בעיר.

לתוכנית עמ"ן נבחרה השנה כרכזת עירונית, נועה ויניק, שסימנה לעצמה כמשימה להרחיב את מעגל המתנדבים, מצד אחד, ולזהות ולמפות את הצרכים העירוניים, מצד שני, כלומר: לחבר בין הנותנים למקבלים. ויניק, מורה מזה עשר שנים, עבדה תחילה בבית הספר "היובל", ואח"כ לימדה תנ"ך בתיכון עירוני א'.

הנתינה והעשייה היו תמיד חלק בלתי נפרד מחייה של נועה, ההתנדבות אינה זרה לה ולכן היה החיבור לעמ"ן טבעי עבורה. כנערה היתה פעילה ב"צופים", ולאחר גיוסה לנח"ל ריכזה שבט של תנועת נוער זו. כסטודנטית באוניברסיטת ת"א שימשה סגנית פר"ח, וארגנה מטעם הסוכנות היהודית טיולים של סטודנטים מארה"ב ומהארץ. ובין לבין גם הספיקה לעשות תואר ראשון בספרות וחינוך ותואר שני במינהל חינוכי, להקים משפחה ולשהות שנתיים בשליחות בלונדון, במסגרתה עבדה בבי"ס יהודי מקומי.

"קבלת תפקיד רכזת עמ"ן היא זכות גדולה עבורי. יש בו שילוב של האהבות החינוכיות שלי - נוער והתנדבות - ואלה תמצית הכל", היא אומרת. "התנדבות נוער היא תשובה לתחלואי החברה כי נוער מתנדב הוא אכפתי יותר, הוא יפנה את מרצו לאפיקים חיוביים ובונים ויתרכז בנתינה. לא אחת מתברר כי בני נוער שאולי לא בלטו בחברת התלמידים, הפכו למובילים בעשייה למען החברה. יש סיפורים מרגשים מאוד", מוסיפה נועה.

כמו סיפורה של ש', תלמידה המתנדבת במספר מסגרות למעלה מחמש שנים. וש' עצמה מספרת: "אי אפשר להסביר במילים את ההרגשה שנותנים לי חיבוק של קשיש או חיוך של ילד. הסיפוק הוא עצום". ואולי זהו לב העניין: הסיפוק שבנתינה. ההוכחה לכך הם כל אותם בני נוער שממשיכים להתנדב למען הקהילה במהלך שירותם הצבאי. בהיותם בחופשה הם חוזרים ופועלים במקומות שבהם התנדבו, ושומרים על קשר.

רוב בני הנוער מתחילים את דרכם ההתנדבותית במסגרת ה"מחויבות האישית" כחלק מתוכנית הלימודים. יחד עם זאת "ההתנדבות הופכת אצל רבים מהם בהמשך לדרך חיים" אומרת נועה, ובמודיעין קיים הרבה רצון לתרום ולפעול. שיעור המתנדבים מקרב בני נוער במודיעין נע בין 18% - 20% . חלקם אף יוצאים לשנת שירות למען הקהילה לפני גיוסם לצה"ל. השנה יושם דגש בהתנדבות למען ילדים ומשפחות עם צרכים מיוחדים.

ויניק פועלת נמרצות לאיתור צרכים בקהילה, וכך הגיעה בהמלצת מינהל החינוך העירוני לפרויקט שפותח ב"ארגמן" -"אזרחים ותיקים משוחחים מורשת קרב".

ארגון האזרחים הוותיקים "ארגמן" ביקש להפגיש מבוגרים ובני נוער כדי לספר לנערים ולנערות סיפוריהם אישיים מתקופת שירותם הצבאי. המטרה, בין היתר, היא לקרב בין הנוער ובין אזרחים ותיקים וגמלאים, ואולי אף לשפר את האקלים בקהילה כולה. "הפרויקט חשוב מאין כמוהו בשל התהליך הגובר של השתמטות בני נוער מגיוס לצה"ל ושחיקת ערך הנתינה בכלל, וזה מתחבר ל'אני מאמין' של עמ'ן".

להפעלת הפרויקט מסייעת מנהלת בית הספר עירוני ג' על שם מוטה גור, הילת אופנהיים, שזיהתה את החשיבות הרבה של התוכנית, ונרתמה במרץ רב יחד עם צוות המורים להפעלת התוכנית בבית הספר.

לקראת כנס עמ"ן במודיעין אני נפרדת מנועה ודבריה מצלצלים באוזני: "נער מתנדב יהפוך לאדם מתנדב שנותן יותר לחברה".

ואכן נראה שמודיעין מטפחת ומעודדת את ההתנדבות ואת הדוגמא האישית של אזרחיה לעתיד.

הכתבה פורסמה לראשונה במדור "תיק בכיר" במקומון "זמן מודיעין".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות