חיפוש

 

 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

מפת הבירות המקומית

 

איפה אפשר לשתות בירה במודיעין? באיזה חנויות תמצאו מבחר גדול? כל מה שרציתם לדעת על המשקה עתיק היומין שכולו רכיבים טבעיים משמחי לבב

 

בירה היא משקה עתיק יומין, המבוסס על התססה של לתת דגנים (בעיקר שעורה). עדויות לקיומם של כלים להתססת דגנים נמצאו עוד מימי מצריים העתיקה. רכיבי יסוד בבירה - מים, לתת שעורה (ולעתים לתת חיטה, שיבולת שועל או שיפון), כשות ושמרים.

מים - נשמע מבדח, אך גם לטיב המים ולמקורם יש חשיבות באפיון טעמן של בירות. רבים הם יצרני הבירה, שיעשו שימוש במים ממקור מסוים. בד"כ יהיה מדובר במים ממקור טבעי (מי מעיין, או מי נהר) מסוים. איכות המים, בין אם מדובר במים "קלים" בעלי תכולת מינראלים נמוכה, או במים בעלי תכולת מינראלים גבוהה, יש להם תפקיד חשוב באפיונו של כל סוג וסוג של בירה ובייחודו כמותג.

לתת (Malt) - מעין סירופ סמיך, המופק מגרעיני שעורה, או דגנים אחרים . הגרעינים מושרים במים מס' ימים. הם תופחים ומתחילים לנבוט. תהליך הנביטה מופסק ע"י ייבוש הגרעינים. הגרעינים נגרסים ועוברים רתיחה קצרה, בישול ושטיפה, שבסיומן מופרדים המוצקים (משמשים בד"כ כמזון לבהמות) מן הנוזל. הנוזל הסמיך נאסף ומהווה את לתת הבסיס להכנתה של הבירה. בנוסף ללתת הבסיס, מיוצרים גם סוגי לתת מיוחדים.

סוגי לתת מיוחדים - תוצרים של תהליכי קלייה שונים, שעוברים על גרעיני השעורה במצבם המונבט, או הטבעי. צורת הקלייה, זמן הקלייה וטמפרטורת הקלייה מביאים ליצירת סוגי לתת, הנבדלים ביניהם בצבעם ובטעמם. סוגי הלתת המיוחדים משולבים בתהליך ייצור הבירה בשיעורים שונים ומשמשים כרכיבים הדומיננטיים בקביעת גוון הצבע הייחודי לכל בירה (זהוב בהיר, זהוב כתום, ענבר בהיר, ענבר אדמוני, ענבר כהה, חום, שחור). כמו כן נעשה שימוש בסוגי הלתת המיוחדים כדי להעניק לטעם הבירה גוונים נוספים (מרירות כרמלית, מתיקות כרמלית, גוון בצקי, מרירות עשנה....), המרכיבים את ספקטרום הטעמים שמאפיין ומייחד כל טיפוס בירה. כיום, מיוצרים סוגי הלתת השונים ע"י יצרנים מתמחים, המספקים את מוצריהם למבשלות הבירה התעשייתיות והביתיות.

כשות (Hops) - שיח מטפס (משפחת הקנביים), שפרחיו (הנקביים) מנוצלים לשם מתן גוון טעם מריר אופייני וארומה ייחודית לסוגי הבירה השונים. החומצה המרירה המצויה בפרחי הכשות משמשת גם כחומר משמר, המעקב תהליכים בקטריאליים בבירה. בייצור בירות, נעשה שימוש במספר זנים של שיח הכשות. יש זנים, המתאפיינים במרירות גבוהה וארומה מתונה. ישנם זנים, המתאפיינים במרירות מתונה ובארומה חזקה. בכל טיפוס וסוג של בירה יעשה שימוש בזן אחד של פרחי כשות, או בשילוב מס' זנים כדי ליצור טעם ייחודי ובעל חותם.

שמרים (Yeast) - סוג פטריות, שניזונות מסוכרים, נושמות חמצן, פולטות CO2 ויוצרות אלכוהול. בתעשיית הבירה, נעשה שימוש בשלושה סוגי שמרים מתורבתים ובזן פרא. למעשה, השימוש בזני השמרים השונים הוא המבדיל העיקרי בין ארבעת משפחות הבירות העיקריות. זן אחד משמש ליצור הבירות ממשפחת האייל - Ale. זן שני משמש לייצור בירות ממשפחת הלאגר - Lager. זן שלישי משמש לייצור בירות חיטה - Weissen. זן הפרא משמש לייצורן של הבירות ממשפחת הלאמביק - Lambic .

בהכנת הבירה, מבושל הלתת עם פרחי הכשות (הנמכרים כיום ככופתאות). לאחר, עובר הנוזל צינון מהיר, שבסיומו מוספים שמרים מסוג זה או אחר לתערובת. הבירה עוברת לשלב התסיסה. בשלב זה ניזונים השמרים ממולקולות הסוכרים (בעיקר מאלטוזה) שנמצאות בנוזל. השמרים פולטים גזים ויוצרים אלכוהול. השילוב בין כמות הסוכרים בנוזל וכמותם של השמרים מאפשר את קביעת רמות האלכוהול של הבירה וכן גוונים נוספים הקשורים לגיבוש טעמה הסופי של הבירה. כל סוג שמרים מתאפיין גם בארומה ייחודית שהוא מותיר, דבר שיוסיף נדבך נוסף באפיונה של הבירה. לאחר שלב התסיסה מגיע שלב ההבשלה. ברוב המקרים יעשה שלב ההבשלה בבקבוקים. לעתים תוסף כמות סוכרים ושמרים לבקבוקים לפני סגירתם וזאת כדי ליצור תסיסה משנית.

בירות במודיעין מכבים רעות

בירות במודיעין-מכבים-רעות ניתן להשיג בכל הסופרים הרשתיים, במספר חנויות ובשלושה פאבים: Era בליגד סנטר, Murphy's במרכז ישפרו ואמרולה באזור שילת (מול משתלת וונדי).

בפאבים אלה ניתן למצוא מגוון של סוגי בירות - סטאוטים, איילים איריים, לאגרים, בירות חיטה, איילים בלגיים וסוגי לאמביק. כמה מהמבשלות שאת מותגיהן ניתן למצוא בפאבים אלו הן: גינס, מרפי'ס, קרלסברג, היינקן, אפליכם, שוף, לף, ווינשטפנר, פאולנר, ארדינגר.

הנושא הבעייתי בפאבים הוא עלות הבירות, שהינה כפולה מעלותן בחנות ובדרך כלל תתלווה גם עלות של אוכל. הפאבים באזור מודיעין גם נעדרים רוגע ותחושת אינטימיות. כולם משמיעים מוסיקה בווליום גבוה, שמאפשר שיחה בצווחות רמות בלבד. עד לפני אכיפתו של חוק העישון, הייתה מתלווה גם לבילוי בפאבים אלו צחנתו של עשן הסיגריות המחניק.

לאלו שאינם מעוניינים לשאת בהוצאות הכספיות ובדחיסות החברתית המרעישה, שמציעים הפאבים, קיימת אלטרנטיבה סבירה בהחלט בדמותן של טיב טעם וקשטן דלי.

קשטן דלי נמצאת במרכז סולומון והיא מציעה מבחר מגוון של בירות באוריינטציה סובייטית. ניתן למצוא שם בעיקר לאגרים של מגוון יצרנים.

סניף טיב טעם, שנמצא במרכז ישפרו מציע מבחר נפלא של סוגים ויצרנים. ניתן למצוא לאגרים, איילים אנגליים, איילים איריים, איילים בלגיים, בירות חיטה ובירות לאמביק. כמה ממותגי המבשלות אותן ניתן למצוא הן: ניו קסל, מרפי'ס, גינס, אוהנלונ'ס, דבון, מרטנס , סטארוברנו, סטארו פרמן, פילזן אורקול, בלטיקה, שוף, לף, דובל, סט. ברנרדוס, פלורף, קרושצ'וביצה, פאולנר, אדלוויס, גיסר, צ'אנג, אפפס ובקס.

כדי ליהנות מטעמה של בירה איכותית אין צורך לגמוע ליטרים עד לאובדן ההכרה ולא חייבים לצאת מהבית. ניתן להצטייד במבחר מותגים וסוגים (או בסוג המועדף), להתרווח בסיומו של יום ולפתוח בקבוק. למזוג את הבירה לאט ובעדינות לכוס, אותה ניתן להטות קמעה בתחילת המזיגה.

ניתן ליהנות מגוון הצבע הייחודי לכל סוג וסוג ולהריח את הארומה המופצת באוויר עוד בשלב המזיגה. רצוי לתת לבירה (בעיקר לאיילים) לנוח מעט ולהתחמם. להביט בראש הקצף, סמיכותו, גובהו וצבעו ואז לקרב את הכוס לפה ולאף. לשאוף ולהפנים את הניחוח הייחודי, שמייצג את טיפוס הבירה שבידנו ולגמוע ברוגע משקה טבעי ועתיק יומין, שכולו רכיבים טבעיים משמחי לבב.

מה חסר עדיין באזור מודיעין

פאב שקט, איכותי ורגוע בו ניתן יהיה לנהל שיחה נעימה תוך אפשרות לטעימה של סוגי בירות רבים ומגוונים מבלי שמלצריות, שבורותן מצמררת, יטרידו אותך במסרים של "אולי נדחוף לך עוד כמה ליטרים והעיקר שתפנה מהר את השולחן בליווי טיפ עסיסי". הפאב התל-אביבי "נורמה ג'ין" יכול אולי להוות השראה למקום מסוג זה.

ייצוג הולם לסגנון האיילים שנקרא Scottish Ale , הנעדר לחלוטין מאזור מודיעין. אין הכוונה כאן לאייל הסקוטי (הבעלים בלגי) המחוזק והצלול של גורדון (נמצא באמרולה ובטיב טעם), אלא למשקה ענברי כהה, בעל ארומה נפלאה, מרירות מתונה ועשנה ומתיקות כרמלית (לדוגמא, המוצרים של מבשלת Belhaven).

כמו בכל הארץ, קיים מחסור במגוון טיפוסי הלאגרים מתוצרת גרמניה.

משפחות הבירה

הלאמביק - משפחת בירות שמקורה בבלגיה. המאפיין הכנתה של בירה זו הוא שימוש בשמרי פרא לשם התססתה וכן שימוש בלתת חיטה ובכשות מיושנת, שאיבדה את מרירותה. בירות ממשפחה זו מאופיינות בגווני טעם חמצמצים. נפוץ גם הנוהג לייצר בירות ממשפחה זו בעירוב עם תמציות פרי (לאמביק דובדבנים, לאמביק אפרסקים).

האייל - משפחת בירות שמקורותיה באיים הבריטיים ובארצות השפלה האירופאיות. להכנת הבירות ממשפחה זו נעשה שימוש בזן שמרים התוססים בטמפרטורה חמימה (בסביבות 16-20 מעלות) ואשר נאגרים בשכבה העליונה של מיכל התסיסה. שמרים אלה מתאפיינים גם בכך שהם מוסיפים לבירות גוונים של ניחוח פירותי. הבשלתה של בירה זו קצרה והיא עורכת מס' שבועות בודדים.

בירות אייל מאופיינות בעיקר במגוון טעמי הלתת המודגש בהן ובארומה העשירה והפירותית. בירות אייל הן בירות בהן רווח למדי השימוש בעשבי תבלון לשם העשרת המורכבות של הטעם והעצמת הניחוח. התבלינים העיקריים בהם נעשה שימוש הם כוסברה, קינמון, מוסקט, אניס, הל, וניל, ציפורן וג'ינג'ר. לעתים נעשה אף שימוש בקליפות הדרים. בירות האייל נוטות להיות פחות צלולות מבירות הלאגר. לבירות האייל סגנונות רבים, שחלקם מאופיינים על ידי ארצות מוצאן. כמה מסגנונות האייל אותם אפשר למנות הם: Pale Ale, Amber Ale, Red Irish Ale, Brown Ale, Bitter Ale, Porter Ale, Stout Ale, Belgian Pale Ale, Belgian Double, Belgian Triple Ale, Scottish Ale

הלאגר - הלאגר, סגנון צעיר יותר מן האייל (200 שנים לערך), שמוצאו מאזורי המחוזות הגרמניים. להכנת הבירות ממשפחה זו נעשה שימוש בזן שמרים התוססים בטמפרטורה קרה (10-15 מעלות) ואשר נאגרים בשכבה התחתונה של מיכל התסיסה.

הבשלתה של בירה זו ארוכה והיא עורכת לפחות שלשה חודשים. בירות לאגר מאופיינות בעיקר בטעמי הכשות המודגשים בהן ובארומה כשותית מובהקת. בירות לאגר נוטות להיות צלולות. בירות לאגר נשתות בד"כ כשהן צוננות יותר מבירות אייל. מרקמן של בירות הלאגר נוטה בד"כ להיות קל יותר ממרקמן של בירות האייל.

במאה השנים האחרונות, הפכו בירות הלאגר לבירות הנפוצות והנמכרות ביותר בעולם (בעיקר הלאגר מטיפוס פילזן, שמזוהה כיום בעיני הציבור הרחב עם מה שנתפס כבירה). כמה מסגנונות הלאגרים אותם ניתן למנות הם: Pilzen Lager, Oktoberfest Lager, Vienna Lager, Kolsch Lager, Bock, Dunkel Lager, Munchener Lager, Dortmunder Lager

בירות חיטה - מיוצרות מתערובת של לתת חיטה ולתת שעורה. במשפחת בירות זו נעשה שימוש בזן מיוחד של שמרי אייל, שתוססים בשכבה העליונה של מיכל התסיסה. נוכחות הכשות בבירות אלו היא מינורית והן מאופיינות בארומה חזקה הנובעת מסוג השמרים המתסיס אותן. קיימים מספר סגנונות של בירות חיטה: Heffe Weissen, Kristal Weissen, Dunkel Weissbeer

טעימות הכרות מומלצות מן המצוי באזורנו

להלן יפורטו מס' מותגי בירה, אותם ניתן למצוא בחנויות ובפאבים באזור מודיעין. הפירוט בא לאפשר לאלו שיש בהם הסקרנות, לעמוד על ייחודן ומאפייניהן של בירות בהתאם לשיוכן עפ"י משפחות וטיפוסים.

סטאוט - גינס אקסטרה סטאוט, מרפי'ס סטאוט.

פורטר אייל - בלטיקה 6.

פילזן לאגר - פילזן אורקול, מרטנס פילץ

לאגר בסיגנון וינאי - סמואל אדמס בוסטון לאגר.

דונקל לאגר - סטארוברנו צ'רנה, גיסר דארק.

לאמביק פירות - קריק לאמביק.

בראון אייל - ניו קסל בראון אייל.

פייל אייל אנגלי - Yellow Hammer (Devon's golden ale).

ביטר אייל אנגלי - Royal Oak (O'hanlon's).

אייריש רד אייל - מרפי'ס אייריש רד.

דאבל אייל בלגי - אפליכם דאבל.

טריפל אייל בלגי - סט. ברנרדוס טריפל, פלורף טריפל, לף טריפל.

פייל אייל בלגי - דובל, אפליכם בלונד, לף בלונד.

בירת חיטה בסגנון הפה וויצן - פאולנר, ווינשטפנר, אדלוויס, ארדינגר.

בירת חיטה בסגנון דונקל וויצן - ארדינגר דונקל.

בירת חיטה בסגנון בלגי - הוגארדן.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות