חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

היום לפני... תעסוקה בעיר ב 2007

 

היום לפני... דצמבר 2007 עד דצמבר 2013. מיצאו בעצמכם מה היה אז ומה השתנה 6 שנים אחרי. הכתבה מקורית ללא שום שינוי

 

מנכ"ל ליגד סנטר, דורון שולדנפרי, נאם השבוע בוועידת העסקים ה-2 של מודיעין שיזם וארגן יו"ר איגוד העסקים מודיעין והשפלה, דרור אטרי.

עיקרי הדברים הועלו בוועידה ולהלן הנאום המלא.

הבעיה המרכזית של העיר מודיעין הינה שהיא עיר שינה. עיר שאינה מספקת תעסוקה לעובדיה. עיר ש-30,000 מכוניות יוצאות מידי יום לכיוון ירושלים , תל אביב, אייר פורט סיטי, לוד, רמלה, ראש העין ועוד.

למרבה הצער, ככל שאין תעסוקה בעיר, לא יכול תהליך הצמיחה של העיר להמשיך ולהתפתח. אם ניתן דוגמא כי בשנות המיתון הייתה גדילה של כ-5,000 איש או מכירה של כ-1,200 דירות בשנה, הרי נתונים אלו הצטמצמו באופן ניכר והירידה במכירת הדירות היא ניכרת.

ליגד סנטר - דצמבר 2007

עובדות אלו נובעות שכן למרבה הצער, אין כיום תעסוקה משמעותית במודיעין ולמעשה למעט שוק המסחר וליגד 1 ו - 2 אין מקומות עבודה במודיעין.

כשתכננו פרנסי העיר את העיר מודיעין, ייעדו בפרוגרמה של העיר את האזור הצפון מערבי כאזור תעסוקה ל-30,000 איש. לכאורה, אם העיר מונה כיום כ-70,000 תושבים מתוך כ-250,000 תושבים בעתיד , הרי שבאזור התעסוקה היו אמורים לעבוד כ-7,500 איש. היינו ליד ליגד סנטר 1 ו-2 היו כרגע עוד כ-15-20 בנינים, שכל אחד מהם היה מעסיק 400 עד 500 עובדים.

בפועל, השנה עומדים רק ליגד סנטר 1 ו-2. בסוף השנה הבאה יעמוד כנראה בניין קרביץ, בנין לוגיסטי עם משרדים שיכיל רק 100 עובדים ובסוף 2009 יעמדו גם ליגד סנטר 3 ובניין הפנינג (20,000 מטר) ששוב הינו בניין לוגיסטי בו יעבדו עשרות אנשים בלבד. מיותר לציין שעל פי העיתונות אולי לא נזכה למרכז מגן דוד אדום אצלנו וגם אם כן משמעותו אינה שונה מכל בנין אחר או אף פחות, היינו מקסימום 400-300 עובדים.

הרעה החולה של אזור התעסוקה הינה הפיכת השטח באזור שיועד למשרדים ללוגיסטיקה. עירית מודיעין יזמה תכנית בנין עיר להפוך 20% מאזור התעסוקה למבנים לוגיסטים. בכך, ימנעו 6,000 מקומות תעסוקה מתושבי מודיעין, שלא לדבר על אובדן הכנסה של מליוני שקלים מארנונה.

מהכרותי את ראש העיר, כל אשר חפץ ספקטור בתוכנית הנ"ל היה לעזור לאזור התעסוקה להתרומם "שיהיו עוד בנינים". ראש העיר היה עימי במשא ומתן עם בזק וניסה את כל מעודו בהצלחת המשא ומתן. כך גם עם המשא ומתן שהתנהל עם מירס ואחרים . רצונו הכן לעזור הוביל אותו למסקנה שעליו להפוך חלק מהאזור ללוגיסטיקה. בלשון אחרת שעוד בנינים יביאו בסוף לעוד עובדים.

 

כאשר התייצבתי בפני הועדה המקומית לפני כחודש והתנגדתי לתוכנית, ניסתי בעזרת טיעוני כי החלטתם תגרום לאובדן 10 דונם של ריאה ירוקה, (שינוי דרסטי בקונספציה של האזור) וש- 100-200 משאיות ליום בכבישים האומללים שהקים מנהל מקרקעי ישראל האומלל, יהרסו כל פינה טובה באזור התעסוקה, וימנעו מאנשים שבאים על מנת לעבוד בסביבה שקטה וירוקה את הנאתם מהאזור.

ניסיונותי לשכנעם שיקבעו כניסה ויציאה לאזור הלוגיסטי על פי התב"ע החדשה רק מ-431, על אף היתרון ליתרת המגרשים, נכשל ורק דבר אחד הצלחתי לעשות והוא למנוע שיווק המגרשים ללוגיסטיקה ללא בניית כביש 4 וחיבור אזור התעסוקה לכביש 431.

בשבוע שעבר התבשרתי כי מונתה חברת שמנצקי שחר לעשות סקר בענין זה וכי התב"ע הנ"ל שונתה וענינה כרגע רק שינוי התכסית והגובה, ואם תוגש תב"ע זו למחוזית. את הסכמתי לשינוי גובה ותכסית, כמובן שנתתי שכן אני בעד בניה לגובה ובניצול טוב יותר לשטח.

מן הראוי להבין, ארנונה למ"ר אכסון הינה קצת יותר ממחצית למ"ר משרדים. אולם ניצול שליש השטח בלבד, שכן מחסנים בונים לגובה ומנצלים רק 45 אחוז מאחוזי הבניה המותרים לעומת 145 אחוז מותרים באזור התעסוקה, ובכך בנית מחסן תביא לקבלת שישית מהארנונה אם יבנו מחסנים לוגיסטים במקום משרדים. בלשון אחרת 200 דונם שיהפכו ממשרדים ללוגיסטיקה יגרמו להפסד הכנסות עתידי של 24 מליון שקל לשנה.



ולענין אחר התחבורה לאזור התעסוקה. על מנהיגי מודיעין להבין, מדוע חיוני לעיר מודיעין כביש 4 המחבר את 431 לאזור התעסוקה ומדוע הוא מהווה הצלת אזור התעסוקה והצלת העיר מודיעין מקטסטרופה תחבורתית עם פתיחתו לשני הכיוונים בסוף 2008.

מי זוכר היום איך היתה הכניסה לעיר מודיעין ללא הצומת של אזור התעסוקה וכביש 3 המחבר את עמק האלה, ציפורי, שמשוני וקייזר במקום לעבור בצומת הראשי של מודיעין ?

מי לא סובל היום מצומת בוכמן/גבעת סי ישפרו? מי מתאר לעצמו האיך תתנהל התחבורה ב-431 ללא אפשרות לחלק נכבד מהמכוניות לברוח דרך אזור התעסוקה לציפור, שמשוני וקייזר? מישהו לא התעייף עדיין מהרמזור בבוכמן? מהיציאה מישפרו לכיוון בוכמן?

על תושבי מודיעין לדרוש חיבור 431 לאזור התעסוקה, שכן ללא חיבור זה יהפוך 431 לפקק אחד גדול. מיותר לציין שחיבור זה יהפוך את אזור התעסוקה לאזור הכי נגיש בארץ לרכב, שכן יפתח את האזור לגישה ישרה לנתיבי אילון, כביש 6 ואשדוד.

בעיר שבה יש 40,000 בוגרים ו-30,000 ילדים יהיו במרץ שנה זו 80,000 מ"ר מסחר (עם פתיחת קניון עזראלי) ועל פי העיתונות בשנת 2009 - 100,000 מסחר (אם אכן סיוט שילת יתגשם).

עודף המסחר בעיר, קריסת המרכזים העירוניים הקטנים או אף חלק משילת וישפרו (בשל פתיחת עזריאלי), לא רק שלא תעזור לתעסוקה בעיר, ההפך הוא הנכון. גם אם מחר יעבדו בעזריאלי כמה מאות אנשים נוספים כזבנים, מנהלי חנויות ומנקים, לא לכך מצפה העיר מודיעין שרוב אוכלוסייתה אקדמית ועיקר עבודתה מחוץ לעיר הינה בתחום ההיי טק ו/או מקצועות חופשיים ו/או עסקים אחרים.

אנשים רבים, טוענים שפתיחת המסוף המרכזי ליד עזריאלי של הרכבת תביא לשינוי התעסוקה בעיר. צר לי לאכזב את כל מי שחושב כך. אם מי שתכנן את העיר היה חושב, ולא רק על השדרות היפיפיות של העיר, היה מגלה ששכח לעשות תחנת רכבת במקום הכי חשוב בעיר. כן, באזור התעסוקה. אותו אחד, משה ספדיה שמו, שכח גם להקים מגרשי חניה מסודרים באזור התעסוקה, אבל את הבעיה הזאת קל לפתור.

תפקידה של הרכבת כפול, לפתור את הסעת התושבים לתל אביב או מעבר אליה והשני לסייע למודיעין להביא אליה עובדים על מנת שיקומו פה מרכזי העסקה גדולים וטובים. מילא שהחלק הראשון יתקיים, על אף הפקקים שיהיו במרכז העיר ובעזריאלי ובעיות החניה שם, ומילא שכולנו יודעים שפאתי העיר מודיעין הוא פיתרון מאולץ ובעייתי כיום, עם רמזור מעצבן, אבל היכן התחנה שהיתה מאפשרת לבזק, מוטרולה או כל גוף אחר להקים את המטה שלהם כאן אצלנו במודיעין באם היה פתרון נכון?

תפקידו של כל מוכיח בשער הוא לא רק להצביע על הבעיות אלא גם להציע פתרונות חוקיים ומהירים. פתרון אחד מרבים הוצע בזמנו אבל אף אחד לא טרח להרים את הכפפה. אם העיריה היתה מעבירה את מקומה לאזור אין ספק שהיתה יוצרת סמן וזרז להעברת מוסדות ויזמים לאזור.

הואיל והעיריה עדין לא הוקמה אני קורא לכל תושב עיר שלא להצביע למי שלא יכרות על דגלו את נושא התעסוקה בכלל והקמת העיריה באזור התעסוקה בפרט.

ולמי ששואל אפשר להקים עיריה על שטח חום ללא עלות קרקע וללא משוא פנים ליזם כלשהו. יתרה מכך, אני מציע שהעיריה תפנה לשר הפנים ותקבל את אישורו לשינוי בצו הארנונה, שיקבע שכל עסק, חברה או פרטי המעסיק עובד בעיר מודיעין שהינו תושב העיר יקבל זיכוי בארנונה של עסקו.

בכך תנתן עדיפות החל מזבנים ומלצרים וכלה באנשי הי טק לעובדים תושבי העיר. הייתי אף מציע , שהעיריה תסכם עם קונקס הנחה מיוחדת לתושבי העיר העובדים בעיר ותושבי העיר. כן יכולה וצריכה העיריה לסכם עם קונקס ו/או חברות המוניות בעיר שטלים מהרכבת לאזור התעסוקה ובפרט עם פתיחתו של החיבור בין כביש 4 ל-431.

לסיום הייתי רוצה לתת לכם נתונים מספר על כמות העסקים ומיונם בליגד סנטר 1 ו-2 עם צפי לליגד 3. נכון להיום נמצאים כ-80 עסקים בליגד סנטר 1 ו-2, מתוכם כ-14 עסקי הי טק. חברות ההי טק הגדולות ביותר בשטח הן רזולוט ואקסלנס ובעתיד הקרוב לומיו.

כל חברה כזו מחזיקה כ-500 עד 1,000 מ"ר ו-25 עד 30 עובדים. סה"כ שטחי ההי טק בבנינים יהוו כ-30 אחוז משטח שני הבנינים גם יחד ואף יותר. אנו במו"מ לשוכר של כ-8000 מ"ר בליגד 3 , חברת הזרעים גדרה עם מאות עובדים, ואנו מקוים לאזור מוטה כח אדם בעתיד.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות